Kulunhallinta FAQ
Katso tästä vastauksen yleisimmin kysyttyihin kysymyksiin
Kaikkien koulujen ja rakennusten opiskelijoiden ja henkilökunnan tiloihin (pois lukien tietyt erikoistilat).
Pin-koodin voit valita tunnisteen rekisteröimisen yhteydessä. Jos olet jo aiemmin saanut tunnisteen, olet saanut siihen myös pin-koodin. Mikäli koodi on unohtunut, voit tiedustella sitä [email protected].
Pin-koodia tarvitaan aukioloaikojen ulkopuolella kulkemiseen niissä taloissa, joissa pin-koodin kysely on käytössä.
Pääosin 24/7. Talokohtaiset poikkeukset päätetään rakennuksen kulkualuemääritystyöpajoissa.
Vanhat kulkukortit kerätään talteen vuoden 2021 aikana.
Talojen aulapalveluissa on ns. päiväkohtaisia varatunnisteita yliopiston henkilöstölle. Voit noutaa päiväkohtaisen tyhjän tunnisteen lainaan ja aktivoida sen IDM:ssä. Palauta tunniste päivän päätteeksi aulapalveluun.
Henkilöstön työskentely jatkuu niin kuin ennenkin. Jatkossa huolehditaan entistä huolellisemmin että työpiste siivotaan päivän päätteeksi, ja että kaikki omat tavarat viedään omaan kaappiin/lokerikkoon.
Muutoksen myötä suositellaan myös henkilökortin pitämistä esillä. Näin tunnistamme Aallon henkilöstöön kuuluvan.
Uusi kulunhallintajärjestelmä mahdollistaa henkilöstön sujuvamman liikkuvuuden koulujen ja yksiköiden kesken. Avoin kampus mahdollistaa yhteisten tilojen käytön ja helpottaa näin kohtaamisia ja yhteistyötä. Myös tilojen turvallinen käyttö on huomioitu.
Henkilöstön ei tarvitse jatkossa hakea kulkuoikeuksia muiden yksiköiden tiloihin. Käytännössä tämä tarkoittaa, että henkilöstö pääsee vapaammin liikkumaan eri yksiköiden tiloissa.
Tämä kulunhallinnan muutos koskee vain Aalto-yliopiston omistamia rakennuksia kampuksella lisättynä Micronovalla (Tietotie 3). Eli esimerkiksi Maarintie 6:n (OIH, ei Aalto-yliopiston omistuksessa) osalta tilanne kulkutunnisteiden osalta ei ole muuttunut.
Erikoistiloihin pääsy on tunnisteiden päivityksen yhteydessä rajattu vain tietyille henkilöille tila- ja talovastaavien määrittelyiden mukaisesti. Mikäli tarvitset pääsyä erikoistilaan eikä sinulla sitä enää ole, ole yhteydessä [email protected].
Voit hakea kulunhallintaan tarkoitetun, HSL-kortin seuraavilta palvelupisteiltä https://www.hsl.fi/myyntipaikkahaku
Kaikkiin koulujen ja rakennusten opiskelijoille suunnattuihin tiloihin.
Jatkossa Aalto-yliopiston rakennuksissa liikkumiseen tarvitaan entistä enemmän HSL-korttia, joten käy rekisteröimässä kortti, jollei sinulla ole vielä korttia käytössä.
Käy rekisteröimässä korttisi osoitteessa https://idcard.aalto.fi . Uutta erillistä korttia et kampuksella kulkemiseen tarvitse jos sinulla matkakortti jo on.
Pin-koodia tarvitaan aukioloaikojen ulkopuolella (22.00-06.00) kulkemiseen niissä taloissa, joissa pin-koodin kysely on käytössä.
Pin-koodin voit valita tunnisteen rekisteröimisen yhteydessä. Jos sinulla on jo HSL-kortti käytössä kulkutunnisteena, olet saanut siihen myös pin-koodin. Mikäli koodi on unohtunut, voit tiedustella sitä [email protected].
Liiku ryhmässä tai opiskelijaystävän seurassa päästäksesi liikkumaan tiloihin jotka vaativat kulkutunnisteen (HSL-kortin).
Kaikilla opiskelijoille on pääsy Aalto-yliopiston kiltahuoneisiin (tunnisteella) rakennuksen aukioloaikana.
Yhdistysket ovat nimenneet henkilöt joilla on 24/7 pääsy kiltahuoneisiin.
Poikkeuksena Kemiantekniikan korkeakoulun pääsy kiltahuoneelleen klo 6-22.
Tämä kulunhallinnan muutos koskee vain Aalto-yliopiston omistamia rakennuksia kampuksella lisättynä Micronovalla (Tietotie 3). Eli esimerkiksi Maarintie 6:n (OIH, ei Aalto-yliopiston omistuksessa) osalta tilanne kulkutunnisteiden osalta ei ole muuttunut.
Yksikön/koulun avainvastaavalle ilmoitetaan kulkuluvan tarpeesta. Avainvastaava määrittää kulkukortin oikeudet. Kun kulkulupa on hyväksytty voi vieras noutaa väliaikaisen kullkukortin aulapalveluista.
Ad hoc-tunnisteita ei enää jaeta.