Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita
"Tajusin, että erityisesti projektipohjaisten kurssien yhteydessä tiimityö ja toisilta oppiminen on olennainen osa opiskelijoiden oppimisprosessia ja -kokemusta. Tätä prosessia tukemaan kokosin Teamwork First Aid Kit -verkkosivuston, johon on koottu työkaluja, jotka ovat osoittautuneet hyödyllisiksi opiskelijatiimien tiimityön tukemisessa projektikurssien eri vaiheissa", Satu Rekonen kertoo.
Satu on tutkinut asiantuntijatiimejä, joissa pyritään ratkomaan avoimia ja monimutkaisia ongelmia. Työ tämäntyyppisissä projekteissa sisältää epävarmuutta niin projektin lopputulokseen kuin sen etenemiseenkin liittyen ja luo tiimeille haasteita, jotka voivat estää ongelman kanssa etenemistä ja oman tiedon ja kokemuksen hyödyntämistä tiimityön ja yhteisen oppimisen hyväksi.
I like, I wish -tiimipalautemenetelmä sai palkinnon
Satu aloitti opettamisen kehittämisen parissa jo väitöskirjan alkuvaiheessa työskennellessään Aalto Design Factoryssa. Tuolloin hän myös loi I like, I wish -tiimipalautemenetelmän, josta hän sai Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun "Vuoden opetusteko" -palkinnon vuonna 2015. Menetelmä on sittemmin otettu käyttöön useilla kursseilla Aalto-yliopiston eri kouluissa sekä muissa Aalto Design Factory -verkostoon kuuluvissa yliopistoissa, kuten ESADE Business Schoolissa, Swinburnen teknillisessä yliopistossa ja CERN Idea Square:ssa. Monialainen learning by doing -lähestymistapa on ohjannut Sadun tietä siitä lähtien.
Mikä inspiroi sinua työssäsi?
Satu näkee opettamisen tärkeänä keinona vaikuttaa yhteiskuntaan kouluttamalla asiantuntijoita, jotka pystyvät yhdessä muiden kanssa ratkaisemaan monimutkaisia haasteita, ajamaan jatkuvaa muutosta ja johtamaan ihmisiä ja tiimejä kestävällä tavalla. Tiimityö- ja yhteistyötaidot ovat työelämätaitojen ytimessä, ja yhä monimutkaisemmassa maailmassa ne ovat sitäkin tärkeämpiä. "Meidän on koulutettava ihmisiä, jotka pystyvät tekemään yhteistyötä erilaisista koulutus-, ammatti- ja kulttuuritaustoista tulevien ihmisten kanssa", Satu toteaa.
”Kiinnostuin ensimmäisen kerran siitä, miten erilaiset tiimit selviytyvät monimutkaisiin ongelmiin liittyvästä epävarmuudesta ja monitulkintaisuudesta, kun kävin Stanfordin yliopiston Design Innovation -kurssin osana maisteriopintojani. Kokemukseni kyseiseltä kurssilta on vaikuttanut opetukseeni. Koin haasteelliseksi löytää omaa rooliani insinöörivetoisessa projektissa. Tämä sai minut ymmärtämään, että tarvitaan rakenteita, jotka edistävät tiimin roolien pohdintaa erityisesti monialaisissa tiimeissä. Tiimiläisten antama rohkaiseva palaute voi voimaannuttaa opiskelijoita ja edistää osallistumista yhteisen päämäärän eteen – ja siten edesauttaa parempaa oppimista”.
Teamwork First-Aid Kit -sivusto
Teamwork First-Aid Kit sivusto tarjoaa vaihtoehtoisia menetelmiä tiimityön tukemiseen projektin alku- ja keskivaiheeseen sekä projektin loppuun. Menetelmiä voi käyttää myös irrallisina harjoituksina esimerkiksi tukemaan uuden tiimin ryhmäytymistä tai reflektoimaan omaa roolia tiimissä ja projektissa. Teamwork First-Aid Kit:in englanninkielinen versio julkaistiin vuonna 2019 ja se on nyt käännetty sivuston käyttäjien pyynnöstä suomeksi. Suomenkieliselle sivustolle on myös lisätty tukimateriaalina opetusvideoita ja englanninkieliset versiot videoista julkaistaan toukokuussa.