Doktorandutbildning

Ledning av doktorandutbildning vid Aalto-universitetet

Forskarutbildningen leds på högskolenivå av direktör för doktorandprogrammet och forskarutbildningsrådet. På universitetsnivå utvecklar Aalto-universitetets arbetsgrupp för forskarutbildning (DEWG) forskarutbildningen, diskuterar gemensamma frågor och utarbetar riktlinjer för forskarutbildningen på universitetsnivå.

Vice rektor för forskning, Jyri Hämäläinen, ansvarar för forskarutbildningen i Aalto-universitetets organisationsstruktur. Doktorandutbildningstjänsterna tillhandahålls av Aalto-universitetets forskningstjänster, som leds av Ella Bingham. Manager Minna Söderqvist ansvarar för Doktorandutbildningstjänster. Teamets medlemmar arbetar vid olika högskolor eller på universitetsnivå.

Varje högskola har sitt eget doktorandprogram och sin eget forskarutbildningsrådet. Direktör för doktorandprogrammet fungerar som ordförande för forskarutbildningsrådet.

Doktorandprogramansvariga diskuterar gemensamma forskarutbildningsfrågor i arbetsgruppen för forskarutbildning (DEWG) tillsammans med planerare för programmen och med doktorandrepresentanter. DEWG leds av vice rektor för forskning.

Dipoli by Tuomas Uusheimo

Doctoral Education Working Group (DEWG)

The President has appointed the Aalto University Doctoral Education Working Group, which develops the university’s doctoral education, discusses the mutual issues on doctoral education and prepares the university guidelines.

Aalto Handbook
Opiskelija Harald Herlin -oppimiskeskuksessa

Aalto-universitetet är ett stiftelsebaserat universitet.

Aalto-handboken
Student Guide illustration, applications, instructions and guidelines

Examensstadga för doktorandutbildning (i kraft fr.o.m 1.8.2021)

Ansökningar, anvisningar och regler