Tekniikan päivillä tutustuttiin terveysteknologian innovaatioihin

Dipolissa sadat vierailijat perehtyivät siihen, miten omaa terveyttään voi seurata nyt ja tulevaisuudessa.
Tekniikan päivät

#tekniikanpäivät on nyt avattu! Terveysteknologia on yksi Aallon tutkimuksen avainalueista, totesi vararehtori Tuija Pulkkinen

— Aalto University (@AaltoUniversity) 29. syyskuuta 2017

Jos toivotaan, että teknologia auttaa terveydenhuoltoon, teknologian
kehittämiseen pitää panostaa, totesi Kari Raivio #tekniikanpäivät

— Aalto University (@AaltoUniversity) 29. syyskuuta 2017

Tekoälyn avulla täsmälääketiedettä: data ja lääkärin asiantuntemus yhdessä = parempaa hoitoa, prof. Samuel Kaski #tekniikanpäivät

Prof. Jouni Partanen: 3D-tulostuksen avulla leikkausaika
lyhenee – vähemmän komplikaatioita #tekniikanpäivät

— Aalto University (@AaltoUniversity) 29. syyskuuta 2017

Aallossa kehitetyssä Terttu-terveystuolissa kaikki tärkeät mittaukset
voi tehdä kerralla, yhdeltä istumalta #tekniikanpäivät pic.twitter.coOKm/OZtvZtCIpn

— Aalto University (@AaltoUniversity) 29. syyskuuta 2017

Otaniemeläinen yritys EntoCube tuo hyönteiset osaksi länsimaista ruokavaliota. Hyönteiset ovat hyvä ravinnon, vitamiinien ja proteiinin lähde, hyönteisten kuivapainosta jopa 60–70 prosenttia on proteiinia. Hyönteisten tuottaminen vaatii hyvin vähän resursseja verrattuna perinteisiin eläinproteiinin tuottamistapoihin. Aaltolaisten opiskelijoiden perustama yritys oli mukana Tekniikan päivillä kertomassa ruoan tuotannon tulevaisuudesta, jossa pienillä hyönteisillä on iso rooli.

Tekniikan päivillä esiteltiin taikapata, johon laitettu palanen mustikan varpua tai lehteä muuttuu padassa syötäväksi mustikaksi. Taikapata on kasvisoluja kasvattava bioreaktori, jonka kehitystyö kodinkoneeksi on hyvässä vauhdissa.

Visa Sippola esitteli Tekniikan päivillä ideaansa uudenlaisesta poranterän lisäosasta, jonka avulla voidaan vähentää inhimillistä kärsimystä ja säästää myös ajassa ja kustannuksissa. Keksintöä pidetään niin merkittävänä, että arvostettu teknologiajulkaisu MIT Technology Review nosti Sippolan yhdeksi Euroopan lupaavimmasta nuoresta uudistajasta.

Kuvat: Pinja Valja

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.