Ryhmäflow - Mitä!?
Taustaksi
Yleisesti ajatellaan, että flow-kokemus aktivoituu, kun yksilö kokee psykologista irtaantumista ilman ulkopuolisia ärsykkeitä. Flow’hun pääseminen ei kuitenkaan välttämättä vaadi yksilötyöskentelyä kaukana muista. Flow’ta voi kokea myös yhdessä muiden kanssa. Ryhmä-flow (tai tiimi-flow) syntyy, kun ryhmän jäsenet uppoutuvat toisistaan riippuvaiseen tehtävään ja ovat tyytyväisiä yhdessä.
Flow’ssa on tärkeää, että haasteet ja taidot ovat sopivassa suhteessa. Jos tehtävä on liian vaikea, flow’ta voi olla vaikea saavuttaa, kun taas liian helppo tehtävä voi tuntua merkityksettömältä ja tylsältä. Ryhmä-flow’ssa tehtävät voivat helpottua yhteistyön myötä ja flow’n ylläpitämiseksi saatetaan tarvita uusia haasteita.
Vaikka ryhmätyöhön uppoutumisen ajatellaan vaativan aikaa ja tutustumista, ryhmä-flow’n syntyminen ei välttämättä vaadi muiden tiimiläisten syvää tuntemista, vaan flow’hun voidaan päästä melko nopeastikin. Flow’ta voidaan kokea monenlaisissa ryhmissä ja sen syntymistä voi edistää tutkimukseen perustuvilla vinkeillä.
Flow’lla on havaittu olevan paitsi suoriutumista, myös ryhmän onnellisuutta ja positiivisuutta parantava vaikutus. Ryhmä-flow’n on havaittu tukevan myös esimerkiksi riskinottoa. Mutta onko flow aina eduksi? Lue lisää oheisesta artikkelista.
Ohjeet
Linkit seuraaviin löytyvät alta.
- Lue tausta-artikkeli Ryhmäflow - mitä se on ja miten se saavutetaan
- Lue kirjailija Oana Velcu-Laitisen blogi Luova kokemus
-
Lue Opetuksella vuorovaikutusta ja flowta - Mistä on kyse myötätuntopedagogiikassa?
Tutustu myös:
- Kuuntele Paras hetki päivässä: Tiimityötaidot -podcast, jossa vieraana tutkija Satu Rekonen
- Lue KT Marja Joutsenvirran blogi Opetuksella vuorovaikutusta - Mistä on kyse myötätuntopedagogiikassa?
Ryhmäflow: Mitä se on ja miten se saavutetaan?
Meritekniikan professori Jani Romanoff korostaa luottamuksen ja ryhmäläisten syvän tuntemisen merkitystä tutkimus- ja opetusryhmissä. Onnistumisten korostamisen ja itseluottamuksen kasvattamisen harjoitteleminen lisäsi flow’ta ja kannusti koko ryhmää.
⏰~5 min. |
Luovuudella on paikkansa tutkimuksessa. Osaamisen kehittymisen jokaisessa vaiheessa tarvitaan luovan ajattelemisen taitoa. Se auttaa luomaan uraauurtavaa tutkimusta, joka tuo uudenlaisia näkökulmia vanhoihin paradigmoihin. Lue alta Oana Velcu-Laitisen ajatuksia luovuudesta ja flow-tilasta akateemisessa ympäristössä. Oana on Aallon entinen postdoc-tutkija ja kirjoittanut kirjan "How to Develop Your Creative Identity at Work".
⏰ ~23 min. ja ~22 min. (kaksi jaksoa) |
Millaisia ovat yleisimmät haasteet, joita opiskelijat kohtaavat ryhmätöissä? Mikä tekee toimivan tiimin, mitä tiimityötaidot ovat ja miksi ne ovat tärkeitä? Kuuntele Aalto-yliopiston psykologiryhmän Paras hetki päivässä -podcast-sarjan jaksot.
Lisämateriaalia
⏰ ~32 min. |
Future-led Learning -podcast-sarjan jakso yhteisopettajuudesta. Yliopistonopettaja Meri Kuikka ja postdoc-tutkija Tuomo Eloranta ovat opettaneet Aallossa vuosia yhdessä. Jaksossa keskustellaan, millainen yhteisopettamisen polku heillä on ollut, mitä hyötyä yhteisopettamisesta on, ja mitä se vaatii suunnittelulta, kurssilta, toteutukselta, opiskelijoilta ja opettajilta. Podcast-sarja on englanninkielinen.
⏰ ~7 min. |
Luovat ihmiset, kuten taiteilijat ja tieteilijät, keksivät ja luovat uutta astumalla näkyvästä maailmasta näkymättömään mielikuvituksen maailmaan ja sieltä takaisin näkyvään. Tätä luovuuden edellyttämää herkkyyttä ja intuitiota voi oppia ja edesauttaa.
- Julkaistu:
- Päivitetty: