Osallistava kristallipallo mukana tieteen yhteisörahoitusohjelmassa

Yhteisörahoitusohjelmaan on valittu 15 tiedehanketta, joiden kanssa toteutetaan joukkorahoituskampanja vuoden 2015 aikana.

Kampanjan järjestää Mesenaatti, ja Koneen Säätiö tukee ohjelmaa. Ideana on myös tuoda tiede lähemmäksi ihmisiä antamalla yleisölle mahdollisuus rahoittaa haluamiaan hankkeita suoraan.

Osallistava kristallipallo: Vuosi 2030

Projektissa luodaan avoimia, think tank -skenaariotyötä ja roolipelaamista yhdisteleviä yhteisten asioiden käsittelymenetelmiä. Internet-pohjaisen käyttöliittymän kautta rekrytoidaan korkeakouluopiskelijoita kolmeen fasilitoituun tulevaisuustyöpajaan. Pöytäroolipeli-tyyppisissä työpajoissa osallistujat kehittävät yhteisen tulevaisuuteen sijoittuvan tarinan. Tarinaa rajoittaa ennalta valittu aihe, Opiskelu 2030. Näin syntynyt tarina palautetaan käyttöliittymän kautta kommentoitavaksi. Projekti tuottaa materiaalia tutkimuksen käyttöön ja mahdollistaa uudenlaista keskustelukulttuuria.

Työryhmä: kuvaviestinnän lehtori Vesa Kantola, Perustieteiden korkeakoulu, opiskelija Noora Pyörre, informaatioverkostot/tietotekniikan laitos ja maisteriopiskelija, luennoitsija Anne Pasanen, graafinen suunnittelu/median laitos.

Lisätiedot: Vesa Kantola, p. 050 556 2092, [email protected]

Yhteisörahoituspalvelu on kaikille avoin foorumi esitellä hankkeitaan suurelle yleisölle ja hakea niille rahoitusta. Vuonna 2014 Mesenaatti toteutti taiteen joukkorahoituskampanjan Koneen säätiön tuella. Tuloksena 15 projektia 20:sta onnistui minimirahoitustavoitteessaan. Vuonna 2015 Mesenaatti järjestää Koneen Säätiön tuella vastaavanlaisen tieteen yhteisörahoitusohjelman, jossa on mukana 15 tiedehanketta. Samalla tiedealan toimijoita perehdytetään koulutuksella yhteisörahoitukseen. Lisätietoja Mesenaatin verkkosivuilta.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.