Zombies, Cyborgs & Chimeras - Stelarcin esitys ja keskustelu

Maailmankuulu performanssitaiteilija Stelarc esiintyy Aalto-yliopistossa 12. huhtikuuta. Tervetuloa esitykseen ja sen jälkeiseen keskustelutilaisuuteen!
stelarc_event_picture_fi_fi.jpg

Stelarc (Kyproksella 1946 syntynyt Stelios Arcadiou) on australialainen keho- ja performanssitaiteilija, jonka teokset käsittelevät yleensä ihmisen ja koneen suhdetta sekä näiden yhdistymistä. Hänen käyttää esityksissään usein robotiikkaa tai muita kehoonsa integroituja modernin teknologian ratkaisuja. Hän on esiintynyt ympäri maailmaa 1960-luvulta lähtien.

Stelarc tutkii vaihtoehtoisia anatomisia arkkitehtuureja käsitellen ruumiillistumia, identiteettiä ja posthumanismia. Merkittävä osa Stelarcin töistä käsittelee hänen näkemystään, jonka mukaan ihmiskeho on vanhentunut.

“Pelkäämme sitä mitä olemme aina olleet ja miksi olemme tulleet - zombeiksi ja kyborgeiksi. Kehosta on jo tullut proteesinen runko, jota täydennetään ja automatisoidaan yhä enemmän. Ihmisenä oleminen tarkoittaa kenties sitä, ettemme pysy ihmisenä”, sanoo Stelarc.

Hän toimi vuoteen 2007 asti johtavana tutkijana Nottingham Trentin yliopistossa Englannissa ja jatkaa nykyään tutkimustaan Curtinin yliopistossa Länsi-Australiassa. Vuonna 2010 Stelarc sai Ars Electronica Hybrid Arts -palkinnon. Vuonna 2015 hän sai Australia Councilin Emerging and Experimental Arts -palkinnon.

Stelarcin vierailua Helsingissä tukevat LAPS, MAECP, KuvA, Aalto-yliopisto, Bioart Society ja Taiteen edistämiskeskus. Esitys ja keskustelu ovat englanniksi. Tilaisuus on avoin eikä edellytä ennakkoilmoittautumista.

Aika: 12.4.2018 klo 13:30–16:00

Paikka: B-sali (2. krs) Otakaari 1, Otaniemi, Espoo

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.