Kvalitet
Universitetets kvalitetssystem
Aalto-universitetets kvalitetspolitik och ledning grundar sig på principen för kontinuerlig utveckling (PDCA).
Universitetets kvalitetssystem
Aalto Universitys kvalitetsstyrning är baserad på principen om kontinuerlig utveckling, PDCA-cykeln (Plan-Do-Check-Act).
Sidan för organiseringen av kvalitetshanteringen samlar ansvarsrollerna för kvalitetshanteringen vid vårt universitet. I handbokens ledningsdel hittar du ansvarstabeller för högskolorna och gemensamma områden.
Medlemmarna i universitetssamfundet bär ansvaret för kvaliteteten på den egna verksamheten.
Kontinuerlig förbättring är den centrala principen för kvalitetssystemet. Tanken med de olika utvärderingarna är att utvärdera och säkerställa kvaliteten hos vår verksamhet och dela god praxis i vårt universitet. Aalto-universitetet genomför utvärderingar och enkäter vid sina olika verksamheter regelbundet i enlighet med det gemensamma långsiktiga utvärderingsprogrammet.
Målet med utvärderingen är att garantera och förbättra kvaliteten hos verksamheten och att dela gemensam god praxis inom organisationen.
Riskhantering pågår kontinuerligt och är en central del av Aalto-universitetets strategiska och operativa planering, dagliga beslutsfattande och interna granskning. Riskhantering är en del av våra strategiska mål och är integrerat i våra årsprocesser. Utvärdering av det gångna årets risker sker i samband med universitetets årsöversikt och motsvarande utvärdering för kommande år som en del av universitetsdialogen. Förändringar i vår operativa miljö som uppdagas vid universitetets förhandsöversikt fungerar som grund för att förutsäga framtida risker.
Aaltos verksamhet styrs och definieras av stadgar, instruktioner, förordningar och riktlinjer samt policyer och koder. Att följa dessa reglerande ramverk säkerställer att dagliga operationer genomförs lagligt, ansvarsfullt och konsekvent.
Aalto University bylaws, regulations, policies and guidelines