Koulutuksen palauteperiaatteet ja Aallon opiskelijapalaute
Aalto-yliopiston koulutuksen palauteperiaatteet
Aalto-yliopiston koulutuksen palauteperiaatteet ohjaavat opiskelijapalautteen keräämistä ja hyödyntämistä. Tavoitteena on tukea Aallon palautekulttuurin aktiivista kehittämistä kohti vuorovaikutteisia, vaikuttavia ja virtaviivaisia palauteprosesseja. Opettaja voi hyödyntää näitä palauteperiaatteita sekä oman opetuksen palautekäytäntöjen kehittämisessä että keskustellessaan opiskelijoiden kanssa palauteteemasta. Myös uralla edetessä (Tenure track -arviointikriteerit | Aalto-yliopisto) arvioidaan opettajan kykyä aktiivisesti kerätä ja hyödyntää palautetta.
Haluamme edistää avointa palautekulttuuria ja palautteen vastavuoroisuutta. Annamme palautetta rohkeasti ja rakentavasti. Vastaamme saamamme palautteeseen. Käymme keskustelua palautteesta opiskelijoiden kanssa. Kokoamme palautetta useista näkökulmista ja laajasti eri toimijoilta.
Palaute johtaa toiminnan kehittämiseen ja kehittymiseen. Keräämme mahdollisimman reaaliaikaista palautetta siten, että se ehditään aidosti käsitellä ja hyödyntää. Palautetta antaessa mietimme, miten sen avulla voi kehittää toimintaa. Seuraamme palautteen perusteella tehtyä kehittämistä.
Keräämme palautetta kattavasti ja monitasoisesti. Palaute on helposti annettavaa ja sisältyy jokaiseen prosessiin. Palautekokonaisuutemme on opiskelijalähtöinen ja selkeä. Palautteemme edistää opiskelijan oppimista sekä tukee opetuksen johtamista ja kehittämistä.
Aallossa kerättävät opiskelijapalautteet
Kurssipalaute on ainutlaatuinen osa Aalto-yliopiston palautekokonaisuutta, sillä se tavoittaa opiskelijat läpi heidän opintojensa systemaattisesti koko Aallossa. Kurssipalautteen hyödyntäminen on tärkeä osa opetuksen ja koulutuksen kehittämistyötä sekä opiskeluun liittyvien palveluiden kehittämistä ja laadunvarmistusta. Kerättyä palautetta käytetään usealla eri tavalla ja tasolla ja sen hyödyntämiseen kiinnitetään erityistä huomiota Aallossa.
Lue lisää Aallon käytössä olevista kurssipalautekysymyksistä.
Vuosittainen AllWell? -opiskeluhyvinvointikysely on suunnattu 2. vuoden kandi- ja 1. vuoden maisteriopiskelijoille. Opiskelijat saavat vastapalautteen ja ohjelmajohtajat raportin oman koulutusohjelmansa tuloksista. Niiden pohjalta suunnitellaan kehittämistoimenpiteitä. Kysely koostuu Helsingin yliopiston kehittämästä HowULearn-osiosta sekä sitä täydentävistä kysymyksistä.
- Aalto-henkilökunnalle avoin raportti löytyy Key Information of Aalto University -raporttikokonaisuudesta (Education->AllWell?)
- Lisää tietoa ja itse kyselyn löydät täältä: AllWell?-opiskeluhyvinvointikysely
- Yhteydenotot: [email protected]
Kandipalaute on yliopistojen valtakunnallinen sähköinen opiskelijapalautekysely. Kyselyn avulla on tarkoitus saada tietoa opiskelijoiden opiskelusta ja opetuksesta eri tieteenaloilla. Tavoitteena on saada mahdollisimman tarkka kuva opiskelijoiden kokemuksista ja mielipiteistä koskien opintoja ja opetusta. Kysely perustuu HowULearn kyselyyn ja kysymykset yliopisto-oppimista ja -opetusta koskevaan tutkimukseen. Kerättyjä tietoja hyödynnetään ainoastaan tilastollisesti ryhmätasolla, eikä yksittäisen opiskelijan tietoja tulla seuraamaan eikä raportoimaan.
Kandipalaute-kyselymittaristo on syntynyt Suomen Yliopistot UNIFI ry:n ja opetus ja kulttuuriministeriön (OKM) yhteisenä hankkeena.
Kyselyn tuloksia hyödynnetään sekä paikallisesti korkeakoulun oman toiminnan kehittämisessä että valtakunnallisesti koulutuksen ohjauksessa ja rahoituksessa. Vuodesta 2015 alkaen opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) on osoittanut 3 % yliopistoille jaettavasta perusrahoituksesta (noin 50 MEUR) valtakunnallisen opiskelijapalautteen perusteella.
- Aalto-henkilökunnalle avoin raportti löytyy Key Information of Aalto University -raporttikokonaisuudesta (Education->Bachelor's feedback)
- Lisätietoja kandipalaute.fi
- Yhteydenotot: [email protected]
Yliopistomme toteuttaa yhdessä ammattiliittojen (Tekniikan akateemiset TEK ja Suomen Ekonomiliitto) kanssa palautekyselyä vastavalmistuneille diplomi-insinööreille, arkkitehdeille, taiteen maistereille ja kauppatieteen maistereille.
