Uuden koulutusohjelman valmistelu
Uuden koulutusohjelman suunnittelussa keskeisintä on ohjelman kirkas tarkoitus sekä ohjelman sopiminen osaksi Aalto-yliopiston koulutusohjelmaportfoliota.
Tässä oppaassa kuvataan yhteistutkinto-ohjelmien hyvän johtamisen ja hallinnon keskeiset tekijät Aalto-yliopistossa. Mukana on myös ohjeet hallintomallipäätösten valmisteluun ja päivittämiseen.
Opas sopii kaikenlaisiin yhteisohjelmiin. Sen tavoitteena on helpottaa ohjelman hallintoa koskevien ohjeiden sekä asiaankuuluvien sääntöjen huomioimista. Tässä oppaassa annetut suuntaviivat on tarkoitettu joustaviksi, mahdollistaen yksittäisten ohjelmien ominaispiirteiden huomioimisen.
Aallon sisäisistä vastuista ja resursseista säädetään jokaisen korkeakoulun ohjesäännössä. Yhteisohjelmien vastuita ja resursseja selvennetään yleensä ohjelman kehittämisvaiheessa.
Yhteisohjelma tarvitsee yleensä erillisen hallintomallin, joka on räätälöity ohjelman tarpeisiin ja järjestelyihin, ja joka takaa oikeudellisten ja sääntelyllisten vaatimusten noudattamisen.
Päätöksen yhteisohjelman hallintomallista tekee Aalto-yliopiston rehtori tai vararehtori, yleensä ohjelmaa perustettaessa. Päätöksessä määrätään yhteisohjelmaan osallistuvien tahojen keskeisistä tehtävistä ja vastuista. Päätös turvaa korkeakoulujen mahdollisuudet osallistua ohjelman päätöksentekoon ja kehittämiseen.
Aallon sisäistä hallintomallipäätöstä ei tarvita kansainvälisissä yhteisohjelmissa, joihin osallistuu vain yksi Aallon korkeakoulu. Oikeudellisten vaatimusten ja sääntelyn noudattaminen Aallossa on kuitenkin varmistettava mahdollisimman aikaisin ja viimeistään ennen sopimuksen allekirjoittamista.
Tätä opasta päivitetään yhteisohjelmien hallintokäytäntöjen ja johtamisen kehittyessä. Kaikki palaute on arvokasta.
”Jos kaksi tai useampia Aallon korkeakouluja toteuttaa ohjelman yhdessä, hallintomallista päätetään sen perusteella, mikä sopii ohjelman sisältöön, luonteeseen ja opintomenestykseen.” - Aalto-yliopiston rehtori
Aallon yhteisohjelmien keskeinen tehtävä on mahdollistaa eri alojen läheinen yhteistyö ja edistää monitieteistä opetusta niin Aallossa kuin sen ulkopuolellakin. Yhteisohjelmat edistävät strategisia tavoitteitamme, muun muassa yhteistyötä, alakohtaisen osaamisen kasvua ja kansainvälisyyttä.
Aalto-yliopiston yhteisten maisteriohjelmien perustamisesta tai lakkauttamisesta päättää ohjelman tyypistä riippuen rehtori tai vararehtori.
Kansainvälisten yhteisohjelmien hallintoa koskevat ohjeet on annettu vararehtorin päätöksessä (englanniksi).
Jos yhteisohjelmalla on erikseen päätetty hallintomalli, se tulee päivittää, mikäli jokin edellä luetelluista viidestä asiasta muuttuu. Päivitykseen tarvitaan uusi rehtorin tai vararehtorin hallintomallipäätös.
Lähtökohtaisesti rehtori tai opetuksesta vastaava vararehtori päättää yhteisohjelman hallintomallista, koordinoivan korkeakoulun dekaanin esityksestä ohjelmaa perustettaessa. Mikäli rehtori tai vararehtori on alkuperäisessä hallintomallipäätöksessä delegoinut päätösvallan koordinoivan korkeakoulun dekaanille, hallintomallin päivityksestä voi päättää koordinoivan korkeakoulun dekaani kuultuaan asiassa muita ohjelmassa mukana olevia korkeakouluja.
