Keskeisimmät opiskelijapalautekyselyt Aalto-yliopistossa
Opiskelijoiden äänen kuuleminen on tärkeä osa opetuksen ja koulutuksen kehittämistyötä sekä opiskeluun liittyvien palveluiden kehittämistä ja laadunvarmistusta. Kerättyä palauttetta käytetään eri tavoin ja eri tasoilla ja niiden hyödyntämiseen on kiinnitetty erityistä huomiota. Myös opiskelijajärjestöt ja killat ovat kiinnostuneita palautteesta sekä kyselyistä ja hyödyntävät niitä.
Tälle sivulle on koottu kuvauksia yliopistossamme kerättävästä opiskelijapalautteesta, sekä yleistä tietoa palautteen antamisesta ja sen hyödyntämisestä.
Opintojen aikana sinulta pyydetään monenlaista palautetta. Sinulta kysytään palautetta orientaation sujumisesta koulujen omilla kyselyillä ensimmäisen opiskelusyksyn aikana. Jokaisella käymälläsi kurssilla kerätään kurssipalautetta.
Valtakunnallinen kandipalaute puolestaan selvittää kandidaatintutkinnon valmistumisvaiheessa tyytyväisyyttäsi Aalto-yliopistoon ja kokemuksiasi opintojen sujumisesta.
Valmistuessasi maisteriksi pyydämme vastavalmistuneiden kyselyllä (TEK, Suomen Ekonomit) mielipidettäsi opintojen sujuvuudesta ja suoritetusta tutkinnosta sekä työelämäkokemuksistasi suhteessa opintojen aikana kehittyneeseen osaamiseen. Lisäksi uraseurantakyselyllä saadaan arvokasta tietoa siitä, miten valmistuneet pärjäävät työelämässä. Opiskeluhyvinvointikysely on suunnattu 2. ja 4. vuoden opiskelijoille. Opiskelijat saavat siitä myös vastapalautteen.
Opiskelijana sinulla on oikeus pyytää opettajilta palautetta, joka auttaa sinua parempiin opiskelusuorituksiin. Voit esimerkiksi kysyä neuvoa, millaisella vastauksella tai suorituksella olisit saanut paremman arvosanan. On myös tärkeää, että annat omalta osaltasi palautetta opettajille sekä vastaamalla kyselyihin että kertomalla kokemuksistasi. Opiskelijoilta saatu palaute auttaa kehittämään opetusta ja Aalto-ylipiston oppimisympäristöä.
Opiskelijan antama palaute on merkityksellistä opetuksen kehittämisen näkökulmasta. Kun annat opetuksesta rakentavaa palautetta, kiinnitä huomiosi opetukseen tai muuhun oppimiseen vaikuttavaan toimintaan kurssilla. Positiiviset asiat ovat yhtä tärkeitä ja todellisia kuin kritiikkikin, joten kerro myös ne opettajalle. Kriittiset kommentit annetaan asiallisesti, ymmärrettävästi ja rakentavasti. Palautteen voi esittää myös kysymyksinä tai ehdotuksina esim. ”Voisiko harjoituksen x tilalle miettiä toista vaihtoehtoa?”
Palautetta kannattaa antaa opettajalle myös kurssin aikana, jolloin opettajalla on mahdollisuus korjata tilanne ennen kuin kurssi päättyy. Joillakin kursseilla opiskelijoiden edustaja voi viedä yhteisesti kootun palautteen opettajalle esimerkiksi kurssin puolivälissä. Näin opettaja voi huomioida palautteen jo kurssin aikana. (Numminen A. & Talvio M. 2009. Hyvä oppimisilmapiiri ja opiskelijan kohtaaminen. Teoksessa S. Lindblom-Ylänne & A. Nevgi (toim.) Yliopisto-opettajan käsikirja.)
Kuukauden sisällä kyselyyn vastattuasi saat palautteen, joka kertoo sinulle:
- opiskelutyylistäsi: onko se ymmärtämistä painottavaa, suunnitelmallista vai yksittäisiin tietoihin keskittyvää?
- millainen on itseluottamuksesi ja usko omaan onnistumiseesi?
