Uutiset

Opiskelijat tutkivat johtajuutta Alma Mediassa

Projektissa kartoitettiin myös työntekijöiden omistautuneisuutta työlleen ja tunneperäistä sitoutumista organisaatioon.
Räätälöidyn opiskelijoiden yritysprojektin ryhmä, Case Alma Media
Elina Kukkonen, Alma Media (vas.), opiskelijat Kirsi Alahuhta ja Maria Lehto ja oikealla Joni Mäkinen, Alma Media.

Useissa yrityksissä mitataan säännöllisesti talouden tunnuslukujen lisäksi esimerkiksi työntekijöiden työtyytyväisyyttä, asiakastyytyväisyyttä ja brändin tunnettuutta. Harvemmin kuitenkaan mitataan työntekijöiden sitoutuneisuutta organisaatioon sekä innostusta ja motivaatiota omaan työhönsä. Työn vaativuuden kasvaessa ja kilpailun kiristyessä tuloksen tekemisessä korostuu kuitenkin juuri nämä asiat. Alma Mediassa oltiinkin kiinnostuneita siitä, miten johtamisella voi vaikuttaa myönteisesti työntekijöiden sitoutumiseen organisaatioon ja omiin työtehtäviinsä.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun johtamisen maisteriopiskelijat Kirsi Alahuhta ja Maria Lehto toteuttivat tutkimuksen ohjaajanaan apulaisprofessori Olli-Pekka Kauppila.

”Tavoitteenamme oli selvittää, miten johtajuutta voisi Alma Mediassa kehittää vastaamaan entistä paremmin työntekijöiden psykologisia perustarpeita eli kyvykkyyttä, omaehtoisuutta ja yhteenkuuluvuutta. Näitä tarpeita tukemalla muun muassa omistautuneisuus omalle työlle ja tunneperäinen sitoutuminen organisaatioon voivat vahvistua, mikä on keskeistä työntekijöiden hyvinvoinnin ja suoriutumisen ja siten koko organisaation menestymisen kannalta”, opiskelijat kertovat.

Opiskelijat laativat tieteellisiin tutkimuksiin pohjautuvan kvantitatiivisen verkkokyselyn, jolla kartoitettiin työntekijöiden odotuksia ja kokemuksia liittyen erilaisiin johtajien toimiin. Kyselyllä mitattiin myös työntekijöiden omistautuneisuutta omalle työlleen sekä tunneperäistä sitoutumista Alma Mediaan. Kyselyn lisäksi opiskelijat haastattelivat osaa kyselyyn vastanneista työntekijöistä tutkimuksen eri teemoista. Aineistojen analyysien pohjalta opiskelijat laativat konkreettisia ehdotuksia johtajuuden kehittämiseen.

Erittäin onnistunut projekti koronasta huolimatta

Opiskelijat kertovat, että he pääsivät projektissa soveltamaan kaikkea jo oppimaansa käytäntöön sekä oppivat myös valtavasti uutta lyhyessä ajassa. Projektin teemat olivat heistä todella mielenkiintoisia, koronarajoitusten vuoksi etänä tehty tiimityö sujui hienosti ja kaksikon osaamiset täydensivät toisiaan.

”Oli mahtavaa, että pääsimme mukaan ja että meihin luotettiin niin paljon sekä almamedialaisten että akateemisen ohjaajamme puolesta. Sen lisäksi, että pääsimme kiinnittämään huomiota Alma Median työntekijöiden psykologisiin perustarpeisiin, huomasimme, että työskentely tässä räätälöidyssä yritysprojektissa vastasi hyvin myös meidän omiin psykologisiin perustarpeisiimme”, sanovat Kirsi ja Maria.  

Myös projektin akateeminen ohjaaja Olli-Pekka Kauppila huokuu tyytyväisyyttä. ”Käsitteet, kuten organisaatioon sitoutuminen ja työlle omistautuminen ovat yllättävän abstrakteja eikä niiden tutkiminen ole mitenkään suoraviivaista. Opiskelijat kykenivät hämmästyttävän lyhyessä ajassa omaksumaan aiheeseen liittyvän käsitteellisen ymmärryksen ja havainnoimaan näitä asioita Alma Median organisaatiossa. En voi olla kuin ylpeä siitä, miten motivoituneet, fiksut ja oma-aloitteiset opiskelijat saimme projektiin. Alma Median kanssa oli niin ikään ilo työskennellä. Heidän avoimuutensa, apunsa ja intonsa takasivat erinomaiset edellytykset onnistuneeseen projektiin”, Olli-Pekka Kauppila kehuu.

Myös Alma Mediassa oltiin todella tyytyväisiä projektiin. ”Nuori, dynaaminen tutkijakaksikko teki erinomaista työtä ja omistautui projektillemme. Tutkimus toteutettiin hyvin ammattimaisesti kevään poikkeavissa työskentelyolosuhteissa ja tutkimuksen laatu ja tulosten hyödynnettävyys ylittivät odotuksemme”, sanoo henkilöstön kehittämispäällikkö Joni Mäkinen.

”Haluamme kehittää almalaista johtamista yhä palvelevampaan suuntaan ja tulemme hyödyntämään tutkimuksen tuloksia johtamisvalmennuksissamme sekä kehitysehdotuksia organisaatiomme kehittämishankkeissa. Oli todella hienoa olla projektissa mukana ja samalla itsekin oppia paljon uutta.”

Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit / Customized Student Business Projects

Kauppakorkeakoulun Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit -konsepti on suunniteltu yrityksille tehtäviä tutkimus- ja selvitysprojekteja varten ja sen lähtökohtana ovat yrityksen tarpeet.

Lue lisää
Opiskelijoita Kauppakorkeakoululla. Kuva: Aalto-yliopisto / Unto Rautio
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus
Opinnot Julkaistu:

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Syksyinen kampusalue
Opinnot Julkaistu:

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.