Yhteistutkinto-ohjelman keskeisiä tehtäviä koskeva selkeä vastuunjako, tehokas viestintä ja hyvin organisoitu, oikea-aikainen yhteistyö takaavat korkeakouluille mahdollisuuden osallistua ohjelman kehittämiseen, määritellä opintoihin liittyvät päätöksentekomenettelyt ja luoda opiskelijoille selkeät palvelupolut. Näillä toimenpiteillä varmistetaan osaltaan, että ohjelmien laatu ja resurssit ovat linjassa Aallon strategisten tavoitteiden kanssa.
Yhteisohjelman toiminta- ja resurssisuunnitelma esitetään ja hyväksytään osana koordinoivan korkeakoulun resurssidialogia.
Yliopiston akateemisten asiain komitea (AAK) päättää yleensä ohjelman tutkintovaatimuksista, opetussuunnitelmista ja opiskelijavalinnan perusteista. AAK on kuitenkin usein delegoinut näitä asioita koskevaa päätösvaltaa korkeakoulujen akateemisille komiteoille. Mikäli delegointipäätös on tehty, on koordinoivan korkeakoulun vastuulla varmistaa, että niiden tehtäväksi siirretyt yhteisohjelmia koskevat päätökset (esimerkiksi tutkintovaatimuksista, opetussuunnitelmista ja opiskelijavalinnan perusteista) noudattavat Aalto-yliopiston tutkintosääntöjä sekä Aalto-yliopiston yleisiä opetusta ja opiskelua koskevia sääntöjä (OOS).
Ohjelman opiskelijat valitaan johonkin ohjelmassa mukana olevaan korkeakouluun hakukohteen perusteella. Ohjelmatason halutun sisäänottomäärän varmistamiseksi on tärkeää, että ohjelmaan osallistuvien korkeakoulujen ja kumppanikorkeakoulujen välinen kommunikaatio toimii hyvin sekä ennen opiskelijavalintoja että niiden aikana.
Opiskelijan korkeakoulu määräytyy sen perusteella, mihin hakukohteeseen hänet valitaan. Joissain tapauksissa opiskelijalla on mahdollisuus myöhemmin vaihtaa hakukohdetta, jolloin opiskelijan korkeakoulukin voi vaihtua.
Opiskelijan korkeakoulu tekee opiskelijan opintoja ja opiskeluoikeutta koskevat päätökset, mukaan lukien valintapäätökset ja päätökset opinnäytteen hyväksymisestä, tutkinnon myöntämisestä ja henkilökohtaiseen opintosuunnitelmaan liittyvistä seikoista. Ohjelmassa mukana olevat korkeakoulut tarjoavat opiskelijoille ohjauspalveluja.
Epäselvissä tapauksissa opiskelijan koulun dekaani päättää, minkä elimen tehtäväksi päätös kuuluu. Korkeakoulun opiskelijoita ja hakijoita koskevat päätökset valmistellaan ja esitellään pääasiassa samalla tavalla kuin muutkin korkeakoulun hakijoihin tai opiskelijoihin liittyvät asiat.
Ohjelman palveluja resursoitaessa on huomioitava, että kansainvälisten yhteisohjelmien opiskelijat tarvitsevat todennäköisesti tavallista enemmän ohjausta ja palveluja, sillä he opiskelevat Aallossa yhden tai kaksi lukukautta eivätkä saa vertaistukea aiempien lukukausien opiskelijoilta. He saattavat tarvita jopa huomattavasti enemmän palveluja kuin opiskelijat yleensä. Palvelujen järjestäjien työmäärä kuitenkin vaihtelee ohjelmittain ja edellyttää tarkkaa tapauskohtaista harkintaa, jotta opiskelijoille turvataan riittävä tuki.
Luettelo tehtävistä ei ole tyhjentävä. Erityisesti kansainvälisissä yhteisohjelmissa voi olla muitakin tehtäviä ja rooleja, jotka on huomioitava ohjelman hallinnossa ja viestinnässä.
Rehtori tai opetuksesta vastaava vararehtori nimittää yhteistutkinto-ohjelman ohjelmajohtajan koordinoivan korkeakoulun dekaanin ehdotuksesta. Myöhemmät ohjelmajohtajat nimittää dekaani muiden osallistuvien korkeakoulujen dekaaneja kuultuaan, jos rehtori tai vararehtori on valtuuttanut hänet siihen. Valtuutus annetaan yleensä alkuperäisessä hallintomallista tai ohjelman perustamisesta annetussa päätöksessä.
Yhteisohjelman ohjelmajohtajan vastuulla ovat kaikki ohjelmajohtajan perustehtävät, jotka mainitaan Aalto-yliopiston alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon tutkintosäännön 2 §:ssä: ”Koulutusohjelman johtaja vastaa ohjelman suunnittelusta, toteuttamisesta, arvioinnista ja kehittämisestä.”
Yhteisohjelman ohjelmajohtajan tehtäviin voidaan odottaa sisältyvän lisäksi laajaa viestintätyötä, konsultointia, edustamista ja valmisteluvastuuta, joilla varmistetaan muiden korkeakoulujen, kumppanien ja sidosryhmien mahdollisuus osallistua ohjelman kehittämiseen.
Jokaisen osallistuvan koulun dekaani nimittää ohjelmalle vastuuprofessorin -tai opettajan ohjelmajohtajan esityksestä.
Tehtävistä sovitaan korkeakoulun vastaavan päällikön tai tiimivetäjän kanssa.
Controller valitaan yhdessä ohjelmaa koordinoivan koulun kanssa. Hänellä on päävastuu ohjelman talouspalveluista ja talouden seurannasta, mutta muiden ohjelmassa mukana olevien laitosten controllereiden toimia tarvitaan palvelun tuottamiseksi.
Kuka päättää, kuka ehdottaa, ja mitkä ovat ohjelmaan liittymisen tai siitä vetäytymisen ehdot. Aallon ulkopuolisten kumppaneiden mukaantulo tai vetäytyminen ei kumpikaan vaadi uutta hallintomallipäätöstä.
Katso yllä olevasta kappaleesta "Yhteistutkinto-ohjelman hallintomallin laatiminen" milloin ja miten hallintomallia tulee päivittää.
Kuvaa miten opiskelijat voivat liikkua ohjelmaan osallistuvien korkeakoulujen välillä ja miten vastuut jaetaan. Jos ohjelmassa on useita yhteistyökumppaneita, erittele liikkuvuuspolut, joissa Aalto on mukana ja jokaisen, kussakin polussa mukana olevan kumppanin velvollisuudet.
Kuvaa ratkaisukäytännöt riidoille ja erimielisyyksille.
Selvennä hallintomallin suhde sopimuksiin tarpeen mukaan. Yleensä konsortiosopimuksessa määritellään ohjelmaan osallistuvien yliopistojen keskinäiset vastuut, kun taas hallintomallissa määritellään vastuunjako Aallon korkeakoulujen kesken.
Tämän osion sisältöä säätelee pääosin kunkin Aallon korkeakoulun ohjesääntö ja Aalto-yliopiston kokousmenettelyohje.
Ohjelmalla voi olla strategiaryhmä, joka vastaa strategisesta suunnittelusta ja resursseista, laadusta, arvioinnista ja sidosryhmäyhteistyöstä.
Ohjelmalla voi olla myös ohjausryhmä, joka tukee ohjelmajohtajaa ohjelman kehittämisessä ja voi toimia seuraavalla tavalla:
Ohjelmissa, joissa on Aallon ulkopuolisia kumppaneita voi olla myös ohjelman hallitus. Hallituksella voi olla seuraavia vastuita:
Tässä osiossa tarjotaan ohjeistusta ohjelman toteuttamiseen.
Erittele jokaisen prosessin pääasialliset toimijat, vastuut ja päätöksentekoelimet.
Kiinnitä huomiota ohjelman erityispiirteisiin ja -prosesseihin. Tee prosessit läpinäkyviksi ja varmista, että kaikki osapuolet ovat yksimielisiä niiden johtamisesta ja resurssoinnista.
Alla olevaa malliluetteloa yhteisohjelman tehtävistä ja vastuunjaosta voi käyttää tarkemman keskustelun, suunnittelun ja seurannan pohjana ohjelman toimijoiden kesken.
Kuvaa ohjelman käynnistämisen ja toteuttamisen kannalta tärkeimmät toiminnot sekä niiden johtaminen ja resursointi. On tärkeää sopia selvästi vastuunjaosta ja siitä, miten koordinoidaan ohjelman avaintoiminnot, kuten esimerkiksi:
Opiskelijamarkkinointi ja -rekrytointi
Opiskelijoiden sisäänotto ja opinnot
Opetussuunnitelma: opetus, suunnittelu, kehittäminen, arviointi
Ohjelman elinkaari ja kehitysprosessit, mukaan lukien palauteprosessit
Sidosryhmäjohtaminen ja ohjelman yhteistyö
Aallon ulkopuolisten kumppaneiden ja sidosryhmien kanssa toimittaessa, olivatpa he kotimaisia tai kansainvälisiä, alla luetellut asiat sisällytetään yleensä sopimukseen. On kuitenkin suositeltavaa varmistaa, että kaikista näistä keskustellaan, niitä käydään läpi ja niistä sovitaan osana koulutusohjelman johtamista.
Raportointi ja seuranta
Mitä sisäisiä ja ulkoisia raportointi- tai seurantavelvoitteita ohjelmalla on? Miten ne koordinoidaan ohjelman sisällä? Esimerkiksi:
Toimiva viestintä on avainasemassa laadukkaan koulutusohjelman toteuttamisessa.
Sopikaa ja kirjatkaa jokaisen avainprosessin viestintävastuut, ‑toimenpiteet ja ‑kanavat.
Käyttäkää Ohjelmajohtajan vuosikelloa ohjenuorana, ja täydentäkää sitä ohjelmakohtaisilla ydintoimintojen kirjauksilla ja toimintojen vaatimalla valmisteluajalla.
Kerätkää palautetta säännöllisesti ja tehkää sen perusteella muutoksia.
Ohjelman osapuolet, toimijat ja sidosryhmät
Ohjelman identiteetti, kokemukset ja opiskelijoiden sitouttaminen
Millä toimilla ja prosesseilla rakennetaan ja tuetaan ohjelman identiteettiä seuraavilla osa-alueilla:
Valikoituja artikkeleita Ohjelmajohtajan käsikirjasta ja Aalto-käsikirjasta
Uuden koulutusohjelman suunnittelussa keskeisintä on ohjelman kirkas tarkoitus sekä ohjelman sopiminen osaksi Aalto-yliopiston koulutusohjelmaportfoliota.
Opetuksen ja opiskelun toteutumista koskeva data ja siitä tehtävät analyysit ovat tärkeä lähtökohta koulutuksen ja ohjelman seurantaan ja kehittämiseen.
Aalto-yliopistossa koulutuspolku kattaa elämänlaajuisen oppimisen tarpeet. Koulutuksen keskeisiä toimijoita ovat yliopiston professorit ja lehtorit sekä koulutusohjelmien johto, joiden työ mahdollistetaan yliopiston johdon sekä opetuksen ja oppimisen palveluiden tuella.
Aalto-yliopisto tarjoaa kansainvälisessä yhteistyössä toteutettavia yhteistutkinto-ohjelmia yli kymmenessä maassa. Ohjelmien hakuajat ja valintamenettelyt poikkeavat muista Aallon maisteriohjelmista.
Yksi opetuksen ja opiskelun kansainvälistämisen keinoista on ns. yhteisohjelmien kehittäminen ulkomaisen partneriyliopiston tai yliopistokonsortion kanssa.