Kauppakorkeakoulu

Assurance of Learning Kauppakorkeakoulussa

Assurance of Learning (AoL) viittaa kandidaatti- ja maisteriohjelmiemme jatkuvan parantamisen prosessiin. Tämä sivu kokoaa yhteen prosessit ja vastuut, joista muodostuu Kauppakorkeakoulun AoL.

Koulukohtaiset arviointikriteerit opinnäytteille löytyvät myös tältä sivulta, otsikon "Kandidaatin- ja maisterintutkintojen opinnäytteiden arviointi" alta sivun lopusta.

AoL:n tarkoitus ja AoL-prosessi Aalto BIZissä

AoL:n tarkoitus on, määritelmänsä mukaan, varmistaa, että opiskelijat oppivat sen, mitä heidän odotetaan oppivan. Sitoutumalla systemaattiseen jatkuvan parantamisen prosessiin tuemme ohjelmajohtajia kehittämään ohjelmia ja varmistamme kunkin ohjelman erinomaisen laadun. Aalto BIZissä opiskelijoiden kokemus ja oppiminen nähdään keskeisenä menestystekijänä ohjelmien elinkelpoisuuden sekä tulevaisuussuuntautuneisuuden varmistamisessa.

AoL-prosessin vaiheet on kuvattu alla olevassa kuvassa. AoL on integroitu opetussuunnitelmaprosessiin ja suunniteltu yhteensopivaksi Aallon opetussuunnitelmasyklin kanssa. Vaiheet ovat:

  1. Osaamistavoitteiden (learning goals ja learning objectives) asettaminen sekä ohjelman ja yksittäisten kurssien suunnittelu niiden mukaisesti.
  2. Ohjelman toteuttaminen ja mahdollisten sovittujen parannusten toimeenpano.
  3. Opiskelijoiden oppimisen ja muiden ohjelmatulosten mittaaminen, sekä niiden analysointi.
  4. Mahdollisten ongelmien ja parannustarpeiden tunnistaminen, parannussuunnitelman laatiminen ja toimenpiteistä sopiminen.
PDCA cycle and stages of AoL decribed by What, How and By Who.
Kuva 1: Jatkuvan parantamisen kehä ja opetussuunnitelman kehittäminen

Opetussuunnitelmatyö

Osaamistavoitteiden laatiminen

Kandidaatti- ja maisteriohjelmiemme osaamistavoitteet määritellään kahdella tasolla:

  1. Tutkintojen ja muiden osaamiskokonaisuuksien viitekehys ja Valtioneuvoston asetus yliopistojen tutkinnoista (794/2004) määrittelevät yleiset tavoitteet tutkinnoille.
  2. Tutkinto- ja ohjelmatasoiset oppimistavoitteet määritellään opetussuunnitelmassa:
    • Suomenkielisessä Kauppatieteiden kandidaattiohjelmassa on yhteiset osaamistavoitteet (learning goals), ja jokainen pääaine määrittelee ohjelmatasoisiin tavoitteisiin perustuvat osaamistvaoitteensa (learning objectives).
    • Englanninkielisissä kandidaattiohjelmissa International Business ja Economics määritellään ohjelmatasolla osaamistavoitteet (learning goals & objectives).
    • Maisteriohjelmilla on yhteiset osaamistavoitteet (learning goals), ja jokainen ohjelma määrittelee tutkintotasoisiin tavoitteisiin perustuvat saamistvaoitteensa (learning objectives).

Opetussuunnitelman kehittäminen

Osaamistavoitteista sopimisen jälkeen jokainen ohjelma ja pääaine suunnittelee tutkintovaatimukset (ohjelman sisällön) asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Curriculum mapping toimii työkaluna varmistamaan, että ohjelma on linjakas suhteessa osaamistavoitteisiin.

Ohjelmajohtajilla on käytössään curriculum map -pohja, ja pedagoginen asiantuntija käytettävissä tukemaan työtä. Curriculum mappia voidaan käyttää myös linjakkuuden kehittämiseen esimerkiksi opetus- ja arviointimenetelmien tai geneeristen taitojen kehittymisen osalta.

