Teollinen internet kohtaa 5G:n Otaniemessä

Hankkeen tarkoitus on rakentaa pilottisovelluksia yhteistyössä yritysten kanssa.

Aallon teollisen internetin kampuksella (AIIC) päästään pian testaamaan Otaniemeen rakennettavaa 5G-testiverkkoa osana uutta 5G meets IoT -hanketta.

– Tavoitteemme on tutkia 5G-teknologian mahdollisuuksia teollisen internetin sovelluksissa, kertoo AIIC:ta vetävä professori Martti Mäntylä ja selittää, että 5G on teolliselle internetille suuri mahdollisuus kahdestakin näkökulmasta. Ensinnäkin se mahdollistaa nopean, jopa sekunnin tuhannesosan, vasteajan sovellukset, jotka 4G:n kanssa ovat mahdottomia tai heikosti toimivia.

Toinen syy liittyy verkon arkkitehtuuriin.

– 5G:ssä verkko ja pilvi lyövät kättä, mikä tarkoittaa, että monet sen ominaisuuksista ovatkin pilvessä eivätkä itse laitteissa. 5G:n arkkitehtuurin ansiosta meidän on mahdollista luoda yrityksille yksityisiä verkkoja yleisen verkon sisälle. Kun yritys tulevaisuudessa myy esimerkiksi taajuusmuuntajan Kuala Lumpuriin, se löytää perille päästyään ja käynnistyttyään yrityksen privaattiverkon ja pystyy sen jälkeen kommunikoimaan ja lähettämään tietoa turvallisesti, Mäntylä kuvailee.

5G:ssä verkko ja pilvi lyövät kättä.

Aallosta hankkeessa ovat Mäntylän lisäksi mukana Sähkötekniikan korkeakoulun professori Riku Jäntti ja tutkija Jose Costa-Requena sekä Insinööritieteiden korkeakoulun professori Petri Kuosmanen ja tutkimuspäällikkö Jari Juhanko. Eri tutkimusaloja edustavien osaajien lisäksi hankkeessa on jo mukana teollisuusalan yrityksiä.

– 5G:n odotetaan olevan toiminnassa aikaisintaan vuonna 2020. Me yritämme ratkaista, millaiseksi sen arkkitehtuuri kannattaa rakentaa, jotta se palvelisi teollisen internetin sovelluksia mahdollisimman hyvin. Kun hyviä ratkaisuja löytyy, voimme standardisoida ne ja auttaa näin ohjelmistoyrityksiä tuottamaan uusia palveluita ja luomaan liiketoimintaa, Martti Mäntylä kiteyttää.

Lisätietoja:

Professori Martti Mäntylä

Lue myös: Otaniemeen rakennetaan tulevaisuuden 5G-verkkoa (aalto.fi)

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.