Opiskelijatiimi auttoi PwC:tä vastaamaan vero- ja lakipalvelumarkkinan kiristyvään kilpailuun
Kauppakorkeakoulun maisteriopiskelijat Miia-Mari Virtanen ja Leevi Mäkipää toteuttivat PwC Suomen toimeksiannosta laajan markkinatutkimuksen ja kilpailija-analyysin, jossa kartoitettiin vero- ja lakipalvelumarkkinan kilpailutilannetta sekä PwC:n positiota. Opiskelijat tuottivat analyysinsa pohjalta kattavan raportin sekä laativat suosituksia PwC:n strategiatyön ja päätöksenteon tueksi.
Projektin tavoitteena oli muodostaa kokonaisvaltainen näkemys vero- ja lakipalveluita hyödyntävien yritysten päätöksentekoprosesseista sekä palveluntarjoajiin kohdistuvista odotuksista. Opiskelijat syventyivät vero- ja lakipalvelumarkkinan ajankohtaisiin ilmiöihin, haastattelivat alan johtavia asiantuntijoita sekä kutsuivat yli tuhat yrityspäättäjää osallistumaan laajaan kvantitatiiviseen kyselytutkimukseen, jonka pohjalta opiskelijat arvioivat PwC:n positiota ja suoriutumista kilpailijoihinsa verrattuna. Opiskelijat esittivät projektin tulokset PwC:n johdolle vuoden 2024 alussa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että palveluntarjoajan tehokkuuden ja hinnoittelun välinen suhde korostuu vero- ja lakipalveluita hyödyntävien yritysten kumppanivalinnoissa. PwC:n partner Juha Laitinen kertoo, että asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen ja taloudellisten tavoitteiden tukeminen ovat osa PwC:n ydintoimintaa.
“Meille on erittäin tärkeää kuulla, miten asiakkaamme kokevat vero- ja lakipalvelumarkkinan tässä taloustilanteessa, jossa taantuma ja liiketoimintaympäristön muutokset koettelevat yrityksiä useilla toimialoilla. Haluamme auttaa asiakkaitamme menestymään haastavinakin aikoina. Aalto-yliopistolta tilaamamme tutkimus syvensi entisestään ymmärrystämme kumppaneillemme tärkeistä kysymyksistä ja niiden ratkaisuista. Olemme erittäin tyytyväisiä opiskelijoiden kanssa tehtyyn yhteistyöhön”, Laitinen sanoo.
Projektin tulokset ylittivät odotukset
Opiskelijoiden toteuttama projekti keräsi PwC:n edustajilta kiitosta erityisesti liiketoimintanäkökulman huomioimisesta sekä selkeistä analyyseista, jotka auttavat tulosten jalkauttamisessa organisaatiossa. “Projektin tulokset ylittivät odotuksemme, ja hyödynsimme opiskelijoiden esiin tuomia havaintoja strategiatyössämme vain tunteja sen jälkeen, kun opiskelijat esittelivät hankkeen tulokset ohjausryhmällemme. Analyysit olivat välittömästi käytettävissämme”, PwC:n partner Mikko Leinola kertoo.
PwC Suomen brändi- ja viestintäjohtaja Kaisa Heikkinen pitää Leinolan tavoin projektiin rekrytoitujen opiskelijoiden valintaa onnistuneena. “Oli hienoa päästä tekemään yhteistyötä näin skarppien opiskelijoiden kanssa, ja ilahduimme erityisesti heidän laatimistaan strategisista suosituksista ja ideoista”, hän sanoo. “Kiitämme kaikkia asiakkaitamme ja kumppaneitamme tutkimukseen osallistumisesta. PwC Suomi istuttaa jokaista vastaajaa kohti yhden puuntaimen metsitysprojekteihin Suomessa”, Heikkinen jatkaa.
Opiskelijat hioivat taitojaan asiantuntijatyössä
Projektia ohjannut apulaisprofessori Alexei Gloukshovtsev kertoo, että PwC:n toimeksianto tarjosi opiskelijoille ainutlaatuista kokemusta konsultointityöstä. “Projektin alusta alkaen oli selvää, että opiskelijat kykenevät johtamaan projektia itsenäisesti ja perehtymään heille aiemmin tuntemattomaan vero- ja lakipalvelumarkkinaan syvällisesti ja nopeassa aikataulussa. Projektia oli ilo ohjata, sillä opiskelijat olivat joustavia, ratkaisuhakuisia sekä huomioivat erinomaisesti projektin eri sidosryhmät ja heidän tarpeensa”,Gloukhovtsev sanoo.
Projektin toteuttaneet opiskelijat kertovat, että yhteistyö PwC:n kanssa tarjosi heille runsaasti mahdollisuuksia kehittää omaa asiantuntemustaan. “Projekti vahvisti osaamistamme laajojen tietoaineistojen tehokkaassa analysoinnissa sekä tulosten raportoinnissa suhteessa asiakkaan liiketoimintaan. Strategisten suositusten laatiminen PwC:lle onnistui myös vaivattomasti toteuttamiemme analyysien pohjalta,” Virtanen ja Mäkipää kertovat.
“PwC:n projektille tarjoama tuki ja asiantunteva viestintä loivat erinomaiset puitteet onnistuneelle projektille. Kiitos PwC:n ohjausryhmälle, tutkimukseen osallistuneille asiantuntijoille sekä Aalto-yliopiston edustajille hankkeen aikana tehdystä yhteistyöstä”, opiskelijat päättävät.
PwC:n tarkoitus on rakentaa yhteiskuntaan luottamusta ja ratkaista merkittäviä ongelmia. Yhtiö auttaa yrityksiä kasvamaan, toimimaan tehokkaasti ja vastuullisesti sekä raportoimaan luotettavasti jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Palveluihin kuuluvat liikkeenjohdon konsultointi, yritysjärjestelypalvelut, veroneuvonta, lakipalvelut, riskienhallinta, tilintarkastus ja muut varmennuspalvelut. PwC toimii 151 maassa, ja Suomen PwC:llä työskentelee 1 350 asiantuntijaa ympäri maan. Lisää tietoa: www.pwc.fi.
Premium Partner - PwC
Kauppakorkeakoulun partneri vuodesta 2001.
Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit / Customized Student Business Projects
Kauppakorkeakoulun Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit -konsepti on suunniteltu yrityksille tehtäviä tutkimus- ja selvitysprojekteja varten ja sen lähtökohtana ovat yrityksen tarpeet.
- Julkaistu:
- Päivitetty: