Opiskelija auttoi Maj ja Tor Nessling -säätiötä kehittämään kestävän kehityksen palkintogaalan asiakaspolkua
Kolmen järjestön, Tiina ja Antti Herlinin säätiön, Maj ja Tor Nesslingin säätiön sekä Svenska litteratursällskapet i Finland SLS:n, järjestämä Sininen Pallo – Blå Globen Award on vuosittainen palkintojenjakotilaisuus, jossa tunnustetaan uraauurtavia ja skaalautuvia innovaatioita, jotka auttavat ratkaisemaan globaalin ekologisen kriisin. Voittavalla ratkaisulla, joka on 100 000 euron palkinnon arvoinen, tulee olla vaikuttava rooli kuluttajakäyttäytymisen muuttamisessa.
Sininen pallo -palkinto jaettiin vuonna 2023 kolmatta kertaa. Aiempina vuosina palkintojenjakotilaisuus on ollut kutsutapahtuma vain pienelle joukolle. ”Halusimme tänä vuonna kokeilla jotain uutta ja avata tapahtuman opiskelijoille. Koska emme yleensä työskentele paljon opiskelijoiden kanssa, koimme, että tarvitsimme apua tapahtuman suunnitteluun ja markkinointisuunnitelman tekemiseen niin, että se vetoaa nuorempaan yleisöön. Tuntui sopivalta, että Aalto-yliopiston opiskelija suunnittelee markkinoinnin”, sanoo Enni Sahlman, Impact-asiantuntija Maj ja Tor Nessling -säätiöstä.
Kauppakorkeakoulun opiskelija Ngan Hoang (M. Sc. Marketing) toteutti yritysprojektin Nesslingin säätiölle heinä-lokakuussa 2023. Projekti toteutettiin Sininen Pallo – Blå Globen Award -tapahtumaa varten ja sen ohjasi tutkijatohtori Juho-Petteri Huhtala Kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitokselta.
Tänä vuonna tapahtuma on suunnattu uudelleen opiskelijoille, erityisesti Hankenin ja Aalto-yliopiston opiskelijoille, joiden huomio on viime vuosina kohdistunut yhä enemmän kestävän kehityksen asioihin. Tämän uudelleenkohdentamisen avulla järjestäjät toivovat saavansa yhteyden nuorempiin kansalaisiin ja haluavat kohdistaa huomionsa nuoriin uskoen, että heiltä voi saada arvokkaita ideoita.
Tässä räätälöidyssä projektissa oli tavoitteena tuottaa markkinointisuunnitelma, joka auttaa tapahtumajärjestäjiä tavoittamaan myös opiskelijoita. Projekti sisältää niin asiakasanalyysin kuin asiakaspolun ja viestintäsuunnitelman tuottamisen. Markkinointisuunnitelman tavoitteena on tarjota markkinointistrategioita ja markkinointitaktiikoita, jotka auttavat Sininen Pallon -tapahtuman järjestäjiä sitouttamaan opiskelijoita.
Kestävyys tärkeämpää kuin rahapalkinnon suuruuden korostaminen
Sininen Pallo -tapahtuman ainutlaatuisten myyntivalttien määrittely oli opiskelijan ensimmäisiä tehtäviä. Aluksi palkinnon suuruutta pidettiin keskeisenä myyntivalttina, koska harvoin mikään palkinto on yhtä suuri kuin tässä tapauksessa. Muutamien opiskelijoiden haastattelujen jälkeen opiskelija kuitenkin huomasi, että se, mikä tekisi Sinisen Pallon opiskelijoille houkuttelevaksi, piilee ehdolle asetettujen innovaatioiden innovatiivisuudessa ja käytännöllisyydessä. Tämä havainto mahdollisti opiskelijan siirtymisen seuraavaan vaiheeseen: asiakaspolun uudelleensuunnitteluun.
Opiskelijat ovat tapahtumajärjestäjille täysin uusi yleisö, joten asiakaspolun uudelleen määrittäminen on markkinointisuunnitelman kehittämisen kannalta ratkaisevaa. Ngan Hoang tunnisti neljä pääkanavaa, joiden avulla tapahtumajärjestäjät voivat lähestyä opiskelijoita tehokkaasti: sosiaalinen media, sähköpostimarkkinointi, painetut materiaalit ja suullinen markkinointi. Opiskelija ehdotti kullekin kanavalle sopivia markkinointitoimenpiteitä, jotka voivat tuottaa hyvän konversioprosentin. Esimerkiksi suullisessa markkinoinnissa lyhyt esittely Sininen Pallo -tapahtumasta kestävän kehityksen kursseilla voisi olla toimiva taktiikka opiskelijoiden huomion saamisessa.
Markkinointisuunnitelmaa kehitettäessä korostettiin myös asiakaskokemusta. Opiskelija jakoi hankkeen kolmeen eri markkinointitavoitteisiin soveltuvaan vaiheeseen. Kolme vaihetta ja viikoittaiset osasuunnitelmat ovat ennen tapahtumaa, tapahtuman aikana ja tapahtuman jälkeen. Viikoittaisten osasuunnitelmien avulla tapahtumien järjestäjät voivat visualisoida paremmin markkinointisuunnitelman etenemisen ja tehdä muutoksia helpommin.
Prosessin aikana korostettiin myös palautelomakkeen käyttöönottoa tapahtuman jälkeen. Palautelomake voi paitsi auttaa tapahtumajärjestäjiä arvioimaan tapahtuman onnistumista, sillä voi olla myös keskeinen rooli tulevien tapahtumien parantamisessa.
Uusia näkökulmia tapahtumamarkkinointiin
Projektin akateeminen ohjaaja Juho-Petteri Huhtala uskoo, että Maj ja Tor Nessling -säätiö sai projektista uusia näkökulmia tapahtumamarkkinointiin.
"Projektin lopputuloksena syntyi tiivis suunnitelma, joka keskittyy markkinoinnin toimenpiteisiin ja niiden ajoituksiin. Opiskelija otti järkevästi suunnitelmassa huomioon Maj ja Tor Nessling -säätiön nykyiset resurssit sekä budjetin. Suunnitelmassa on esitetty selkeitä ja toiminnallisia suosituksia siitä, miten tuloksellinen markkinointi voidaan rakentaa tapahtuman ympärille. Uskon, että juuri näiden seikkojen vuoksi suunnitelmaa voidaan hyödyntää mielekkäällä tavalla tapahtuman toteutuksessa."
Nessling-säätiön projektipäällikkö Enni Sahlman kertoo, että työskentely opiskelijan kanssa sujui mutkattomasti ja opiskelijalla oli erittäin ammattimainen tapa toteuttaa projekti.
”Tavoitteenamme oli ymmärtää nuorempaa yleisöä ja saada heidät tutustumaan Sininen pallo – Blå globen -palkintoon. Tavoite saavutettiin ehdottomasti ja saimme tästä projektista paljon arvokasta tietoa! Voin ehdottomasti suositella NGO-projekteja myös muille järjestöille."
Uutinen palkinnon voittajista Maj ja Tor Nesslingin säätiön sivuilla:
Sininen pallo 2023 -palkinnon voittajat ovat Kamupakin perustajat Iida Miettinen, Karri Lehtonen ja Eero Heikkinen (avautuu uuteen ikkunaan)
NGO-projektit (pilotti)
Kauppakorkeakoulu haluaa edistää opiskelijoidensa monimuotoista oppimista tarjoamalla heille mahdollisuuksia olla mukana erilaisten järjestöjen toiminnan kehittämisessä.
- Julkaistu:
- Päivitetty: