Seremoniaviikon paneelikeskusteluissa visioidaan tutkimuksen tulevaisuutta

Tule mukaan kuuntelemaan uusien tekniikan alan kunniatohtoreiden näkemyksiä teknologia-alojen suuntauksista. Voit seurata tilaisuutta myös verkkolähetyksenä.
Kuvituskuva, jossa Aallon A-logo valokirjain

Oletko kiinnostunut siitä, miten syväteknologiat muuttavat maailmaa – miten tieteen ja teknologian tuoreita läpimurtoja kaupallistetaan? Tai siitä, miten avoin yhteiskunta voi valmistautua kyberhyökkäysiin?

Tule kuuntelemaan Aalto-yliopiston seremoniaviikon ohessa pidettäviä kunniatohtoreiden paneelikeskusteluja ajankohtaisista teemoista.  Seminaaripäivä on torstai 16. kesäkuuta.

Seuraa verkkolähetystäKeskusteluissa pohditaan teknologia-alojen tutkimuksen tulevaisuuden suuntia, esimerkiksi:

• Mitä ovat kvanttiteknologiat ja mikä niiden merkitys on? Panelistina on mm. EU:n kvanttiteknologian tutkimuksen strateginen johtaja Jürgen Mlynek, joka on tehnyt urauurtavaa tutkimusta atomi- ja kvanttioptiikassa sekä molekyylifysiikassa. Lue Mlynekin haastattelu Aalto University Magazinen näköisversiosta
  • Miten avointa tietoyhteiskuntaa voidaan suojella kyberhyökkäyksien aikana? HackerOnen toimitusjohtaja ja eettisten tietoturvahakkereiden keulamies Mårten Mickos kertoo positiivisesta vaikuttamisesta.
  • Miten pienten molekyylien tutkimus muuttuu kansainväliseksi suurliiketoiminnaksi? Mobidiag Ltd:n toimitusjohtaja Tuomas Tenkanen valaisee innovaatioyrittäjyyttä ja syväteknologioiden (deep tech) tuotteistamista ja kaupallistamista. Mobidiag toimii molekyylidiagnostiikan alueella ja valmistaa testejä ja laitteistoja tartuntatautien ja antibioottiresistenssin tunnistamiseen.

Tutustu tarkemmin

URL kopioitu

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.