Voiko esittävän taiteen vaikuttavuutta mitata? Tutkijat taltioivat Kapsäkin UKK-musiikkinäytelmän aplodeja ja hiilidioksidipitoisuuksia
Musiikkiteatteri Kapsäkin ja Greta Tuotannon UKK on poliittista historiaa käsittelevä, hersyvä kabaree Kekkosen ajan Suomesta ja sen itsevaltiaasta. Sen vaikuttavuutta mitataan nyt tieteen keinoin – yhteistyössä ovat mukana Aalto-yliopiston Magics-infrastruktuuri, Greta Tuotanto ja Kapsäkki. Tutkimus toteutetaan mittaamalla katsojakokemusta ja myös esiintyjien kokemuksia erilaisin, innovatiivisin tavoin.
”Kokeilemme kahta uutta mittaustekniikkaa. Katossa olevien mikrofonien avulla mittaamme salin ja lavan äänet, ja saamme tietää, miten ja milloin yleisö reagoi esimerkiksi aplodien muodossa, nauramalla tai kommentoimalla. Hiilidioksidimittausten avulla taas oletamme saavamme selville, koska salissa on tunnelma korkealla”, Magics-infrastruktuurin akateeminen koordinaattori Antti Ruotoistenmäki sanoo.
Salin CO2-pitoisuus kertoo siitä, miten yleisö hengittää esityksen aikana. Esimerkiksi kiihtynyt hengitys indikoi jännittyneisyyttä. Tutkijoiden mukaan on kiinnostavaa nähdä esimerkiksi se, onko esiintyjien ja yleisön kokemus eri esityksistä samanlainen.
Esityksessä kerätään dataa kokemuksesta ja tunnereaktioista perinteisimmilläkin tavoilla. Katsojia varten tilassa on kosketusnäytöt, joihin voi arvioida välittömästi katsojakokemuksensa. Lisäksi yleisöä ohjataan täyttämään kotona kyselylomake, jossa kysytään yksityiskohtaisemmin katsojien kokemuksia. Myös esiintyjät täyttävät lyhyen kyselyn jokaisen esityksen jälkeen.
Yhdistämällä innovatiivista tutkimusta ja teknologiaa tutkijat toivovat saavansa selville taiteen tekijöitä hyödyttävää tietoa. Esittävän taiteen alalla ei ole tehty tämänkaltaista mittaamista kovin paljon.
Lisätietoja:
MAGICS-infrastruktuuri
MAGICS-infrastruktuuri yhdistää ainutlaatuisesti taidetta ja tiedettä edistyneeseen tutkimukseen ja oppimiseen. Se tarjoaa työkaluja 4D-digitaaliseen kuvantamiseen ja ihmiskäyttäytymisen mittaamiseen digitaalisissa ympäristöissä, tukien tekoälyn käyttöä, pelillistämistä ja immersiivisiä todellisuuksia. Se vahvistaa yritysyhteistyötä edistäen vahvoja kumppanuuksia ja tarjoten avoimen pääsyn tiloihin ja palveluihin laajalle käyttäjäkunnalle.
- Julkaistu:
- Päivitetty: