Opiskelija auttoi Maj ja Tor Nessling -säätiötä kehittämään kestävän kehityksen palkintogaalan asiakaspolkua
Sininen Pallo -tapahtuman myyntivalttien määrittely oli opiskelijan ensimmäisiä tehtäviä.
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoululla on pitkät perinteet yhteistyöstä erilaisten organisaatioiden kanssa, mutta pääosassa ovat olleet suuret yritykset. Haluamme tarjota opiskelijoillemme mahdollisuuksia tehdä enemmän yhteistyötä myös järjestöjen kanssa, sillä se tukee mottoamme: ”Better Business – Better Society”. Yksi keino tähän on opiskelijaprojektit, joissa opiskelijat ratkaisevat järjestöjen arkipäivän haasteita. Projektikonseptia pilotoidaan lukuvuonna 2022-23.
NGO-projekti -konseptia on suunniteltu yhteistyössä akateemisen henkilöstömme, koulumme johdon ja asiantuntijoiden sekä Fingon kanssa.
Opiskelijoiden järjestöille tekemät projektit voivat olla selvitys- ja kehityshankkeita, kuten esimerkiksi markkinointi- ja viestintäsuunnitelman laatiminen, tapahtumakonseptin luominen, erilaisten järjestelmien vertailu tai toimintaan liittyvien prosessien (kuten jäsenhankinnan) kehitys. Olennaista on, että hankkeen aihe liittyy kauppa- ja taloustieteen teemoihin, jotta opiskelija voi sisällyttää sen tutkintoonsa. Kauppakorkeakoulun ohjelmiin pääset tutustumaan täältä.
Projektikoordinaattori Kauppakorkeakoululta pyrkii löytämään projektin aiheeseen sopivan akateemisen ohjaajan, mutta mikäli sellaista ei löydy tai ei ole käytettävissä, kyseistä projektia ei voida toteuttaa tämän projektimuodon puitteissa. Siksi on hyvä, että koordinaattoriin ollaan yhteydessä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Projektit ovat maksuttomia järjestöille (lukuun ottamatta opiskelijoiden mahdollisia matkustus- tai muita hankkeen toteuttamiseksi syntyviä kustannuksia, joista sovitaan aina etukäteen).
Löydät alta yksityiskohtaisempia tietoja sekä ohjeita projekteista.
Järjestönä voitte löytää Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun opiskelijan toteuttamaan kehitysprojektianne joko:
Projektin voi toteuttaa yksittäinen opiskelija tai useamman opiskelijan ryhmä Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta. Projektin laajuus vastaa 6 opintopistettä per opiskelija (1 op vastaa noin 27 tuntia työtä).
Järjestön vastuulla on valita soveltuva opiskelija, kuvata projektin tavoitteet ja antaa tarvittavat taustatiedot. Akateemisesta ohjaamisesta vastaa Kauppakorkeakoulu, mutta oman organisaationne päivittäiseen tekemiseen löytyy paras osaaminen teiltä itseltänne. Järjestön työmäärä ja osallistuminen hankkeeseen riippuu sen luonteesta ja toteuttamistavasta. Joissain tapauksissa opiskelija ei tarvitse projektin aikana ohjausta tai materiaaleja teiltä juurikaan, mutta yhteys on kuitenkin tärkeää pitää yllä myös virallisten projektitapaamisten välillä.
Projektin aiheen tulee olla sellainen, että se soveltuu Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa opiskelevalle kandi- tai maisteritason opiskelijalle. Toisin sanoen opiskelijan tulee voida käyttää opinnoissaan oppimiaan taitoja ja tietoja (kts. koulumme koulutusohjelmat). Aiheen hyväksyy projektikoordinaattori sekä viime kädessä projektin ohjaaja. Järjestöllä tulee olla valmius muokata aihetta sopimaan niin maisteritason opintoihin kuin myös laajuudeltaan vaadittuun kuuteen opintopisteeseen.
Aihe voi olla esimerkiksi:
Projektin aikana on vähintään kolme projektitapaamista, joissa opiskelija(t), teidän vastuuhenkilönne (ja tarvittaessa muita asiaan liittyviä henkilöitä) sekä projektin akateeminen ohjaaja tapaavat. Projektikoordinaattori kutsutaan yleensä ensimmäiseen sekä viimeiseen tapaamiseen.
Opiskelija(t) kirjoittavat projektista uutisen aalto.fi-sivustolle, joka voidaan julkaista myös järjestön omissa kanavissa. Artikkelin hyväksyy sekä järjestö että koulu. Artikkelissa ei julkaista luottamuksellista tietoa, mutta projektin aihe ja sen keskeiset löydökset on hyvä nostaa esille yleisellä tasolla. Projektin jälkeen kerätään vielä kaikilta osallisilta palaute, jonka perusteella projektikonseptia voidaan kehittää.
Järjestön tulee nimetä projektille vastuuhenkilö, joka on myös opiskelijan ensisijainen kontaktihenkilö. Tämän lisäksi organisaatiostanne voi olla osallisena useitakin henkilöitä – esim. tuottamassa informaatiota opiskelijalle, haastateltavina. Projektin kokouksiin osallistuu aina vähintään vastuuhenkilö. Vastuuhenkilö pitää myös projektikoordinaattorin informoituna projektin etenemisestä.
Projektikoordinaattori hyväksyy alustavasti aiheen ja etsii projektille akateemisen ohjaajan. Hän myös auttaa tarvittaessa järjestöä aiheen markkinoinnissa opiskelijoille (mm. JobTeaserin käyttö). Koordinaattori on myös käytännön asioiden suhteen ensisijainen yhteyshenkilö.
Akateeminen ohjaaja vastaa projektin akateemisesta sisällöstä. Hän ohjaa opiskelijaa oikeiden menetelmien valinnassa ja projektin ammattimaisessa suorittamisessa. Akateeminen ohjaaja myös arvioi viime kädessä kuinka hyvin annettu aihe (aiheen sisältö sekä vaadittu työmäärä) sopivat opiskelijan suoritukseksi.
Opiskelija (tai opiskelijat) on vastuussa projektin suunnittelusta sekä toteutuksesta, sovittujen projektituotosten toimittamisesta sekä artikkelin kirjoittamisesta projektista. Opiskelija ilmoittautuu kurssille Sisussa ennen työn aloittamista.
Voitte ilmoittaa haettavissa olevasta projektistanne laajemmalle opiskelijajoukolle Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa julkaisemalla sen Aallon JobTeaser-palvelussa. Samassa palvelussa voitte myös ilmoittaa työ- ja harjoittelupaikoista sekä lopputyötoimeksiannoista (huom. julkaisuehdot).
Projekti-ilmoituksen on täytettävä tietyt ehdot, joista tarkemmin alla, jotta ne tulevat julkaistuksi sekä huomatuiksi opiskelijoiden keskuudessa. Projektikoordinaattori myös etsii alustavasti projektille akateemien ohjaajan ennen ilmoituksen hyväksymistä.
Tarkemmat yksityiskohtaiset ilmoituksen täyttöohjeet ovat samat kuin työpaikkojenkin kohdalla ja niihin pääsette tutustumaan tästä. Projekti-ilmoituksen laatimista helpottamaan on tekeillä myös video, joka julkaistaan myöhemmin.
Julkaisemme tässä artikkeleita jo tehdyistä projekteista. Artikkelit ovat opiskelijoiden itsensä kirjoittamia ja toimeksiantajan hyväksymiä.
Sininen Pallo -tapahtuman myyntivalttien määrittely oli opiskelijan ensimmäisiä tehtäviä.