Uusia professoreita Taiteiden ja suunnittelun korkeakouluun

Taiteiden ja suunnittelun korkeakouluun on nimitetty uusia professoreita arkkitehtuurin, elokuvataiteen, muotoilun sekä taiteen ja median laitoksille.
Väre klusteriaulan portaat Kuva: Tuomas Uusheimo / Aalto-yliopisto

Arkkitehtuurin laitos

• Matti Kuittinen on nimitetty pysyvään kestävän rakentamisen professorin tehtävään associate professor -tasolle 1.6.2023 alkaen.
  • Panu Savolainen on nimitetty arkkitehtuurin historia ja restaurointi -professuurin apulaisprofessoriksi (taso 2) neljän vuoden määräajaksi 1.10.2022 alkaen.
  • Agatino Rizzo on nimitetty yhdyskuntasuunnittelun professorin tehtävään full professor -tasolle 14.8.2023 alkaen.

Elokuvataiteen laitos

• Rauno Ronkainen on nimitetty pysyvään elokuvauksen professorin tehtävään associate professor -tasolle 1.2.2023 alkaen.

Muotoilun laitos

• Julia Lohmann on nimitetty pysyvään nykymuotoilun professorin tehtävään associate professor -tasolle 1.3.2023 alkaen.
  • Maarit Mäkelä on nimitetty professorin tehtävään full professor -tasolle 1.7.2023 alkaen, alana taide, tutkimus ja muotoilukäytäntö.
  • Marco Steinberg on nimitetty työelämäprofessoriksi viiden vuoden määräajaksi 1.8.2023 alkaen, alana stateginen ja teollinen muotoilu.
  • Anna Valtonen on nimitetty osa-aikaiseksi strategisen muotoilun adjunct professoriksi ajalle 1.9.2023-31.8.2026.

Taiteen ja median laitos

• Lucy Davis on nimitetty pysyvään nykytaiteen professorin tehtävään associate professor -tasolle 1.7.2023 alkaen.
  • Astrid Huopalainen on nimitetty kolmivuotiseen apulaisprofessorin tehtävään 1.1.2023 alkaen, alana luovuuden johtaminen. Professuuri on jaettu 40% Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun taiteen ja median laitokselle ja 60% Kauppakorkeakoulun johtamisen laitokselle.
  • Anniina Suominen on nimitetty taidepedagogiikan professorin tehtävään full professor -tasolle 1.5.2023 alkaen.
  • Juuso Tervo on nimitetty taideperustainen tutkimus ja pedagogiikka -professuuriin apulaisprofessoriksi (taso 2) 1.6.2023 alkaen neljän vuoden määräajaksi.
Väre. Kuva: Tuomas Uusheimo

Uusia professoreita Taiteiden ja suunnittelun korkeakouluun

Korkeakoulu saa uusia professoreita muotoilun, arkkitehtuurin, taiteen ja median sekä elokuvan laitoksille.

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.