Osaamistavoitteiden arviointi ja uudistaminen

Osaamistavoitteita uudistetaan tarvittaessa. Perusteena voi olla esimerkiksi opiskelijoiden oppimisen tai muiden tulosten mittaaminen, palaute tai ohjelmassa syntynyt näkemys tai koulun tai yliopiston strategiset valinnat.

  • Programme directors are steering the renewing of the learning goals in Kauppatieteiden kandidaattiohjelma and academics responsible (pääainevastaava) are contributing to the work. Learning goals and objectives of the International Business and Economics porgrammes are revised programme vise. Renewals are steered at degree level by the vice dean for education. 
  • Ohjelmajohtajat johtavat osaamistavoitteiden arviointia ja uudistamista Kauppatieteiden kandidaattiohjelmassa ja pääainevastaavat osallistuvat työhön. International Business ja Economics -ohjelmien osaamistavoitteita arvoidaan ja uudistetaan ohjelmakohtaisesti. Uudistuksia ohjaa tutkintotasolla opetuksesta vastaava varadekaani.
  • Opetuksesta vastaava varadekaani ohjaa maisteriohjelmien osaamistavoitteiden arviointia ja uudistamista ja ohjelmajohtajat osallistuvat työhön.
  • Opetussuunnitelman kehittämisestä vastaava henkilöstö koordinoi ja tukee työtä molemmilla tutkintotasoilla.

Tietoon perustuva ohjelmien kehittäminen

Ohjelmajohtajilla on pääsy kattavaan reaaliaikaiseen ohjelmadataan. Raportit sisältävät tilastotietoa opiskelijoista, heidän opintojensa etenemisestä ja hakijamääristä sekä kyselytietoa opiskelijoiden hyvinvoinnista, kurssipalautteesta, valmistuneiden opiskelijoiden palautteesta, työllisyydestä jne.

Lisäksi ohjelmien kehittämisen tueksi laaditaan vuosittainen ohjelmaraportti. Raportissa tärkein data on valittu valmiiksi ja ohjelmajohtajille on tarjolla lukuohje keskeisimpiin asioihin keskittymisen helpottamiseksi. Tässä raportissa arviointirubriikkien data on koottu ohjelmajohtajille suorana mittarina opiskelijoiden oppimisesta.

Havaittujen kehittämistarpeiden pohjalta toimiminen

Ohjelmatasolla

Ohjelman tulokset käsitellään kussakin ohjelmassa. Kehitystarpeet tunnistetaan ja toimenpiteistä sovitaan ohjelman akateemisessa yhteisössä. Pedagoginen asiantuntija ja muu henkilökunta ovat tarvittaessa käytettävissä työn tukemiseksi.

Ohjelmajohtaja vastaa arvioinnista ja ohjaa ohjelmatason kehitystä. Työn tukemiseksi ja laajemman näkökulman saamiseksi jokaisella ohjelmalla on ohjelmakomitea, johon tyypillisesti kuuluu avainopettajia, alumneja, opiskelijaedustajia ja työnantajien edustajia. Ohjelmajohtaja voi käyttää komiteaa kehittämissuunnitelmien keskustelualustana tai tietolähteenä tulosten tulkitsemiseksi ja kehitystarpeiden tutkimiseksi. Katso myös ohjelmakomitean ohjeet alla.

Opetussuunnitelman kehittäminen noudattaa Aallon opetussuunnitelmakausia (tällä hetkellä 2 lukuvuotta), muu kehitystyö voidaan tehdä tarpeen mukaan: esimerkiksi kurssitason kehittäminen, opiskelijoiden tukiprosessit jne.

Korkeakoulutasolla

Education management team (EMT) seuraa koulun tason tuloksia eri mittareilla vuosittain. EMT ohjaa kehitystyötä antamalla ohjeita, palautetta ohjelmille ja ohjaamalla tukiresursseja tarvittaessa.

