Näkymättömät voimat ohjaavat jo autoja ja nostureita, mutta mitä kaikkea robottien liikkeelle saamiseen tarvitaan?
Itseohjautuvat autot ja teollisuusrobotit yleistyvät, mutta mitä esteitä niiden tiellä on?
TARUA. Jos Elon Musk ja ajoneuvoteollisuus olisivat olleet väitteineen oikeassa, itseohjautuvat autot olisivat tieliikenteen arkea jo nyt. Tammen mukaan robottiautojen todelliseen tuloon on kuitenkin ainakin kymmenen vuotta, mahdollisesti yli 20. Tällä hetkellä vain Mercedeksellä on lupa ajaa autonomisia autoja tietyillä teillä ja nopeusrajoituksilla Saksassa ja joissain osavaltioissa USA:ssa. Nämäkin autot tarvitsevat ihmiskuljettajan päästäkseen sallituille tieosuuksille ja pois niiltä.
Väite voisi ollakin TOTTA rajatuilla alueilla, esimerkiksi rekka- tai bussiterminaaleissa, Tammi sanoo. Autot voisivat purkaa, lastata tai jopa käydä autopesussa itsenäisesti. Suomen lumisilla teillä autonomisia autoja ei kuitenkaan tulla näkemään pitkään aikaan, joten väite on TARUA.
TARUA. Vaarallista tekniikkaa ei hyväksytä eikä sille myönnetä lupia. Onnettomuudet ja esimerkiksi Tesla-autojen kuolonkolarit ovat johtuneet ihmisten virheistä: ajoavustinta on käytetty väärin tai kuski ei ole istunut paikallaan tai on sammunut. Nämä ovat liikennesääntöjen vakavia rikkomuksia, eivät tekniikan vika.
Tekniikka ei toki takaa täydellistä turvallisuutta autonomiselle ajamiselle. Ennen kuin itseohjautuvat autot hyväksytään liikenteeseen, niiden onnettomuustiheyden pitää olla selvästi pienempi kuin ihmisten ajamien autojen. Silti pieni riski on aina olemassa. Autonvalmistajien pitää pystyä osoittamaan, että ajoavustinteknologiat kuten vakionopeudensäädin tai kaista-avustin, lisäävät turvallisuutta. Sama pätee robottiautoihin.
Hakkerointi on kuitenkin suurempi riski, jota ei ole edes tosissaan mietitty. Jo nyt on todistettu, että autojen järjestelmiin pääsee murtautumaan, vaikka vahinkoja ei tiettävästi ole vielä syntynyt. Autoihin voisi ladata rikkinäisiä ohjelmia, jotka johtavat kolareihin tai häiritsevät autojen antureita. Yksinkertaisissa vikatapauksissa auto pystyy itse arvioimaan, onko se ehjä, mutta viallinen ohjelmisto voi tehdä autosta vaarallisen, jos se ei tajua itse olevansa rikki.
Tämä voisi olla TOTTA, Kari Tammi toivoo – mutta oman perheen tilanne panee miettimään. Kahden aikuisen ja kahden lapsen taloudessa jokainen voisi periaatteessa kulkea työ- tai koulumatkan itsenäisesti. Vaikka autonominen auto suunnittelisi reitit fiksusti, liikenteen ja siten päästöjen määrä todennäköisesti kasvaisi, sillä mukavuudenhaluiset ihmiset käyttäisivät autoja kuin takseja, jotka kuljettavat matkustajan yhteen suuntaan ja palaavat sitten tyhjinä hakemaan seuraavan. Tiheässä keskustassa itseohjautuva taksikalusto voisi tehostaa liikennettä toimimalla bussin tavoin, ottamalla vastaan kutsuja ja tekemällä reitityspäätöksiä ilman ihmisen väliintuloa.
TOTTA. Ainakin toistaiseksi itseohjautuvat autot tarvitsevat kaupunkimaisia ennakoitavia ympäristöjä ajaakseen turvallisesti. Suomessa hiekkatiet kuoppineen ja lumiset olosuhteet ovat ylivoimaisia robottiautoille. Toisaalta ne voisivat pärjätä määrätyillä pitkillä reiteillä esimerkiksi valtateillä, autonomisen junan tavoin.
TOTTA pitkällä aikajänteellä, sanoo Kari Tammi. Yhteiskunnat voivat päättää, että yksikin ihmisestä johtuva liikennerikkomus tai -kuolema on liikaa – eikä ajaminen ole siksi ihmisille sallittua. Lapset, ikäihmiset tai sokeat voisivat myös ajaa, sillä ajokortin merkitys muuttuisi täysin eikä liikennesääntöjä tarvitsisi tuntea. Autonominen liikenne voisi siis edistää yhdenvertaisuutta, sillä se avaisi liikkumisen mahdollisuuden niille, jotka eivät tällä hetkellä voi ajaa. Toisaalta on huomioitava liikenneköyhyys. Esimerkiksi sähköautojen kallis hinta tarkoittaa, ettei pienituloisilla ole samaa mahdollisuutta hankkia niitä ja osallistua samalla päästöjen vähentämiseen. Kehityksessä onkin tärkeää huomioida se, ettei robottiautoista tule vain rikkaiden huvia, Tammi korostaa.
Itseohjautuvat autot ja teollisuusrobotit yleistyvät, mutta mitä esteitä niiden tiellä on?
"Aalto on aika rauhallinen ja turvallinen ympäristö toimia. Johtamis- ja arviointijärjestelmä on suhteellisen kiltti, ja kuri on sopivan löysä tälläiselle häröilijällekin."
Valkoinen auto näyttää tavalliselta katumaasturilta. Tarkemmin katsottuna sen katolta havaitsee laserkeilaimen. Ohjaamosta ei löydy edes vaihdekeppiä, sillä A!exin vaihteet vaihtuvat algoritmien avulla.