- pidätkö opetusta hyvin suunniteltuna ja koetko saavasi riittävästi palautetta?
- saatko kavereilta tukea opiskeluun?
- miten suhtaudut vaikeuksiin: vältteletkö vai onko sinulla keinoja selvitä hankalista tilanteista?
- pystytkö tarpeen tullen tekemään uuden tilannearvion?
- oletko stressaantunut ja pystytkö tiukan paikan tullen osoittamaan itsellesi ystävällisyyttä?
Palautteessa saat näkökulmia ja ideoita siihen, missä olet hyvä ja miten voit vielä kehittyä. Saat myös vinkkejä siitä, mistä löydät lisätietoja ja tukea. Palaute on luottamuksellinen, mutta halutessasi voi näyttää sen akateemiselle ohjaajallesi tai opintoja koordinoivalle henkilölle. Voit myös jutella tuloksista opintopsykologin kanssa. Lisäksi psykologit järjestävät kursseja mm. opiskelutaitoihin, stressinhallintaan ja tunnetaitojen kehittämiseen liittyen. Viestimme koulutusohjelmakohtaisista tuloksista myös ohjelmien johtajille.
Keskeisimmät opiskelijapalautekyselyt
Kaikissa Aalto-yliopiston korkeakouluissa kerätään kurssin lopussa automaattisesti kurssipalaute. Loppukysely koostuu kaikille Aalto-yliopiston kursseille yhteisistä kysymyksistä, koulukohtaisista kysymyksistä sekä mahdollisista opettajan lisäämistä kysymyksistä. Lisäksi opettaja voi kerätä palautetta kurssin aikana.
Olet opiskelijana avainasemassa, jotta opettajalla on mahdollisuus saada tarvitsemaansa palautetta opetuksen kehittämistä varten. Muistathan kertoa havaitsemasi vahvuudet ja kehitysehdotukset opettajalle. Palautetta hyödynnetään myös tenure track -arvioinneissa opetushenkilöstön urakehityksen tukena.
Mistä löydän kurssipalautteen?
Kurssipalautetta käytetään MyCoursesin kautta. MyCoursesissa on kaksi kurssipalautepainiketta: 1) yläpalkinKurssipalaute-kohdassa ovat kaikki ne kyselyt, joihin sinun tulee vastata sekä kyselyt, joista opettajat ovat julkaisseet tuloksia tai antaneet vastapalautetta; 2) oikealla ylhäällä (kurssiesitteen vieressä)on musta kurssipalautepainike, josta voit nähdä kyseisen kurssin yhden tai useamman palautekyselyn. Näet myös, jos et ole vastannut sulkeutuneeseen kyselyyn.
Miten kurssipalaute toimii?
Opiskelijana voit vastata palautekyselyihin suoraan MyCoursesissa. Saat muistutuksen vastaamisesta sähköpostiisi. Kurssin loppukysely aukeaa vastattavaksi viikko ennen kurssin loppumista ja sulkeutuu viikko kurssin päättymisen jälkeen, ellei opettaja ole pidentänyt vastaamisaikaa.
Voit vastata kyselyyn vain kerran etkä voi muokata vastaustasi jälkikäteen. Kun annat kurssipalautetta, nimesi tallentuu vastaajalistaan. Näin opettaja voi halutessaan palkita opiskelijoita palautteen antamisesta (esim. lisäpisteillä). Opettaja ei kuitenkaan näe järjestelmästä kuka on antanut minkäkin palautteen.
Viiden vastaajan raja ja palautteen näkyminen opettajalle
Jos kyselyyn on vastannut alle viisi opiskelijaa, kurssin opettaja ei näe lainkaan saamiaan palautteita. Tästä syystä joillakin opiskelijamäärältään pienillä kursseilla on käytössä erillinen lupakysymys opiskelijalle. Siinä kysytään, saako opiskelijan antamaa palautetta käsitellä, vaikka vain alle viisi opiskelijaa olisi antanut palautetta. Jos opiskelija antaa luvan, niin silloin opettaja näkee palautteet vain niiden opiskelijoiden osalta, jotka ovat antaneet luvan vastausten käsittelyyn. Muut vastaukset tulevat näkyviin vasta siinä tapauksessa, jos palautteeseen on vastannut vähintään viisi opiskelijaa.
Huomaathan, että opettaja saa aina vastaajalistan opiskelijoista, jotka ovat antaneet palautetta – myös siinä tapauksessa, että vastaajia on alle viisi. Jos vastaajia on enemmän kuin yksi, opettaja ei näe järjestelmästä kuka on antanut minkäkin palautteen.
Hyvä muistaa, kun annat palautetta
Muistathan, että kurssipalautteessa ei koskaan kerätä tietoa esimerkiksi terveydentilasta tai muista henkilötiedoksi rinnastettavista asioista. Ethän kirjoita palautteeseen yksityisiä henkilökohtaisia tai arkaluontoisiksi tulkittavia asioita. Niiden viestimiseen kannattaa käyttää muita henkilökohtaisempia kanavia. Palaute tulee myös antaa aina asiallisesti ja harkiten. Palautteella on merkitystä!
Kysymysten kieliversiot
Voit opiskelijana valita kielen, jolla vastaat kyselyyn. Kuitenkin, jos opettaja ei ole huomannut tehdä kysymyksestä kaikkia kieliversiota, saatat nähdä kyselylomakkeella kysymyksiä eri kielellä kuin sillä kielellä, minkä valitsit kyselyn aluksi. Jos kysymys on kahdella kielellä, näytetään se kieli, joka järjestyksessä "englanti, suomi, ruotsi" on ensimmäisenä. Vastaathan avokysymyksiin kielellä, jota tiedät opettajan ymmärtävän.
Palautteen julkaiseminen opiskelijoille ja vastapalaute
Opettaja voi julkaista monivalintakysymysten tulokset kyselyyn vastanneille ja vastata saamaansa palautteeseen. Kurssipalauteraportti ja opettajan vastaus näkyvät vain opiskelijoille, jotka ovat antaneet palautetta.
Kurssipalautteen muu käyttö
Yliopiston tulee lain mukaan arvioida koulutustaan, tutkimustaan sekä taiteellista toimintaansa ja niiden vaikuttavuutta. Kurssipalautetta hyödynnetään erityisesti opetuksen ja koulutuksen laadun arvioinnissa ja kehittämisessä, minkä vuoksi kurssipalautetta käsittelevät vastuualueidensa puitteissa opettajien lisäksi myös opettajien ja laitoksen esihenkilöt, ohjelmajohtajat, pääainevastaavat, ohjelmien opetuksen kehittämisestä vastaavat työryhmät, dekaani ja varadekaani sekä palvelutoimintojen työntekijät.
Lisätietoa: kurssipalaute.aalto.fi
Kandipalaute on yliopistojen valtakunnallinen sähköinen opiskelijapalautekysely. Kyselyn avulla on tarkoitus saada tietoa opiskelijoiden opiskelusta ja opetuksesta eri tieteenaloilla. Tavoitteena on saada mahdollisimman tarkka kuva kokemuksistasi ja mielipiteistäsi koskien tähänastisia opintojasi ja saamaasi opetusta.
Kysely perustuu HowULearn -kyselyyn ja kysymykset yliopisto-oppimista ja -opetusta koskevaan tutkimukseen. Kysymyksiin ei ole hyviä tai huonoja vastauksia. Kerättyjä tietoja tullaan hyödyntämään ainoastaan tilastollisesti ryhmätasolla, eikä yksittäisen opiskelijan tietoja tulla seuraamaan eikä raportoimaan.
Kyselyn lopuksi on alla kysymyksiä, jotka on laadittu yhteistyössä koulutusalaasi vastaavan ammattiliiton kanssa. Toivoisimme, että vastaisit vielä myös näihin kysymyksiin. Näihin kysymyksiin antamasi palaute menee myös ammattiliittojen käyttöön.
Kandipalaute -kyselymittaristo on syntynyt Suomen Yliopistot UNIFI ry:n ja opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) yhteisenä hankkeena. Kyselymittariston käytöstä ja sen kehittämisestä vastaa UNIFI ry. Lue UNIFI:n tiedote uudistuneesta kandipalautteesta.
Kyselyn tuloksia hyödynnetään sekä paikallisesti korkeakoulun oman toiminnan kehittämisessä että valtakunnallisesti koulutuksen ohjauksessa ja rahoituksessa. Vuodesta 2015 alkaen opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) on osoittanut 3 % yliopistoille jaettavasta perusrahoituksesta (noin 50 MEUR) valtakunnallisen opiskelijapalautteen perusteella.
Lisätietoa: https://kandipalaute.fi/fi
Ota yhteyttä: [email protected]
AllWell on vuosittain kerättävä kysely opiskelijoiden hyvinvoinnista.
Vastaamaan kyselyihin pääset tämän sivun kautta: https://www.aalto.fi/fi/hakemukset-ohjeet-ja-saannot/maistereiden-palautekysely
Vastavalmistuneiden palautekysely
Vuodesta 2011 lähtien Tekniikan akateemiset TEK ja yliopistot ovat toteuttaneet yhdessä palautekyselyä vastavalmistuneille diplomi-insinööreille ja arkkitehdeille. Kyselyn piirissä ovat kaikki tekniikan alan koulutusta antavat yliopistoyksiköt ja se tavoittaa lähes kaikki Suomessa valmistuvat diplomi-insinöörit ja arkkitehdit. Palautekysely tuottaa siis luotettavaa ja vertailukelpoista tietoa tekniikan yliopistokoulutuksen laadusta.
Palautekyselyssä kartoitetaan muun muassa vastavalmistuneiden eli tulevaisuuden tekijöiden osaamista, opintojen sujuvuutta, työelämäkokemusta ja työllistymistilannetta sekä yleistä tyytyväisyyttä suoritettuun tutkintoon. Tuloksia hyödynnetään TEKin toiminnassa monella tavalla, esimerkiksi koulutuspoliittisessa vaikuttamisessa ja jäsenpalveluissa (palkkaneuvonta, uraneuvonta, ym.). Yliopistot hyödyntävät tuloksia ja niihin pohjautuvia indikaattoreita muun muassa opetussuunnitelmatyössä ja opetuksen laadunarvioinnissa.
Lisätietoa kyselystä:
https://www.tek.fi/fi/uutishuone/tutkimukset/vastavalmistuneiden-palautekysely
Yhteyshenkilö: TEK analyytikko Arttu Piri
Kysely kauppatieteiden maisteriksi valmistuvalle
Aalto-ylipiston kauppakorkeakoulu ja Suomen Ekonomiliitto keräävät valmistumisvaiheessa olevilta opiskelijoilta palautetta opiskeluun ja työllistymiseen liittyvistä asioista. Vastauksia käsitellään luottamuksellisesti, eikä vastauksia ja vastaajia voida yhdistää toisiinsa. Saatua palautetta hyödynnetään mm. yliopiston toimintojen arvioinnissa ja kehittämisessä sekä valmistuneiden työllistymisen ja palkkatason seurannassa.
Tulosten yhteenvedot löytyvät Suomen Ekonomien sivuilta
Lisätietoa: Tanja Nurmi ([email protected])
Yliopistojen uraseurantaa maistereille ja tohtoreille tehdään ura- ja rekrytointipalvelujen valtakunnallisen Aarresaari-verkoston yhteistyönä. Seurantaa on tehty noin kymmenen vuoden ajan, ja mukana ovat lähes kaikki yliopistot. Maisterien uraseurannassa kohdejoukko on viisi vuotta aiemmin joko ylemmän korkeakoulututkinnon tai päättyvän alemman korkeakoulututkinnon suorittaneet. Tohtorien sijoittumista tarkastellaan 2-3 vuotta valmistumisen jälkeen.
Uraseurannan tavoitteena on tuottaa kattavaa tietoa akateemisten laadullisesta työllistymisestä sekä yliopistokoulutuksen vastaamisesta työelämän osaamistarpeisiin. Tuloksia hyödynnetään mm. opetuksen suunnittelussa, ohjauksessa ja koulutuksen kehittämisessä.
