Suunnitelmat 2025-2028
Tutustu strategisiin suunnitelmiimme vuosille 2025-2028
Oppimisen ja opetuksen tulevaisuussuuntautunut kehittäminen on yksi yliopiston keskeisistä strategisista tavoitteista. Aalto-yliopisto edistää positiivisen oppimiskulttuurin ja -ilmapiirin kehitystä ja erityisesti painotetaan linjakasta opetussuunnitelmatyötä sekä opintopolkujen sujuvoittamista. Oppimispalveluiden strategisena tavoitteena on käyttäjälähtöisesti kehittää ja rakentaa opetusta ja oppimiskokemusta parantavia palveluita ja digitaalisia työkaluja.
Opetuksesta vastaava vararehtori johtaa yliopistossa koulutustoimintaa perustutkintojen (alempi ja ylempi korkeakoulututkinto) sekä elämänlaajuisen oppimisen osalta. Tutkimuksesta vastaava vararehtori johtajaa yliopiston tutkimustoimintaa ja siihen liittyen tohtorikoulutusta. Opetuksen ja oppimisen ohjausryhmä (LeSG), jonka jäseninä ovat korkeakoulujen opetuksesta vastaavat varadekaanit, Oppimispalveluiden päälliköt ja keskeisten akateemisten yksiköiden (Kielikeskus, AEE, Avoin yliopisto) edustajat. Se ohjaa ja johtaa koulutuksen strategista ja operatiivista kehittämistä ja toimii alustana yhteisten käytäntöjen jakamiselle. Lisäksi LeSG koordinoi yhteisiä kehityshankkeita ja vastaa koulutusasioiden valmistelusta päätöksentekoon. Oppimispalveluiden operatiivinen ryhmä LESjory, jonka jäseninä toimii Oppimispalveluiden johto, toimii LeSGin keskeisenä valmisteluelimenä. LeSGin lisäksi koulutuksen suuntaviivoja ja trendejä tarkastellaan Tulevaisuussuuntautuneen oppimisen työryhmässä. Työryhmän ytimen muodostaa koulutuksen akateemisen johdon edustajat ja sen tavoitteena on nostaa esiin ja valmistella koulutuksen ja oppimisen strategisia suuntaviivoja ja tarjota syötteitä esimerkiksi LeSGin keskusteluun.
Aalto-yliopiston johtosäännön mukaan yliopiston akateemisten asiain komitea (AAK) päättää yliopiston opetussuunnitelmista, tutkintovaatimuksista, valintaperusteista sekä tutkintosäännöistä sekä nimittää keskeiset toimielimet opetuksen ja tutkimuksen tueksi. Yliopiston akateemisten asiain komitean tehtäviä on delegoitu korkeakoulujen akateemisille komiteoille (múun muassa korkeakoulujen opetussuunnitelmat). Korkeakouluissa toimii lisäksi koulutusneuvostoja tai vastaavia elimiä, joissa valmistellaan ja osin päätetään koulutusohjelmien opintoasioista.
Koulutukseen liittyviä päätöksiä tekevät johtosäännön nojalla myös yliopiston rehtori (esimerkiksi koulutusohjelmien perustaminen tai lakkauttaminen, vuosittaiset opiskelijavalinnan hakukohteet ja sisäänottokiintiöt). Lisäksi opetuksesta vastaavan vararehtorin päätöksellä annetaan linjauksia sekä tarkennuksia ja operatiivisia ohjeita esimerkiksi yliopiston tutkintosäännön toimeenpanemiseen.
Oppimisen ja opetuksen johtaminen, kehittäminen, seuranta ja niitä mahdollistavat oppimispalvelut (LES) perustuvat yliopiston strategiaan ja koulutusta koskevaan lainsäädäntöön, opetus- ja kulttuuriministeriön ohjeisiin ja muihin ohjeisiin.
Aalto-yliopiston yleisiä opetusta ja opiskelua koskevia sääntöjä täydentävät alemman- ja ylemmän korkeakoulututkinnon tohtorinkoulutuksen tutkintosäännön sekä muut rehtorin, provostin tai opetuksesta vastaavan vararehtorin antamat säännöt ja ohjeet.
Korkeakoulut ovat vastuussa järjestämästään opetuksesta ja tutkinnoista. Kukin korkeakoulu on vastuussa asianmukaisesta resurssien jakamisesta ja priorisoinnistaopetuksen järjestämiseksi ja opetuksen alueella sovittujen tulostavoitteiden saavuttamiseksi. Korkeakouluissa dekaanit vastaavat opetuksen johtamisesta, mutta voivat delegoida päätöksentekovastuuta opetuksesta vastaavalle varadekaanille.
Elämänlaajuinen oppiminen Aalto-yliopistossa kattaa tutkintotavoitteisen koulutuksen ohella Aalto-yliopiston Juniorin, Avoimen yliopiston, Aalto-yliopiston kesäkoulun, FITech-verkostoyliopiston ja AaltoEE:n (Aalto Executive Education Ltd) koulutustarjooman.
Oppimispalvelut (LES) vastaa opiskeluun ja opetukseen liittyvistä palveluista ja prosesseista koko opiskelijan opiskelun ajan. Oppimispalveluiden tehtävä on varmistaa puitteet sujuvalle arjen hallinnalle ja tukea sujuvaa opiskelua. Yliopisto- ja korkeakoulutasojen väliset koordinaation ja kehittämisen yhteistyöryhmät varmistavat operatiivisten ja pitkän aikavälin opetusasioiden tehokkaan valmistelun ja käsittelyn korkeakoulu- ja yliopistotasoilla.
Oppimisen ja opetuksen strategiset suunnitelmat on tehty seuraaville neljälle vuodelle eli vuosille 2024-2027. Elävän strategian periaatteen mukaisesti tarkastelemme valintojamme säännöllisesti. Suunnitelmia päivitetään vuosittain osana vuosisuunnitteluprosessiamme.
Koulutusohjelman johtamisen käsikirja kokoaa yhteen linjauksia ja hyviä käytäntöjä ohjelman johtamisen tueksi Aallossa. Opettajan käsikirjasta löydät käytännön tietoa opetuksen käytännöistä, digitaalisista opetus- ja oppimisalustoista sekä kampuksen opetustiloista.
Opetuksen laatua seurataan ja arvioidaan käyttäen sekä opiskelijapalautetta että vertaisarviointeja. Vertaisarviointi toteutetaan säännöllisinä opetuksen arviointeina, joissa kansainvälinen paneeli arvioi koulutuksen laatua ja vaikuttavuutta.
Toimija | Tehtävät ja vastuut | Viestintä |
Yliopiston akateemisten asiain komitea (AAK) |
päättää opetussuunnitelmasta, tutkintovaatimuksista ja opiskelijavalinnan kriteereistä ja muista koulutukseen liittyvistä yleisistä määräyksistä. asettaa koulutustoiminnan edellyttämät viralliset toimielimet, nimeää niiden puheenjohtajat, jäsenet ja varajäsenet ja päättää niiden toimintaa säätelevistä säännöistä. voi delegoida yllä lueteltuja tehtäviä koulujen akateemisille komiteoille (Aallon johtosääntö 13§). |
Pöytäkirjat aalto.fi |
Rehtori |
päättää koulutusohjelman perustamisesta ja lopettamisesta ja vuosittaisesta sisäänotosta. päättää dekaanin esittämistä opiskelijoille annettavista kirjallisista huomautuksista. |
Rehtorin päätökset aalto.fi |
Provosti | valvoo kaikkia yliopiston koulutukseen liittyviä prosesseja. | Rehtorin päätökset aalto.fi |
Vararehtori (opetus) |
johtaa kandidaatti- ja maisterikoulutusta sekä tohtorikoulutusta, opetuksen kehitystoimintaa ja oppimispalveluita (LES). seuraa ja arvioi opetuksen tehokkuutta ja monialaisuutta. päättää yliopistotasoisista, opintojen käytännön järjestelyjä koskevista asioista, kuten opetusperiodeista. |
Vararehtorin päätökset aalto.fi |
Tutkintolautakunta |
käsittelee opintosuoritusten arvostelua ja hyväksilukua koskevia oikaisupyyntöjä (yliopistolaki 82 §) |
|
Koulutason toimija | Tehtävät ja vastuut | Viestintä |
Dekaani |
johtaa koulun toimintaa. nimittää koulutusohjelmien johtajat. ottaa opiskelijat kouluun, käsittelee opiskelijavalintaan ja opinto-oikeuteen liittyvät oikaisuasiat, päättää opiskeluajan pidennykseen ja opiskeluoikeuden palauttamiseen liittyvistä asioista. myöntää tutkinnot. toimii koulun akateemisten asiain komitean puheenjohtajana. |
Dekaanin päätökset |
Opetuksesta vastaava varadekaani | hoitaa dekaanin hänelle delegoimat tehtävät. | |
Koulun akateemisten asiain komitea |
hyväksyy opetussuunnitelmat ja tutkintovaatimukset (delegoitu Aallon akateemisten asiain komiteasta). tekee ehdotukset koulukohtaisista tutkintovaatimuksista ja valintakriteereistä ja muista akateemisista asioista. hoitaa muut dekaanin ja Aallon akateemisten asiain komitean antamat tehtävät. |
aalto.fi |
Koulutusohjelman johtaja | vastaa ohjelman suunnittelusta, toteuttamisesta, arvioimisesta ja kehittämisestä; koordinoi ja kehittää opetussuunnitelmaprosessia; seuraa opiskelijoiden opintojen edistymistä, kurssi- ja ohjelmapalautetta; neuvottelee laitoksen johtajien kanssa taloudellisista ja muista resursseista; tekee koulutusyhteistyötä koulun sisällä ja muiden koulujen ja keskeisten sidosryhmien kanssa. | varadekaani |
Laitoksen johtaja | järjestää opetuksen edellyttämät resurssit ja vastaa laitoksen opetuksen suunnittelusta ja laitoksen opetuksen tehokkuuden ja laadun seurannasta ja kehittämisestä. |
Tehtävät ja vastuut | Viestintä | |
Opetuksen ja oppimisen ohjausryhmä (LESG) |
|
aalto.fi |
Tohtorinkoulutuksen työryhmä (DEWG) |
valmistelee ja linjaa tohtorinkoulutuksen toteuttamista tukee korkeakoulujen tohtorinkoulutusohjelmien toimintaa |
|
Oppimispalvelujen johtoryhmä (LESjory) |
johtaa Oppimispalveluiden LESin operatiivista toimintaa ja strategista kehittämistä ja huolehtii siihen liittyvästä resurssisuunnittelusta. valmistelee asiat opetuksen ja oppimisen ohjausryhmälle valmistelee ja seuraa LESin kehitystiekarttaa |
LESTeams |
Koulujen opetusosaamisen arviointiryhmät | arvioivat professorien ja lehtorien urajärjestelmiin hakeneiden ja niissä etenevien opetusosaamista. |
Oppimisen ja opetuksen strategiset suunnitelmat on tehty seuraaville neljälle vuodelle eli vuosille 2022-2025. Elävän strategian periaatteen mukaisesti tarkastelemme valintojamme säännöllisesti. Suunnitelmia päivitetään vuosittain osana vuosisuunnitteluprosessiamme (University Dialogue).
Tutustu strategisiin suunnitelmiimme vuosille 2025-2028
Koulutusohjelman johtamisen käsikirja kokoaa yhteen linjauksia ja hyviä käytäntöjä ohjelman johtamisen tueksi Aallossa. Opettajan käsikirjasta löydät käytännön tietoa opetuksen käytännöistä, digitaalisista opetus- ja oppimisalustoista sekä kampuksen opetustiloista.
Koulutusohjelman johtamisen käsikirja kokoaa yhteen linjauksia, ohjeita, palveluja ja hyviä käytäntöjä ohjelman johtamisen tueksi Aallossa. Tavoitteena on tukea ohjelmien johtajia, pääainevastaavia sekä muita koulutusohjelmien opetuksen toteuttamisessa sekä ohjelmien arvioinnissa ja kehittämisessä mukana olevia.
Käytännön tietoa Aalto-yliopistossa opettamisesta.
Opetuksen laatua seurataan ja arvioidaan käyttäen sekä opiskelijapalautetta että vertaisarviointeja. Vertaisarviointi toteutetaan säännöllisinä opetuksen arviointeina, joissa kansainvälinen paneeli arvioi koulutuksen laatua ja vaikuttavuutta.
Laadukkaiden oppimiskokemusten tueksi olemme luoneet kattavat toimintatavat koulutuksen arviointiin ja laadunvarmistukseen.
Tällä sivulla kuvataan, mitä oppimisanalytiikan ratkaisuja Aalto-yliopistossa on tarjolla ja kuinka saat tukea niiden käyttöön.
Oppimispalvelut tukevat tulevaisuuteen suuntautuvaa oppimista ja päivittäisen työn sujuvuutta.
Aalto-yliopiston kielelliset linjaukset ja periaatteet
Oppimispalveluiden sivuilla on kuvattu lähemmin strategisten tavoitteiden huomioimista opetussuunnitelmatyössä sekä opetuksen ja oppimisen alueen keskeisten strategisten hankkeiden toteuttamista. Oppimisen ja opetuksen ohjausryhmä (LESG) koordinoi oppimisen ja opetuksen suunnittelu- ja seurantaprosesseja.
Aalto-yliopiston oppimispalvelut (LES) vastaa kaikista palveluista, jotka mahdollistavat opintojen sujuvan edistymisen yliopistossa.
Tulevaisuussuuntautunut oppiminen on keskeinen osa stragiaamme. Tulevaisuussuuntautuneen oppimisen työryhmä varmistaa osaltaan tämän päämäärän toteutumista.