Aalto-käsikirja

Oppimisen ja opetuksen arviointi- ja palautekäytännöt

Aalto-yliopisto osallistuu kansallisiin ja kansainvälisiin arviointeihin, auditointeihin ja vertaisarviointeihin (benchmarking) ja tekee säännöllisesti itsearviointeja liittyen oppimisen ja opetuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen. Sisäisiä ja ulkoisia arviointeja ja kyselyjä toteutetaan monivuotisen arviointiohjelman mukaisesti.
Kuva ryhmätyötä tekevistä opiskelijoista / kuvaaja Aalto-yliopisto Unto RautioUnto_Rautio

Aalto-yliopisto osallistuu kansallisiin ja kansainvälisiin arviointeihin, auditointeihin ja vertaisarviointeihin (benchmarking) ja tekee säännöllisesti itsearviointeja liittyen oppimisen ja opetuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen. Lisäksi seurataan opiskelijoiden opintosuorituksia, valmistumista ja työllistymistä sekä kerätään palautetta koulutuksen ja osaamisen laadusta työnantajilta ja valmistuneilta. Sisäisiä ja ulkoisia arviointeja ja kyselyjä toteutetaan monivuotisen arviointiohjelman mukaisesti. Yliopisto ja korkeakoulut ovat vastuussa palautteen käsittelemisestä ja hyödyntämisestä koulutusohjelmien opetussuunnitelmatyössä sekä koulukohtaisten että yhteisten oppimispalvelujen hallinto- ja laatutyöstä.

Laatupolitiikka ja- järjestelmä

Yliopiston laatujärjestelmä

Aalto quality system

Kansalliset arvioinnit

Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) antaa yliopistoille palautetta yliopiston toiminnasta ja sen tuloksellisuudesta. Tärkeimmät OKM:n seuraamat oppimista ja opetusta mittaavat ja yliopiston rahoitukseen vaikuttavat avainindikaattorit (Key performance indicator, KPI) ovat vuodesta 2021 alkaen:

• Suoritetut alemmat- ja ylemmät korkeakoulututkinnot
  • Jatkuva oppiminen
  • Työllistyminen ja työllistymisen laatu
  • Opiskelijapalaute

Korkeakoulujen kansallisen tason oppimisen ja opetuksen arvioinnista vastaa Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi).Suomalaisten korkeakoulujen laatujärjestelmien auditointien lisäksi Karvi toteuttaa korkeakouluissa teema- ja järjestelmäarviointeja. Aalto-yliopiston laatuleima on saatu 2016 ja se on voimassa 13.6.2022 asti.

Arviointi yliopistotasolla

Teaching and Education Evaluation (TEE) -arvioinnin kohteena on Aalto-yliopiston tutkintotavoitteinen koulutus ja opetus. Arvioinnin tavoitteena on tunnistaa tutkinto-ohjelmien vahvuudet ja kehittämisalueet. TEE-arviointi on luonteeltaan itsearviointi, jonka toteuttamisessa opettajilla ja opiskelijoilla on keskeinen rooli. Itsearvioinnin lisäksi arviointiprosessiin kutsutaan mukaan ulkopuolisia arvioijia. TEE-arvioinnin tarkemmat teemat valmistellaan opetuksen ja opiskelun ohjausryhmässä (LESG) ja arviointi pyritään järjestämään 6-8 vuoden välein. Ensimmäisen kerran TEE-arviointi toteutettiin Aalto-yliopistossa 2010-2011.

Koulutusohjelmien ja opetuksen laadun arviointi

Koulutusohjelmia arvioidaan kouluissa vuosittain programme reviews -arvioinneissa ohjelmista saadun palautteen perusteella. Palautetta koulutusohjelmien opetuksen laadusta kerätään opiskelijoilta, alumneilta ja sidosryhmiltä erilaisten kyselyiden, selvitysten ja akkreditointien avulla.

Opetustehtäviin hakeneiden opetusosaamista arvioidaan kouluissa tehtävään nimetyssä arviointiryhmässä rekrytointivaiheessa sekä myöhemmin urapolulla edettäessä. Hakija osoittaa opetusosaamisensa opetusportfolion, opetusnäytteen sekä haastattelun avulla.

Opiskelijoiden osaamisen arviointi

Opintosuoritusten arviointikäytänteitä esitellään opetussuunnitelmissa kurssikohtaisesti. Opettajia kannustetaan käyttämään opetuksessa erilaisia oppimisen ja osaamisen arviointimenetelmiä. Opintosuoritusten hyväksyntä- ja arviointikäytänteet sekä oikaisumenettely kuvataan Aalto-yliopiston yleisissä opetusta ja opiskelua koskevissa säännöissä.

Aalto-yliopiston yleiset opetusta ja opiskelua koskevat säännöt

Opiskelijapalaute

Opiskelijoilta kerätään kurssi- ja tutkintokohtaista palautetta, jonka avulla pyritään tuottamaan systemaattista, vertailukelpoista ja tarkoituksenmukaista tietoa opetuksen laadun varmistamiseksi ja parantamiseksi. Palautetta saadaan myös Aalto-yliopiston ylioppilaskunnan (AYY) ja korkeakoulukohtaisten opiskelijajärjestöjen (esim. killat) välityksellä. Opiskelijapalauteprosesseja, kyselyjen tuloksia ja niihin perustuvia koulujen kehittämistoimenpiteitä käsitellään korkeakoulujen ja yliopiston vuosittaisissa katselmuksissa.

Keskeisiä opiskelijapalautekyselyjä ovat:

• Kurssipalaute
  • Valtakunnallinen kandipalaute
  • Vastavalmistuneiden palautekysely diplomi-insinööreille ja arkkitehdeille
  • Kysely kauppatieteiden maisteriksi valmistuvalle
  • Kansainvälinen opiskelijabarometri (ISB)
ITP student team working outside

Koulutuksen palauteperiaatteet ja Aallon opiskelijapalaute

Aallossa kerätään opiskelijoilta palautetta eri vaiheissa opintoja. Opiskelijoiden palautteen hyödyntäminen on tärkeä osa opetuksen ja koulutuksen kehittämistyötä sekä opiskeluun liittyvien palveluiden kehittämistä ja laadunvarmistusta. Kerättyä palautetta käytetään usealla eri tavalla ja tasolla. Tämän lisäksi palautteen vaikuttavuuteen kiinnitetään erityistä huomiota. Myös opiskelijajärjestöt ja killat ovat kiinnostuneita palautteiden tuloksista.

Palvelut

Alumnipalaute kerätään joka toinen vuosi 3- tai 5-vuotta sitten Aalto-yliopistosta maisteriksi ja tohtoriksi valmistuneilta. Kyselyssä kartoitetaan valmistuneiden sijoittumista työelämään ja heidän urakehitystään sekä tyytyväisyyttä tutkintoon ja sen vaikuttavuutta työelämässä.

Opiskelijoiden hyvinvointi ja opiskelukyvyn ylläpitäminen ovat osa Aalto-yliopiston strategiaa. Palautetta opiskelijahyvinvoinnista kerätään AllWell? -opiskeluhyvinvointikyselyllä.

AllWell?-opiskelijakysely

AllWell?-opiskelijakysely on avoinna vuosittain kaikille toisen vuoden kandidaattiopiskelijoille ja ensimmäisen vuoden maisteriopiskelijoille. AllWell? selvittää opiskeiljan opiskelukykyyn vaikuttavia asioita.

AllWell?