Utmaningar under doktorandstudierna
Stödnätverk och hjälp vid trakasserier eller andra typer av utmanande situationer
Handledningsplanen preciserar ansvarsprofessorns, handledarens och doktorandens roller och ansvar samt beskriver vad som har bestämts gällande handledningen. Handledningsplanen är en del av doktorandens individuella studieplan (ISPD) och uppdateras vid behov. Handledningsplanen är i kraft till den planerade utexamineringsdagen, förutsatt att den följs. Planen finns på denna sida:
Ansvarsprofessorn är en professor vid Aalto-universitetet som ansvarar för doktorandens studier. Hen kan också utses till handledare för doktoranden. Handledaren för doktorsavhandlingen är sakkunnig inom ämnesområdet för doktorsavhandlingen. En doktorand kan ha en eller flera handledare.
Vid frågor som gäller handledningen ska doktoranden i första hand vända sig till sin ansvarsprofessor. Vid behov kan hen också kontakta doktorandutbildningstjänsterna.
I början av doktorandstudierna ska doktoranden förbinda sig att studera och forska långsiktigt och målmedvetet. Doktoranden har rätt att studera i enlighet med sin individuella studieplan för doktorander (ISPD) och att regelbundet få sakkunnig handledning. Doktoranden ska också för sin del förbinda sig att följa sin ISPD. Därtill ska doktoranden följa TENK:s anvisningar för god vetenskaplig praxis.
Doktoranden ansvarar för att
Ansvarsprofessorn ansvarar för doktorandens handledningsarrangemang. Ansvarsprofessorn ska handleda närvaroanmälda doktorander som har framskridit i sina doktorandstudier i enlighet med sin individuella studieplan (ISPD) och som regelbundet rapporterar hur studierna och avhandlingsarbetet framskrider på det sätt som fastställts i handledningsplanen. Ansvarsprofessorn kan tilldela en del av följande uppgifter till personer som utsetts till handledare för doktorsavhandlingen eller själv fungera som handledare för doktorsavhandlingen. Det som anges nedan om ansvarsprofessorn gäller i tillämpliga delar också handledaren för doktorsavhandlingen i enlighet med vad som fastställts i handledningsplanen.
Ansvarsprofessorn ansvarar för handledningen av doktoranden och stöder implementeringen av finansieringsplanen. Ansvarsprofessorn handleder forskningsarbetet och ger råd i kritiska forskningsrelaterade och konstnärliga uppgifter som kräver självständigt tänkande. Ansvarsprofessorn uppmuntrar doktoranden att aktivt publicera sina resultat i publikationer inom området och vägleder doktoranden i att skriva publikationer. Ansvarsprofessorn stöder och uppmuntrar doktoranden. Ansvarsprofessorn har också som uppgift att säkerställa att doktorander som studerar på heltid inte belastas för mycket med andra uppgifter. Undervisning är en del av doktorandutbildningen. En doktorand som är anställd vid universitetet ska hålla undervisning inom ramen för sina arbetsuppgifter (högst 5 %).
Ansvarsprofessorn säkerställer att doktorandens individuella studieplan är genomförbar och godkänner den. Ansvarsprofessorns uppgift är att regelbundet följa hur studierna och avhandlingsarbetet framskrider. Ansvarsprofessorn och doktoranden ska regelbundet diskutera hur arbetet framskrider och uppdatera ISPD:n vid behov, minst en gång per år. Detta gäller oavsett om doktoranden studerar på heltid eller deltid.
Ansvarsprofessorn har som uppgift att säkerställa att doktoranden känner till och följer anvisningarna för god vetenskaplig praxis, de forskningsetiska principerna inom området och praxis gällande IPR. I början av handledningen ska ansvarsprofessorn, handledaren och doktoranden diskutera forskningsetiska frågor som är relevanta för doktorandens forskning och vilken praxis som gäller för dessa frågor.
Ansvarsprofessorn ska se till att doktoranden känner till kraven för doktorsavhandlingen och de olika faserna av förhandsgranskningen och disputationsprocessen. När manuskriptet för doktorsavhandlingen är klart kan det skickas till förhandsgranskning endast genom att ansvarsprofessorn fastställer att manuskriptet är klart för förhandsgranskning. Ansvarsprofessorn ska säkerställa att doktoranden gör de ändringar som förhandsgranskarna kräver. Förhandsgranskningen kan inledas först när doktoranden har genomfört de studier som ger studiepoäng.
Ansvarsprofessorn stöder doktoranden i karriärplaneringen och säkerställer att doktoranden har tillräckliga arbetslivsfärdigheter utöver de forskningsfärdigheter som krävs.
Vem kan vara ansvarsprofessor?
Ansvarsprofessorn representerar doktorandens forskningsområde (BIZ: huvudämne) och utses av högskolans forskarutbildningsråd. Ansvarsprofessorn ska ingå i högskolans karriärsystem, men av särskild orsak kan högskolans dekanus besluta att någon annan av högskolans professorer som har avlagt doktorsexamen ska utses till ansvarsprofessor. En pensionerad professor (t.ex. emeritus eller specialsakkunnig) kan inte utses till ansvarsprofessor.
ELEC: Om en professor som inte ingår i karriärsystemet utses till ansvarsprofessor ska även en ersättare utses. Ersättaren ska vara professor inom forskningsområdet och ingå i karriärsystemet. Hen tar över ansvarsprofessorns uppgifter om den utnämnda ansvarsprofessorn inte kan inneha sitt uppdrag fram till att doktoranden utexamineras.
SCI: För alla ansvarsprofessorer vid högskolan utses en ersättare, oavsett om ansvarsprofessorn ingår i karriärsystemet eller inte.
Vid andra högskolor kan en ersättare utses vid behov.
Vem kan vara handledare?
Handledaren för doktorsavhandlingen ska ha doktorsexamen. Vid ARTS är det möjligt att utse en andra handledare som inte har doktorsexamen på basis av hens konstnärliga kunnande eller kompetens inom forskningsområdet.
Av särskild orsak kan forskarutbildningsrådet utse en andra ansvarsprofessor (co-supervisor) för att dela ansvaret för doktorandens examenshelhet och handledningsarrangemangen. En sådan orsak kan vara till exempel en mångvetenskaplig doktorsavhandling eller ett cotutelleavtal med ett utländskt universitet. Den andra ansvarsprofessorn kan vara professor vid Aalto-universitetet eller vid ett annat finländskt eller utländskt universitet. Den andra ansvarsprofessorn kan också fungera som handledare.
Den andra ansvarsprofessorn deltar i utarbetandet av handledningsplanen.
Se mer information om den andra ansvarsprofessorn längre ner på denna sida.
Om det uppstår problem i samarbetet mellan doktoranden och ansvarsprofessorn kan de kontakta doktorandutbildningstjänsterna för doktorandprogrammet för att diskutera möjliga lösningar. Situationen kan lösas på till exempel följande sätt:
Läs mer om utmanande situationer nedan.
Om doktorandens ansvarsprofessor, handledare, forskningsämne, forskningsområde eller status som doktorand på heltid eller deltid ändras ska hen ansöka om högskolans godkännande av ändringen. Mer information om att studera på heltid och deltid (på finska).
Ansvarsprofessorn ansvarar för handledningsarrangemangen och för att det utses en handledare för doktoranden. Arrangemangen kan ändras till exempel om ansvarsprofessorn går i pension eller om det behövs en ny handledare.
Doktoranden och ansvarsprofessorn diskuterar först ändringen tillsammans varefter doktoranden lämnar in en ansökan om ändringen till doktorandutbildningstjänsterna för doktorandprogrammet.
Du hittar blanketten "Change of supervising professor, thesis advisor, research field or mode of study” på denna sida:
Blanketter för doktorander (aalto.fi)
Byte av ansvarsprofessor eller handledare
Byte av forskningsområde
Byte av ämne för doktorsavhandlingen
Byte mellan heltids- och deltidsstudier
I doktorandstudierna och avhandlingsarbetet är det ytterst viktigt att samarbetet mellan doktoranden, ansvarsprofessorn och handledaren fungerar. Det kan uppstå utmanande situationer mellan doktorander och deras ansvarsprofessorer och handledare som beror på till exempel olika nationella, kulturella eller organisationsrelaterade bakgrunder eller på olika sätt att arbeta eller uttrycka sig. Ta hjälp av Aalto-universitetets etiska principer eller universitetssamfundets ”spelregler” om det uppstår utmanande situationer.
Doktoranderna stöter ofta på utmanande situationer i sina studier och vi vill kunna stöda dem i dessa situationer.
Du kan också bekanta dig med TENK:s anvisningar Tutkimuseettisiä näkökohtia väitöskirjan ohjaus- ja tarkastusprosessiin (tenk.fi, på finska).
Stödnätverk och hjälp vid trakasserier eller andra typer av utmanande situationer
Stödtjänster, utmanande situationer, studiernas och forskningens framskridande, studiekompetens och stöd för välbefinnandet
De etiska principerna (Code of Conduct) utgör grunden för Aalto-gemenskapens kultur och hjälper oss att omsätta våra värden och vårt sätt att agera i handling.
Under the Aalto funding model, the schools receive result-based funding based on the number of doctoral degrees awarded. Aalto University has agreed to enable the division of doctoral education results between its schools for the purposes of resource allocation under the Aalto funding model, in cases where the degree is produced jointly by two schools. The change is designed to boost doctoral-level collaboration between the Aalto schools and further the Aalto strategic goal of promoting multidisciplinary research.
It should be noted that the division of degrees is only a statistical tool developed for the purposes of the funding model. For the funding model the degree is divided so that both schools earn 0.5 degrees. The division of degrees does not have any other effects on the school-level statistics on doctoral degrees.
The division of doctoral degrees for funding purposes between the Aalto schools requires clear evidence of collaboration. Dividing a degree follows uniform principles in the university:
The doctoral student and the supervising professor are from the same school. In addition to the supervising professor, the doctoral student must have a co-supervising professor at the partner school.
A person who can act as a supervising professor in his/her own school can also act as a co-supervising professor.
The supervising professor and the co-supervising professor draft a joint proposal for dividing the degree between the schools in which the research work is done (evidence of collaboration). The freely formulated signed proposal and the supervision plan is sent to the doctoral programme of the school of the doctoral student.
The proposal must be made as early in the studies as possible (preferably with the application for doctoral studies).
The decision on dividing the doctoral degree with the partner school rests with the dean of the school of the doctoral student (since this school “gives up” 50% of the result-based funding for this degree). The decision of the dean is communicated to the doctoral programme of the partner school.
The doctoral student carries out the doctoral studies according to the process of his/her school and the degree will be awarded to the doctoral student only from his/her own school.
Only the name of the school of the doctoral student is mentioned on the doctoral thesis cover, but on the reverse of the title page the name of the co-supervising professor should be mentioned. The collaboration of the two schools can be mentioned e.g. in the preface or in the introduction part of the doctoral thesis.
Dividing doctoral degrees is an option for doctoral degrees earned at the beginning of 2015 or later. Thus the degree cannot be divided retrospectively.
SCI Doctoral Programme Committee 15.9.2015
To boost doctoral level research collaboration between the departments of the School of Science the doctoral degree can be split between two departments in the funding model of the School. The division is only observed in the funding model, the degree still goes to the department of the supervising professor and the doctoral student.
Only the name of the department of the doctoral student is mentioned on the cover of the doctoral thesis, but on the reverse of the title page the name of the co-supervisor should be mentioned. The collaboration of the two departments can be mentioned e.g. in the preface or in the introduction part of the thesis.
De forskningsområden som erbjuds vid Handelshögskolan kallas huvudämnen.
Research fields and supervising professors at ARTSMajors and supervising professors at BIZResearch fields and supervising professors at CHEMResearch fields and supervising professors at ELECResearch fields and supervising professors at ENGResearch fields and supervising professors at SCI
Doktorandutbildningstjänsterna stöder Aalto-universitetets doktorander, forskarutbildningsrådens verksamhet samt doktorandprogrammens ledare och professorer.
Index över alla aalto.fi sidor om forskarutbildning