Tukea opettajan työhön saatavilla nyt yhdestä paikasta

Aalto-yliopiston henkilöstölle suunnatut opetukseen ja oppimiseen liittyvät keskeiset asiat on nyt koottu yhteen paikkaan. Tietoa Aalto-yliopiston opetus- ja oppimiskulttuurista, opetuksen käytännön asioista sekä opettajana kehittymisestä löydät Opettajan käsikirjan Opettajan perehdytys -sivulta, joka toimii resurssina kaikille Aallon opettajille, niin uusille kuin vanhoillekin.
Students on Aalto University campus. Photo by Petri Anttila.
Opiskelijoita Aalto-yliopiston kampuksella. Kuvaajana Petri Anttila.

Opettajan perehdytyksen uudistettu kokonaisuus

Opettajan perehdytyksen kokonaisuutta on kehitetty Opettajapalveluissa syksyllä 2023. Tammikuussa 2024 Aalto-yliopiston Oppimispalvelujen operatiivinen johtoryhmä (LESjory) vahvisti uudistetun Opettajan perehdytys -kokonaisuuden, joka toimii pohjana kaikkien koulujen toteuttamassa uusien opettajien perehdytyksessä.

Opettajan perehdytyksen kehittämisen tavoitteena oli tukea kouluja uusien opettajien perehdytyksen toteuttamisessa kokoamalla yhteen olemassa olevia hyviä käytänteitä ja harmonisoimalla sisältöjä sekä tuottaa opetustyöhön liittyvää tukimateriaalia kaikille Aallon opettajille. Opettajan perehdytyksessä on mukana koulujen Oppimispalveluista usein useampi asiantuntija ja perehdytyksen muodot vaihtelevat kouluittain.

Uudistetussa Opettajan perehdytyksen kokonaisuudessa sisältö on jaettu neljään alakokonaisuuteen:

Opetus ja oppiminen Aalto-yliopistossa

Opetus ja oppiminen omassa korkeakoulussasi

Miten päästä alkuun opetuksessa?

Miten kehittyä opettajana?

Perehtyjän itsenäisen ja tavoitteellisen kehittymisen tueksi perehdytyksellä on osaamistavoitteet ja niiden saavuttamisen tukena kukin osio sisältää myös oppimistehtäviä. Perehtyjä ja perehdyttäjä voivat suunnitella ja seurata perehdytyksen kulkua sitä varten kehitetyn suunnitelmapohjan avulla. Perehtyjälle suunnattu materiaali löytyy Opettajan perehdytys -sivulta.

Uudistettu kokonaisuus tarjoaa lisäksi kouluille ja perehdyttäjille tukea perehdytysprosessin sekä prosessiin kytkeytyvien sessioiden suunnitteluun. Saatavilla on muun muassa erilaisia mallipohjia, laaja materiaalipankki ja koottuja hyviä käytänteitä. Perehdyttäjän materiaali löytyy Oppimispalveluiden Teams-kanavalta.

Voit antaa palautetta opettajan perehdytyksen uudistetusta kokonaisuudesta täällä: https://presemo.aalto.fi/thonboarding.

Mikä on Opettajan käsikirja?

Opettajan käsikirja on Aallon opetushenkilöstön tueksi koottu sivusto, mistä löydät käytännön tietoa Aalto-yliopistossa opettamisesta. Opettajan käsikirjasta löytyy tietoa opetuksen käytännöistä, opetusta koskevista laeista, säännöistä ja ohjeista, digitaalisista opetus- ja oppimisalustoista sekä kampuksen opetustiloista. Lisäksi Opettajan perehdytys -sivulta saat tietoja, joilla pääset alkuun Aalto-yliopistossa opettajana. Opettajan käsikirjaa ylläpitää Opettajapalvelut.

Opettajapalvelut

Opettajapalvelut edistää oppimiskeskeisyyttä ja laadukasta opetusta tarjoamalla tukipalveluita Aalto-yhteisölle: rakennamme, tuemme, koulutamme ja konsultoimme. Meidät tavoittaa MyTeaching Support -palvelun kautta. Lisätietoa palveluistamme löydät Opettajapalvelut -sivulta.

Metsähovi 50 vuotta
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Tähtitiistai-luentosarja tuo tähtieteen lähelle jokaisen arkea

Kaikille avoimessa Tähtitiistait-luentosarjassa pääset kuulemaan muun muassa levottomien mustien aukkojen tutkimuksesta, maapallon kokoisista teleskoopeista, ja mitä historiallinen 50-vuotinen aurinkotutkimus voi kertoa meistä itsestämme ja tulevaisuudestamme maapallolla. Luentosarja järjestetään syksyllä 2024 verkossa sekä paikan päällä Otaniemessä. Tervetuloa!
Armaan Hooda vasemmalla, Pauliina Ilmonen oikealla.
Yliopisto Julkaistu:

Armaan Hooda vietti yhden päivän matematiikan professorina Aallossa

Osana TuKoKe-kilpailua (Tutki-Kokeile-Kehitä) Armaan Hooda voitti päivän professorina Aallossa. Hän vietti päivän yhdessä professori Pauliina Ilmosen ja muiden tutkijoiden kanssa Matematiikan ja systeemianalyysin laitoksella.
Forest
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Pelastuskoirat harjoittelevat Otaniemen kampuksella 31.8.

Harjoituksessa Espoon Pelastuskoirayhdistyksen koirat ja ohjaajat etsivät maastosta henkilöitä.
Yksityiskohta metallisesta taideteoksesta punatiilisen rakennuksen julkisivussa
Kampus, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Tutustu yliopiston julkiseen taiteeseen opastetuilla kierroksilla

Marsio-, Kide- ja Viima-rakennuksen taiteeseen keskittyvät kierrokset ovat osa Designs for a Cooler Planet -festivaalia.