Aalto-käsikirja

Tulevaisuussuuntautuneen oppimisen työryhmä

Tulevaisuussuuntautunut oppiminen on keskeinen osa stragiaamme. Tulevaisuussuuntautuneen oppimisen työryhmä (engl. Future-led Learning Working Group) varmistaa osaltaan tämän päämäärän toteutumista.

Tulevaisuussuuntautuneen oppimisen työryhmä aloitti toimintansa vuoden 2024 alussa jatkaen LeSG-ICT:n jalanjäljissä. Työryhmän keskeiset teemat ovat opetus ja oppiminen, teknologia ja tulevaisuus. Työryhmällä on keskeinen rooli Oppimisen ohjausryhmä LeSG (Learning Steering Group) rinnalla opetuksen ja oppimisen strategisessa ohjauksessa. Tulevaisuussuuntautuneen oppimisen työryhmä keskustelee ja linjaa minkälaista oppimiskulttuuria Aallossa halutaan tukea nyt ja tulevaisuudessa sekä minkälaisilla digitaalisilla ratkaisuilla valittuja tavoitteita edistämme.

Ryhmän nimi Future-led working group / Tulevaisuussuuntautuneen oppimisen työryhmä
Puheenjohtaja Petri Suomala
Host: Varadekaanien kiertävä vastuu: Anouar Belahcen /Tomas Falk / Ari Koskelainen /Jouni Paltakari /Jani Romanoff / Rasmus Vuori
Koordinointi Sanna Pihlajaniemi, Ani-Jatta Immonen (ITS), Mari Nuottajärvi
Jäsenet

VDs: Anouar Belahcen, Tomas Falk, Ari Koskelainen, Jouni Paltakari, Jani Romanoff, Rasmus Vuori  
LES: Eija Zitting, Esa Salmio, Tomi Kauppinen, Katri Ventus
AYY:n edustajat: Carl-Victor Schauman, Susanne Erlund
Ohjelmat: Antti Karttunen Aalto CHEM, JohannaBragge Aalto BIZ, Tiina Pusa Aalto ARTS, Petri Vuorimaa / Anni Rytkönen Aalto SCI
ITS: Christa Winqvist, Patrik Maltusch

Prosessinomistajia kutsutaan agendapohjaisesti.

Keskeiset teemat

Opetus ja oppiminen, teknologia ja tulevaisuus
Tavoitteet:

  • Linjata tulevaisuuden näkymää digitaalisten ratkaisujen ja oppimisympäristön osalta Aalto-tasolla
  • Tukea Aallon oppimisen ja opetuksen alueen digitalisaatiotiekartan valmistelua ja toteuttamista
  • Varmistaa, että opetuksen ja oppimisen digitaaliset ratkaisut sekä kehityspalvelujen valikoima ovat linjassa yliopiston strategian ja koulujen tarpeiden kanssa.
Kokoukset Kaksi kertaa lukukaudessa. Päivämäärät tarkennetaan tälle sivulle.
Dokumentaatio Tärkeimmät nostot kootaan kokouskohtaisesti tälle sivulle.
Muut tiedustelut voi osoittaa koordinaattorille.

Tiivistelmät kokousten sisällöstä:

24.4.2024

Aalto-yliopiston päämäärätietoinen kansainvälistymiskehitys on ajautunut ristiriitaan lainsäädännön kanssa, sillä laki vaatii tutkintojen suorittamisen mahdollisuutta kotimaisilla kielillä. Opetus- ja kulttuuriministeriö vaatii toimenpiteitä asian korjaamiseksi. Aalto-yliopiston Oppimispalvelut on tuottanut koulujen tueksi tilanteen korjaamiseksi kielilinjaukset sekä ohjeistukset linjausten tulkintaan.

Future-led learning working groupin tehtävä on linjata millaista oppimiskulttuuria edistetään ja millaisen teknologian tuella. Tämänkertainen kokous käsitteli kielilinjauksien tulkintaa opiskelija- ja koulunäkökulmista. Teknologisista ratkaisuista testissä olivat tekoälypohjaiset käännösteknologiat. Työryhmä työsti teemaa Sitran Tulevaisuuskolmio- ja Ennakoinnin eläintarha -työkalujen avulla. Yhteenvetonostoina:

  •  resursseihin liittyy paljon erilaisia näkökulmia, jotka koettiin "elefanteiksi huoneessa" -> koulujen täytyy tunnistaa nämä sekä paikat käydä keskustelua näistä
  • teknologia kehittyessään eteenpäin luo meille hyviä mahdollisuuksia, mutta se ei ratkaise kaikkea. Opiskelijan kokemus teknologisista ratkaisuista on tärkeä.
  • Post-AI-ajan medialukutaito tarkoittaa uudenlaista osaamista: tekoälytuotettujen tekstien ja materiaalin kriittinen lukutaito

Kaikkiaan koettiin tärkeänä edistää monikielistä, monikulttuurista ja monimuotoista opetusta.

Lue lisää aiheesta: Kielilinjausten toimeenpanon valmistelu on käynnissä | Aalto-yliopisto

14.6.2024 Kokous uudelleenaikataulutettu syksyyn aikatauluhaasteiden takia. Uusi ajankohta 6.8.2024.
Five students working on a group project in the business school building.

Oppimisen ja opetuksen johtaminen

Aalto-yliopistossa koulutuspolku kattaa elämänlaajuisen oppimisen tarpeet. Koulutuksen keskeisiä toimijoita ovat yliopiston professorit ja lehtorit sekä koulutusohjelmien johto, joiden työ mahdollistetaan yliopiston johdon sekä opetuksen ja oppimisen palveluiden tuella.

Aalto-käsikirja
  • Julkaistu:
  • Päivitetty: