Tähtitiistait syksyllä 2024

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi syksyllä 2024 järjestetään avoin luentosarja ”Tähtitiistait” uudessa Marsio-rakennuksessa. Tervetuloa!
Metsähovi 50 vuotta
Metsähovin radio-observatorio täyttää 50 vuotta. Graafinen suunnittelu: Marianne Lenoir / Aalto-yliopisto

Kirkkonummella sijaitseva Metsähovi on Suomen ainoa tähtitieteellinen radio-observatorio. Tänä vuonna 50 vuotta täyttävässä Metsähovissa tutkitaan avaruutta radioaalloilla sekä kehitetään alan tekniikkaa ja menetelmiä. Tiesitkö, että 50 vuotta sitten 11.4.1974 radioteleskooppimme teki ensimmäiset radioastronomiset havaintonsa, ja siitä lähtien havaintodatan kerääminen on ollut katkeamatonta?

Tähtitiistait ovat osa juhlavuoden ohjelmaa, jonka tavoitteena tuoda tähtitiede lähelle jokaisen arkea. Tervetuloa 8. lokakuuta, 22. lokakuuta ja 5. marraskuuta Marsioon Otaniemeen kello 15.15.–16.30. Puhujat ja aiheet tarkentuvat kevään aikana. Luentojen kieli on pääosin suomi ja ne lähetetään suorana myös verkossa.

8.10.2024
Tähtitiistai: 50 vuotta maailmankaikkeuden taajuudella

22.10.2024
Tähtitiistai: Näkymätön maailmankaikkeus

5.11.2024
Tähtitiistai: Mustien aukkojen äärellä

Metsähovi 50 juhlavuosi

Metsähovin radio-observatorio mitannut merkittäviä löytöjä jo 50 vuoden ajan

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatoriolla on ollut tärkeä merkitys radioastronomian kehityksessä Suomessa.

Metsähovi Radio Telescope

Metsähovin radio-observatorio

Metsähovi on Suomen ainoa tähtitieteellinen radio-observatorio.

Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.
Fajr Asghar vasemmalla ja Vilma Svynarenko oikealla
Yliopisto Julkaistu:

TET-harjoittelijat Fajr Asghar ja Vilma Svynarenko tutustuivat Aallossa kaikkeen aurinkokennoista Täffän spagettiin

Fajr Asghar ja Vilma Svynarenko laskivat ensin aurinkokennojen hyötysuhdetta ja kirjoittivat sitten artikkelin uusiutuvasta energiasta.
Joukko ihmisiä kävelee Lehmuskujaa pitkin kesällä
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vahva kokonaistulos: Suomen Akatemialta 27,5 miljoonaa euroa tutkimukseen

Akatemiatutkija- ja akatemiahankerahoituksen sai yhteensä 52 aaltolaista. Aalto-yliopistolle myönnetty rahoitus on kokonaisuudessaan 27,5 miljoonaa euroa.