Lisätietoa: https://www.aarresaari.net/uraseuranta
Muut kyselyt
Vaihtoon ja harjoitteluun ulkomaille hakeutuvilta opiskelijoilta kerätään palautetta mm. hakukyselyjen, arviointikyselyn (BIZ) sekä vaihtoraportin avulla.
Vaihtoraportteihin voi tutustua vaihtopaikkatietokannoissa (Reports-välilehti):
- Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun vaihtopaikkatietokanta
- Kauppakorkeakoulun vaihtopaikkatietokanta
- Tekniikan korkeakoulujen (CHEM, ELEC, ENG, SCI) vaihtopaikkatietokanta
Lisätietoa vaihtoraportin kirjoittamisesta: Vaihdon jälkeen | Aalto-yliopisto
Lisätietoa vaihto-opinnoista: Vaihtokohteet | Aalto-yliopisto
Erasmus-liikkuvuuteen osallistuvien opiskelijoiden tulee täyttää myös EU Survey vaihtonsa jälkeen. Tämä on Euroopan komission sähköinen palautelomake, joka lähetetään komission järjestelmästä opiskelijoille täytettäväksi automaattisesti vaihdon päättyessä.
Yhteenveto opiskelijapalautekyselyistä
Survey | Target group | Purpose | Review of results |
---|---|---|---|
Course feedback |
All students |
Quality of courses, workload, satisfaction, assesment of the course, motivation etc. |
|
Study wellbeing questionnaire (2017->) |
2. year B.SC students and 1. year M.Sc students |
Well-being mapping: stress, self-efficiency, teaching arrangements etc. The student will get personal feedback (and tips for personal development) after filling the questionnaire. |
|
The Finnish Bachelor’s Graduate Survey (Kandipalaute) | Bachelor level graduates at all Finnish Universities | Quality of Bachelor level education at Finnish Universities (has an effect on U funding) |
|
Graduates Survey | M.Sc. students at graduation | 1) Quality of education 2) Placement at graduation 3) Salary |
|
Aarresaari Survey for M.Sc graduates | M.Sc. 5 years after graduation | 1) Employment quality and meaninfullness 2) Career development 3) Satisfaction on the degree |
|
Aarresaari Survey for Doctoral graduates | 3 years after graduation | 1) Employment quality and meaninfullness 2) Career development 3) Satisfaction on the degree |
|
BIZ Placement Survey | M.Sc. students 1 year after graduation | 1) Placement at graduation 2) Satisfaction on the degree 3) Student career guidance |
|
Orientation feedback | BSc / MSc / exchange students | New students after orientation |
|
Incoming exchange students: Orientation and Arrival Survey | Exchange students | Arrival services: - pre-arrival information packages - information during orientation etc. |
|
Outgoing exchange students: - Exchange report - EU-Survey |
Exchange students |
|
|
Outgoing exchange students: Application survey (ARTS&TECH, BIZ) | Outgoing exchange students | Gathering information and feedback on the Aalto exchange application rounds | |
BIZ: Outgoing exchange students: Evaluation survey | Outgoing exchange students | Gathering information and feedback on the exchange experience, destination university etc. | |
Incoming exchange student feedback survey | Exchange students |
Student experience (services, housing, academic aspects) |
|
National Finnish Student Health and Wellbeing Survey (Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimus, KOTT) | Sample of degree students | Produces comprehensive and regular data (every four years) on the welfare of students nationally. | The survey is conducted by the Finnish Institute for Health and Welfare (THL). The results are discussed at the university level. See also the public results in http://thl.fi/kott |
International student barometer (ISB) | International students | The international ISB survey is focused to the expectations and view of international students | Used on university level for improving the experiences of international students. Aalto last participated in 2022. The survey is conducted by i-graduate. See also: International Student Barometer (ISB) | Aalto University |
OTUS Student Barometer | Degree students | OTUS Student Barometer is a survey which is used in work to develop student wellbeing, student activities, the quality of teaching, higher education internships, studies and reports on working life and living, and educational institutions, among other things. | Student Barometer is conducted by the Research Foundation for Studies and Education Otus. The survey is conducted nationally every three years (last times 2016, 2019, 2022). |