Palautekyselyssä kartoitetaan muun muassa vastavalmistuneiden eli tulevaisuuden tekijöiden osaamista, opintojen sujuvuutta, työelämäkokemusta ja työllistymistilannetta sekä yleistä tyytyväisyyttä suoritettuun tutkintoon. Vastauksia käsitellään luottamuksellisesti, eikä vastauksia ja vastaajia voida yhdistää toisiinsa. Tuloksia hyödynnetään liittojen toiminnassa monella tavalla, esimerkiksi koulutuspoliittisessa vaikuttamisessa ja jäsenpalveluissa (palkkaneuvonta, uraneuvonta, ym.). Yliopistossa tuloksia hyödynnetään koulutuksen ja palvelujen arvioinnissa ja kehittämisessä.
- Lisätietoja ja linkit kyselyihin: Maistereiden palautekysely | Aalto-yliopisto
- Aalto-henkilökunnalle avoin raportti löytyy Key Information of Aalto University -raporttikokonaisuudesta (Education->TEK graduate survey)
- Lisätietoja TEKin sivuilla
- Lisätietoja Suomen Ekonomien sivuilla
- Lisätietoja kauppatieteen maistereiden urakyselyistä valmistumisen jälkeen
Maailmanlaajuisesti toteutettava ISB keskittyy kansainvälisten opiskelijoiden odotuksiin ja käsityksiin, ja tuloksia käytetään erityisesti kv-opiskelijoiden opiskeluajan kokemuksen parantamiseen sekä opiskelijarekrytoinnin ja -markkinoinnin kehittämiseen. Aalto osallistui kansainväliseen opiskelijabarometriin viimeksi vuonna 2017. Kyselyn toteuttaa i-graduate.
- Lisätietoja i-graduaten sivuilla
Valtakunnallista uraseurantaa tehdään ura- ja rekrytointipalvelujen Aarresaari-verkoston yhteistyönä. Maisterien uraseurannassa kohdejoukko on viisi vuotta sitten ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneet. Vuodesta 2021 alkaen opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) on osoittanut 3 % yliopistoille jaettavasta perusrahoituksesta Maisterien uraseurannan perusteella. Tohtorien sijoittumista tarkastellaan noin kolme vuotta valmistumisen jälkeen.
Kyselyt antavat työelämästä ajankohtaista tietoa, jota hyödynnetään opetuksen kehittämisessä ja tutkimuksessa. Myös opintojaan ja työuraansa pohtiville opiskelijoille on arvokasta saada tietoa valmistuneiden urapoluista.
- Aalto-henkilökunnalle avoin raportti löytyy Key Information of Aalto University -raporttikokonaisuudesta (Education->Master's degree career monitoring ja Education->Doctoral degree career monitoring)
- Lisätietoa: https://www.aalto.fi/fi/yhteistyo/aalto-yliopistosta-valmistuneet-tyoelamassa
Opetussuunnitelman kehittäminen
Opetussuunnitelman kehittämisen tuloksena syntyy tulevaisuuteen suuntautunut, opiskelijoille tieteenalan syväosaamista ja geneerisiä taitoja kerryttävä linjakas opetussuunnitelma. Opetussuunnitelman perustana ovat ohjelman kirkkaan tarkoituksen perusteella muotoiltavat ja jatkuvasti kehittyvät osaamistavoitteet, oppimiskeskeinen opetus ja jatkuvaan arviointiin pohjautuva kehittäminen.
Tällä sivulla on kuvattu opetussuunnitelman kehittämisen vaiheet sekä vaiheisiin liittyvät ohjeet. Löydät myös työkaluja ja työskentelypohjia kunkin vaiheen toteuttamiseen.
Oppimisen ja opetuksen arviointi- ja palautekäytännöt
Aalto-yliopisto osallistuu kansallisiin ja kansainvälisiin arviointeihin, auditointeihin ja vertaisarviointeihin (benchmarking) ja tekee säännöllisesti itsearviointeja liittyen oppimisen ja opetuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen. Sisäisiä ja ulkoisia arviointeja ja kyselyjä toteutetaan monivuotisen arviointiohjelman mukaisesti.
Opettajan käsikirja
Käytännön tietoa Aalto-yliopistossa opettamisesta.
Starting Point of Wellbeing
Starting Point of Wellbeing tarjoaa opiskelijoille matalan kynnyksen ohjausta hyvinvointiin ja opiskelukykyyn liittyvissä asioissa. Tältä sivulta löydät tietoa mm. ajanvarauksettomasta drop-in ohjauksesta, tapahtumista, asiantuntijoiden ajanvarauksellisesta ohjauksesta ja kampuksen hyvinvointireitistä.
Kurssikäytännöt
Löydät tämän sivun sisällöt Opettajan käsikirjasta vuoden 2024 alusta. Tätä sivua ei enää päivitetä ja se poistetaan käytöstä.
Kurssin toteutus opettajan näkökulmasta
Käytännön ohjeita opettajille kurssin aikaisen opetuksen toteutukseen: mitä huomioida ennen kurssia, sen alussa, aikana, lopussa ja jälkeen.