Voiko esittävän taiteen vaikuttavuutta mitata? Tutkijat taltioivat Kapsäkin UKK-musiikkinäytelmän aplodeja ja hiilidioksidipitoisuuksia

Aalto-yliopiston Magics -infrastruktuuri, Greta Tuotanto ja Musiikkiteatteri Kapsäkki mittaavat katsoja- ja näyttelijäkokemusta kyselyin, mikrofonein ja mittarein.
Mukana UKK-karkeloissa pyörivät myös valtapeleissä syrjään sysätyt UKK:n kilpailijat sekä tarinan viehko kertoja, Lottotyttö. Kuva: Kapsäkki.

Musiikkiteatteri Kapsäkin ja Greta Tuotannon UKK on poliittista historiaa käsittelevä, hersyvä kabaree Kekkosen ajan Suomesta ja sen itsevaltiaasta. Sen vaikuttavuutta mitataan nyt tieteen keinoin – yhteistyössä ovat mukana Aalto-yliopiston Magics-infrastruktuuri, Greta Tuotanto ja Kapsäkki. Tutkimus toteutetaan mittaamalla katsojakokemusta ja myös esiintyjien kokemuksia erilaisin, innovatiivisin tavoin.

Finlandia-palkittu kirjailija Sirpa Kähkönen väläyttää musiikkinäytelmässä humoristin taitojaan yhdessä useista komediaelokuvista tunnetun ohjaaja Taru Mäkelän kanssa. Kuva: Kapsäkki.

”Kokeilemme kahta uutta mittaustekniikkaa. Katossa olevien mikrofonien avulla mittaamme salin ja lavan äänet, ja saamme tietää, miten ja milloin yleisö reagoi esimerkiksi aplodien muodossa, nauramalla tai kommentoimalla. Hiilidioksidimittausten avulla taas oletamme saavamme selville, koska salissa on tunnelma korkealla”, Magics-infrastruktuurin akateeminen koordinaattori Antti Ruotoistenmäki sanoo.

Salin CO2-pitoisuus kertoo siitä, miten yleisö hengittää esityksen aikana. Esimerkiksi kiihtynyt hengitys indikoi jännittyneisyyttä. Tutkijoiden mukaan on kiinnostavaa nähdä esimerkiksi se, onko esiintyjien ja yleisön kokemus eri esityksistä samanlainen.

Esityksessä kerätään dataa kokemuksesta ja tunnereaktioista perinteisimmilläkin tavoilla. Katsojia varten tilassa on kosketusnäytöt, joihin voi arvioida välittömästi katsojakokemuksensa. Lisäksi yleisöä ohjataan täyttämään kotona kyselylomake, jossa kysytään yksityiskohtaisemmin katsojien kokemuksia. Myös esiintyjät täyttävät lyhyen kyselyn jokaisen esityksen jälkeen.

Yhdistämällä innovatiivista tutkimusta ja teknologiaa tutkijat toivovat saavansa selville taiteen tekijöitä hyödyttävää tietoa. Esittävän taiteen alalla ei ole tehty tämänkaltaista mittaamista kovin paljon.

UKK:n ytimessä ovat lokakampanjat, hähmäiset salaisuudet sekä hyssyttely ja hillittömyys. Kuva: Kapsäkki.

Photo by Mikael Nyberg, University of Turku

Tältä älytekstiilit voivat näyttää – itsepuhdistuvaa puuvillaa tai painatus, joka muuttaa väriä

YLE Svenskan artikkeli 'Beyond e-Textiles'-projektista ja 'Interlaced'-näyttelystä Turun yliopistossa
Valkoinen laiva merellä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Ammoniakista uusi vihreä energiaratkaisu? Tutkimusprojekti sai miljoonarahoituksen

Ammoniakista povataan teollisuuteen vihreän vedyn varastointimenetelmää ja merenkulkuun puhdasta polttoainevaihtoehtoa. Sen käyttöön liittyy kuitenkin monia kysymyksiä, joita selvitetään yliopistojen ja teollisuuden yhteisessä tutkimushankkeessa.
Ihmiset istuvat pöydän ääressä, jolla on papereita, kyniä ja värikkäitä kuusikulmiokortteja.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Lasten oppimistulosten eroihin etsitään parannusta uudella hankkeella Espoossa – tavoitteena ennaltaehkäistä sosiaalista eriytymistä

Lasten oppimistaitojen tukemisella on suuri vaikutus muun muassa jatko-opiskeluun ja työllistymiseen.
Jäänpoistoa lentokoneen ulkopinnalta.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat paransivat Helsinki-Vantaan lentoaseman jäänpoistotoimintaa

Aallon opiskelijat ovat yhteistyössä Finavian kanssa kehittäneet innovatiivisia ratkaisuja tehokkuuden ja turvallisuuden parantamiseksi jäänpoistotoiminnassa.