Opiskelijatiimi tutki nuorten kuluttamista, suomalaisuutta ja työtä
Poikkitieteellinen opiskelijatiimi selvitti nuorten ajatuksia kuluttamisesta ja työelämästä Suomalaisen Työn Liitolle tehdyssä projektissa. Projektin tarkoituksena oli tarjota Suomalaisen Työn Liitolle kuva siitä, miten nuoret suhtautuvat liitolle tärkeisiin teemoihin, kuten yritysten ja tuotteiden kotimaisuuteen.
Opiskelijatiimin jäsenet, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun rahoituksen opiskelijat Aleksi Försti ja Mikko Ilmonen sekä markkinoinnin opiskelija Anne-Mari Pelkonen, pitivät aihetta mielenkiintoisena ja merkittävänä koko suomalaisen yritysmaailman kannalta.
He käyttivät analyysinsä pohjana laadullista tutkimusta ja puolistrukturoitua haastattelua, jossa he esittivät kaikille valmistumisen kynnyksellä oleville opiskelijoille samat kysymykset samassa järjestyksessä.
Haastattelujen analysoinnin ja tulkitsemisen pohjalta liiton jäsenyritykset pystyvät nykyistä paremmin tavoittamaan nuoria kuluttajia ja työntekijöitä. Lisäksi projektitiimi antoi Suomalaisen Työn Liitolle toimenpide-ehdotuksia liiton hallinnoiman kolmen merkin, Avainlippu-, Design from Finland- ja Yhteiskunnallinen Yritys -merkkien viestinnän ja asemoinnin kehittämiseen.
“Nuoret ovat poikkeuksellisen aktiivinen ja tiedostava kuluttajaryhmä. Lisäksi heidän arvomaailmansa tulee välittymään seuraaville sukupolville. Niinpä mikäli yritykset ja brändit haluavat pysyä relevantteina tulevaisuudessakin, tulee niiden puhutella tämän päivän nuoria”, opiskelijat sanovat.
Uusia näkökulmia toiminnan kehittämiseen
Suomalaisen Työn Liiton edustaja, tutkimuspäällikkö Jokke Eljala oli tyytyväinen projektin tuloksiin ja työskentelyyn Aallon opiskelijatiimin kanssa.
Jokke Eljala kertoo, ettäprojektin toteuttaminen Aallon kanssa oli uusi kokemus Suomalaisen Työn Liitolle, mutta samalla se vahvisti tunnetta, että tulevaisuudessakin eri teemoihin liittyviä projekteja kannattaa harkita tehtäväksi tämän tyyppisellä mallilla. ”Aalto-yliopistolaisten kanssa tekeminen toi uusia näkökulmia ja syvensi hyvin jo löydettyjä teemoja. Lisäksi projektin tuloksissa on sellaisia elementtejä, joita ei ole aiemmin noussut esiin ja joiden selvittäminen laajemmin voi tuoda lisää ymmärrystä liiton toimintaan ja tekemiseen.”
Projektin akateemisena ohjaajana toimi tohtorikoulutettava Laura Rosenberg markkinoinnin laitokselta.
“Opiskelijat olivat oma-aloitteisia ja veivät projektin osa-alueita laadukkaasti eteenpäin. Hienoa oli myös, että laadullisen tutkimuksen läpivienti sujui poikkeusajatkin huomioiden erinomaisesti. Asiakkaan toivoma kohderyhmä tavoitettiin ja haastattelut vietiin onnistuneesti virtuaalisesti läpi”, Laura Rosenberg sanoo.
“Oli mielenkiintoista päästä kurkistamaan muiden nuorten arvomaailmaan ja miettiä, miten omat ajatukset suhteutuvat niihin. Lisäksi projektissa opitut haastattelutekniikat tulevat varmasti jatkossa olemaan hyödyksi. Yhteistyö Suomalaisen Työn Liiton kanssa oli erittäin sujuvaa ja oli mahtavaa pystyä tarjoamaan heille uusia näkökulmia”, opiskelijat kertovat.
Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit / Customized Student Business Projects
Kauppakorkeakoulun Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit -konsepti on suunniteltu yrityksille tehtäviä tutkimus- ja selvitysprojekteja varten ja sen lähtökohtana ovat yrityksen tarpeet.
- Julkaistu:
- Päivitetty: