Tutkijat palkittiin UbiComp 2014 -konferenssissa

Aallon tutkijat saivat parhaan artikkelin palkinnon. Artikkeli esittelee uuden menetelmän digitaalisten näyttöjen konfigurointiin ja hallintaan.

Aallon tutkijoiden julkaisu sai parhaan artikkelin palkinnon UbiComp 2014 -konferenssissa Seattlessa. Artikkelissa “Secure Bootstrapping of Cloud-Managed Ubiquitous Displays” esitetään uusi turvallinen and skaalautuva menetelmä ubiikkien, eli kaikkialla läsnä olevien, digitaalisten näyttöjen konfigurointiin ja hallintaan.

Tulokset ovat tärkeitä, koska edulliset digitaaliset näytöt ovat nopeasti korvaamassa paperin jokapäiväisissä sovelluksissa kuten mainoksissa, hintalapuissa ja ilmoitustauluissa, ja digitaalisten näyttöjen määrän jokapäiväisessä työ- ja elinympäristössämme odotetaan kasvavan räjähdysmäisesti. Tutkimuksessa yhdistyy sulautettujen tietojärjestelmien, mobiili- ja pilvipalveluiden sekä tietokoneverkkojen osaaminen.

UbiComp on tietotekniikan alan kansainvälisen ACM-järjestön konferenssi, joka keskittyy ubiikin tietotekniikan monitieteisiin menetelmiin ja sovelluksiin. Se on yksi tietoteknisen alan arvostetuimmista konferensseista, jonka julkaistavat paperit valitaan vuosittain yli 450 ehdokkaan joukosta.

Kuvassa vasemmalta Elena Oat, Mohit Sethi ja Mario Di Francesco

Palkittu tutkimus tehtiin yhteistyössä Ericssonin tutkimuskeskuksen kanssa.

Artikkelin kirjoittajista Mohit Sethi on Aalto-yliopiston tohtorikoulutettava ja alumni ja työskentelee Ericssonilla. Elena Oat viimeistelee diplomi-insinööriopintojaan. Mario Di Francesco ja Tuomas Aura ovat tietotekniikan professoreita.

Lisätietoa palkituista artikkeleista (ubicomp.org)

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.