Avoin tiede ja tutkimus

Aalto-yliopiston avoimen tieteen ja tutkimuksen esimerkkitapauksia

Tutustu, miten avoin tiede ja tutkimus ilmenee Aalto-yliopiston tutkijoiden työssä.

Kansalliset avoimen tieteen ja tutkimuksen palkinnot

Kansallinen avoimen tieteen koordinaatio jakaa vuosittain avoimeen tieteeseen ja tutkimukseen liittyviä palkintoja. Aalto-yliopiston tutkijat on palkittu kansallisella palkinnolla vuosina 2019 ja 2020.

Lahti

3D-virtualisoinnin pioneerit saivat ensimmäisen Kansallisen avoimen tieteen palkinnon

Professori Hannu Hyypän vetämällä MeMolla on maailman parhaisiin kuuluva 3D-studio ja palo kehittää ja jakaa osaamistaan

metsähovin radioteleskooppi ilman kupua kuva: annamari tolonen

Metsähovin radiotutkimusasema sai Avoimuuden edistäjä -palkinnon avoimesta aurinkodatasta

Yli 40 vuoden ajalta kerätty radiodata Auringon aktiivisuudesta on kansainvälisesti yksi laajimmista. Avointa dataa hyödyntävät niin tutkijat, opiskelijat kuin taiteilijat.

Lara Ejtehadian, Patrick Rinke, and Ilari Lähteenmäki sitting with coffee mugs and smiling to the camera.

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 voittaja – Aalto Materials Digitalization Platform (AMAD)

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon voittajia AMAD-tiimistä.

Professor Riikka Puurunen, Catalysis Research group, Aalto Open Science Award, Honorary mention

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kunniamaininta – Professori Riikka Puurunen edistää esimerkillään kestävää avointa tiedettä

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kunniamaininnan saanutta professori Riikka Puurusta.

Aalto Research Data Uncovered

Kaksi avoimella haulla valittua tutkijaa esitteli tutkimusdataansa avoimen tieteen näkökulmasta vuoden 2023 tutkimusdatan hallinnan ja avoimen tieteen koulutuksen päätöstapahtumassa keväällä 2023.

Picture of Marika Tervahartiala and Kamyar Hasanzadeh after the event in front of the Hybrid Stage area.

Näkymiä avoimeen dataan: Aalto Research Data Uncovered

Marika Tervahartiala ja Kamyar Hasanzadeh astuivat lavalle kertomaan tutkimuksestaan geograafisen ja visuaalisen datan parissa avoimen datan näkökulmasta.

Muita esimerkkitapauksia

Researchers operating tube furnace in Micronova cleanroom

Electron Physics group embraces open data

A research group from the School of Electrical Engineering (ELEC) is changing its attitude towards open science. In addition to ensuring the open accessibility of published journal articles, they are now embracing a wider scope of open science principles.

Videokohokohtia

URL kopioitu