Professori Hele Savinilla ainutlaatuinen tilaisuus tehdä akateemista tutkimusta yrityksen tiloissa

Vaikuttavuussäätiön TIA-rahoitus tarjoaa professoreille mahdollisuuden keskittyä tutkimukseen ja hyödyntää yritysten käytännön tuntemusta.
Professori Hele Savin ja tuotannon kehitysinsinööri Katja Mustonen valitsemassa piikiekkoja Okmeticin tuotantolinjalta yhteiseen tutkimukseensa. Kuva: Anniina Ojanperä.
Professori Hele Savin ja tuotekehitysinsinööri Katja Mustonen valitsemassa piikiekkoja Okmeticin tuotantolinjalta yhteiseen tutkimukseensa. Kuva: Anniina Ojanperä.

Aalto-yliopiston mikro- ja nanotekniikan professori Hele Savin pilotoi ainutlaatuista tutkimusyhteistyömuotoa piikiekkojen valmistajan Okmeticin kanssa. Vaikuttavuussäätiön perustaman uuden rahoitusinstrumentin avulla professorit voivat tehdä akateemista tutkimusta yrityksen tiloissa 12 kuukauden ajan, vaikka ovat yliopiston palveluksessa.

Vaikuttavuussäätiö avasi uuden Tandem Industry Academia Professor (TIA Professor) -haun syksyllä 2022. Yksi kuudesta TIA-rahoitusta saavista professoreista on Savin, joka aloitti tutkimusprojektin Okmeticin kanssa elokuussa.

”Olen viettänyt koko urani puhtaasti akateemisessa ympäristössä, joten olen innoissani mahdollisuudesta hyödyntää myös yksityisen sektorin tarjoamaa tutkimusinfrastruktuuria ja osaamista. Nyt voin lähestyä tutkimusongelmia myös kaupallisesta näkökulmasta ja toivonkin, että tutkimuksesta inspiroituu uusia ideoita ja ennen kaikkea ratkaisuja, joilla on välitöntä vaikutusta yhteiskuntaamme”, Savin sanoo.

Professori Savin tutkii ja kehittää Okmeticin tiloissa piikiekkoja eli tuotteita, jotka toimivat nykyisten mikrosirujen valmistuksen perustana. Projektin tavoitteena on tutkia, voisivatko alun perin piiaurinkokennoihin kehitetyt uudet karakterisointimenetelmät mahdollistaa tieteellisiä löytöjä laajemmaltikin puolijohdeteollisuuden tuotteissa.

"Uskomme, että tämä entistä tiiviimpi yhdistelmä akateemista tutkimusta ja piikiekkojen kaupallista tuotantoa hyödyttää molempia osapuolia ja odotamme mielenkiinnolla uusia oivalluksia akateemisesta näkökulmasta", Atte Haapalinna, Okmeticin teknologiajohtaja sanoo.

Lisätietoja:

Hele Savin
Professori, Aalto-yliopisto, Elektroniikan ja nanotekniikan laitos

Atte Haapalinna
teknologiajohtaja, Okmetic

Hele Savin Group

Elektronifysiikka

Professori Hele Savin

Elektroniikan ja nanotekniikan laitos
valoanturi

Aallossa kehitetty musta valoanturi ylitti ensimmäisenä maailmassa 100 prosentin hyötysuhteen

Hyötysuhde oli niin hyvä, että tutkijat eivät ensin olleet itsekään uskoa sitä. Siksi ennätystulos vahvistettiin myös Euroopan tarkimmista mittauksista vastaavassa Saksan kansallisessa metrologian instituutissa PTB:ssä. Aallosta ponnistanut ElFys Oy toimittaa jo ennätysantureita prosessiteollisuuden tarpeisiin.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.