Jokaisen opetussuunnitelmatyökauden alussa opetuksesta vastaava varadekaani tapaa jokaisen ohjelmajohtajan ja heidän ydintiiminsä keskustellakseen ohjelman tuloksista, suunnitelmista ja tukitarpeista. Jokaisen opetussuunnitelmatyökauden lopussa ohjelmajohtajat/pääaineiden vastaavat raportoivat opetukesta vastaavalle varadekaanille kehitystoimenpiteistä ja siitä, mihin dataan tai näkemyksiin toimenpiteet perustuvat.

Kandidaatin- ja maisterintutkintojen opinnäytteiden arviointi

AoL:n keskeinen osa on opinnäytteiden arviointi molemmilla tutkintotasoilla. Sekä kandidaatin- että maisterintukintojen opinnäytteet arvioidaan yhteisillä arviointirubriikeilla käytäen yhteisiä arviointilomakkeita. Rubriikkidata kootaan ohjelmajohtajien vuosittaiseen raporttiin attribuuttikohtaisesti, jotta saadaan tietoa tutkinto- ja ohjelmatasoisten osaamistavoitteiden saavuttamisesta.

Kauppakorkeakoulun opinnäyterubriikit

Alla ovat Kauppakorkeakoulun arviointirubriikit kandidaatin- ja maisterintukintojen opinnäytteille. Näitä rubriikkeja käytetään arvioitaessa työt, jotka on aloitettu 1.8.2024 tai sen jälkeen ja kaikki opinnäytteet 1.1.2025 alkaen. 

  • Rubriikit sisältävät arviointikriteerit jokaiselle arvioitavalle attribuutille
  • Arviointilomake on Word-pohja, johon ohjaaja merkitsee jokaisen attribuutin arvioinnin ja perustelee arvosanan. Jos tarvitset apua rubriikkien tai arviointilomakkeen käytössä, ota yhteyttä ohjelmasi suunnittelijaan (Opiskelijan opas > ohjelmasi > yhteystiedot).
  • Käytä opinnäytteen kielistä lomaketta.

Kandidaatintyön arviointirubriikki ja arviointilomake

Maisterin tutkinnon opinnäytteen arviointirubriikki ja arviointilomake

Edelliset rubriikit

Opinnäytteet, jotka on aloitettu ennen 1.8.2024 (esim. kesäseminaareissa 2024 tehdyt työt) ja jätetty arvioitaviksi ennen 1.1.2025, arvioidaan aikaisemmin voimassa olleiden rubriikkien mukaisesti. Nämä löytyvät MyCoursesista, laitoskohtaisista opinnäytteiden palautustiloista: Opiskelijan opas > ohjelmasi> opintojen aikana > opinnäyte. 

Lue lisää aalto.fi -sivuilla

Opetussuunnitelmatyö Aalto-yliopistossa

Aalto-yliopiston opetussuunnitelmatyön ohjeet ja aikataulu on koottu tälle sivustolle.

biz students

Opetussuunnitelman kehittäminen

Opetussuunnitelman kehittämisen tuloksena syntyy tulevaisuuteen suuntautunut, opiskelijoille tieteenalan syväosaamista ja geneerisiä taitoja kerryttävä linjakas opetussuunnitelma. Opetussuunnitelman perustana ovat ohjelman kirkkaan tarkoituksen perusteella muotoiltavat ja jatkuvasti kehittyvät osaamistavoitteet, oppimiskeskeinen opetus ja jatkuvaan arviointiin pohjautuva kehittäminen.

Tällä sivulla on kuvattu opetussuunnitelman kehittämisen vaiheet sekä vaiheisiin liittyvät ohjeet. Löydät myös työkaluja ja työskentelypohjia kunkin vaiheen toteuttamiseen.

Four people sitting on the stairs near School of Business and Väre, in sunlight

Curriculum mapping

Curriculum mapping -työkalu tukee osaamistavoitteisiin vastaavan opetuksen suunnittelua.

Opiskelijoita Kauppakorkeakoululla. Kuva: Aalto-yliopisto / Unto Rautio

Uutisia liittyen Assurance of Learning -prosessiin ja opetussuunnitelmien kehittämiseen Aalto BIZissä

  • Julkaistu:
  • Päivitetty: