Tekoälyn ja teollisuuden kohtaamisesta yleisömenestys

Suomella on kaikki edellytykset olla tekoälyn soveltajien etujoukossa.

AI Goes Industry houkutteli salin täyteen tekoälystä kiinnostuneita.

Aallon Otaniemen kampuksen TUAS-talolla jouduttiin sateisena tiistaiaamuna tekemään salimuutoksia, jotta kaikille AI Goes Industry -digiaamiaisen osallistujille saatiin järjestettyä istumapaikka.

”Meillä on täällä edustajia noin 70 yrityksestä”, iloitsi Aallon historian suosituimman digiaamiaisen avannut akatemiaprofessori Samuel Kaski. Hän on mukana työ- ja elinkeinoministeriön asettamassa ohjausryhmässä, joka haluaa nostaa Suomen tekoälyn soveltamisessa maailman huipulle. Edellytykset päämäärän saavuttamiselle ovat hyvät.

”Suomalaiset ovat koulutettua kansaa ja innokkaita ottamaan käyttöön uutta teknologiaa – jos kokevat sen hyödylliseksi. Yliopistojen, teollisuuden ja viranomaisten yhteistyö on sujuvaa. Kaiken pohjana on tekoälyn perus- ja soveltavan tutkimuksen pitkä perinne, jonka Teuvo Kohonen ja Erkki Oja aloittivat täällä Otaniemessä”, sanoi elinkeino- ja innovaatio-osaston päällikkö Ilona Lundström työ- ja elinkeinoministeriöstä.

Tekesin digitaalisuusalueen johtaja Pekka Sivonen painotti, että kun teknologia oli aiemmin kuin tuotteelle viimeisen silauksen antava huulipuna, se on jo nyt ja etenkin tulevaisuudessa kaiken liiketoiminnan perusta. Erityisesti tämä pätee alustatalouteen, joka on vielä 95-prosenttisesti kiinalaisten ja yhdysvaltalaisten hallussa. Suomella on kuitenkin kaikki edellytykset nousta vahvaksi toimijaksi tietyillä, tarkoin valituilla ja maamme vahvuuksiin perustuvilla alueilla, kuten terveysdatan hyödyntämisessä, liikenteessä, puhtaissa teknologioissa, energiassa ja 5G:ssä.

”5G merkitsee mahdollisuuksien määrän räjähtämistä melkein kaikilla teollisuuden aloilla”, Sivonen sanoi.

Teksti ja kuva: Minna Hölttä

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.