Opetus ja oppiminen
Ajankohtaiset asiat ja palvelut opettajille.
Yliopistoissa vallitsee tutkimuksen, taiteen ja opetuksen vapaus. Opetuksen vapauteen kuuluu opettajan oikeus päättää monista opetuksen sisällöllisistä seikoista ja opetuksessa käytettävistä menetelmistä. Opettajan on kuitenkin noudatettava koulutuksen ja opetuksen järjestämisestä annettuja säännöksiä ja määräyksiä kuten yliopiston sääntöjä ja opetussuunnitelmaa. Opettajat osallistuvat myös opetussuunnitelman laatimiseen.
Opettajalle on tarjolla tukea erilaisiin opetukseen liittyviin tilanteisiin.
Opettajan tukena toimii ensisijaisesti esihenkilö, ja lisäksi myös ohjelmajohtajat, kollegat, opintoasiainpäälliköt ja HR voivat olla tukena. Tarkempi kuvaus opettajille tarjottavasta tuesta löytyy täältä: https://www.aalto.fi/fi/opetus-ja-oppiminen
Opetustehtävän hoitaminen on yliopiston julkinen tehtävä, jonka hoidossa on noudettava hallintolain mukaisia hyvän hallinnon periaatteita. Tämä koskee myös opettajan työtä. Alla on esimerkkejä keskeisten periaatteiden huomioimisesta opettajan arjessa.
Opettajan tulee kohdella opiskelijoita tasapuolisesti ja objektiivisesti. Opiskelijat tulee ottaa kurssille etukäteen ilmoitettujen perusteiden mukaisesti, heidän opintosuorituksensa tulee arvioida kurssilla yhtenäisten arviointiperusteiden mukaisesti ja heille tulee jakaa informaatiota tasapuolisesti. Tasapuolisen kohtelun vaatimukseen sisältyy se, että opiskelijalle, jolla on opetukseen osallistumiseen tai opintosuorituksen tekemiseen vaikuttava vamma tai oppimisvaikeus, annetaan kohtuullinen mukautus, jotta hän voi saada koulutusta yhdenvertaisesti muiden opiskelijoiden kanssa. (Kts. henkilökohtaiset opintojärjestelyt Aalto-yliopistossa.) Mikäli opintosuoritukselle on määritelty viimeinen palautusaika, opettajalla on oikeus ja yhdenvertaisuuden näkökulmasta myös velvollisuus pitää kiinni tästä ajankohdasta.
Opettajan tulee muistaa, ettei esteellisenä osallistu opiskelijaa koskevan opintosuorituksen arviointiin tai muuhun päätöksentekoon. Jos esimerkiksi opettajan lapsi tai muu lähisukulainen ilmoittautuu opettajan kurssille, niin hänen tulee konsultoida korkeakoulunsa oppimispalveluita tarvittavista järjestelyistä.
Opettajan tulee huomioida opiskelijoiden oikeutetut odotukset. Opiskelijoilla on velvollisuus tutustua ohjeisiin. Oikeutettua odotusta ei luo opiskelijan oma erehdys tai unohdus.Opiskelijoilla tulee olla mahdollisuus suunnitella opintojaan vahvistetun opetussuunnitelman tietojen perusteella ja luottaa siihen, että kurssilla ilmoitettuja kurssin suoritusmuotoja ja arviointiperusteita noudatetaan. Opettajalla on oikeus päättää kurssinsa suoritustavoista opetussuunnitelman reunaehdot huomioiden ja velvollisuus pitää niistä kiinni. Opiskelijakohtaiset henkilökohtaiset opintojärjestelyt tulee kuitenkin huomioida ohjeiden mukaisesti. Jos opettaja katsoo perustellusti, että suunnitelmaa on muutettava tai arviointiperusteita korjattava, niin hänen pitää ensin konsultoida korkeakoulunsa oppimispalveluita.
Opiskelijoiden tiedusteluihin on vastattava asianmukaisesti ja kohtuullisessa ajassa asiallista ja selkeää kieltä käyttäen. Opettajan ei kuitenkaan tarvitse olla tavoitettavissa tavanomaisen arkityöajan ulkopuolella kuten iltaisin, viikonloppuisin ja loma-aikoina. Opettajan on syytä ilmoittaa mahdollisista pidemmistä poissaoloista selkeästi esihenkilönja HR:n lisäksi myös opiskelijoille ja oppimispalveluille. Opettajalla ei ole velvollisuutta vastata saamiinsa viesteihin välittömästi. Hyvä toimintatapa on kuitata viesti vastaanotetuksi, vaikka ei heti pystyisikään ratkaisemaan viestissä esitettyä asiaa.
Jos kurssilla on monikanavaista viestintää, opettajan tulee selkeästi ilmaista, miltä kanavilta kurssin tiedot löytyvät ja miten ja milloin hänet tavoittaa, jos on lisäkysymyksiä. Opiskelijat saa ohjata käyttämään näitä kanavia. Näin opettajan on myös helpompi hallita kyselyiden määrää ja ohjata kyselijät oikean tiedon äärelle. Opettajalla on oikeus pitää kiinni opiskelijoille ilmoittamastaan vastaanottoajasta tai ajoista, jotka hän on ilmoittanut olevansa opiskelijoiden saavutettavissa.
Jos jonkun opiskelijan viestintä alkaa tuntua häiritsevältä tai kuormittavalta esimerkiksi toistuvuuden tai epäasiallisen sävyn vuoksi tai opiskelijan voinnista herää huoli muusta syystä, niin opettajan kannattaa konsultoida korkeakoulun oppimispalveluita jatkotoimenpiteistä.
Opettajalla on velvollisuus pyrkiä edistämään työrauhan säilymistä ja turvallista yliopistoympäristöä vastuullaan olevissa opetustilanteissa. Kurssin alussa tulee sopia työskentelytavoista ja pelisäännöistä. Opettajalla on oikeus ja velvollisuus puuttua havaitsemaansa häiritsevään käytökseen sanallisesti tilanteen mukaan. Vakavista tapauksista ilmoitetaan kurssin vastuuopettajalle ja korkeakoulun opintoasiainpäällikölle . Vakavissa tilanteissa toimitaan ”Ohjeita hätä ja häiriötilanteisiin” -ohjeistuksen mukaan. Tutustu etukäteen toimintaohjeisiin, jotta osaat toimia ja auttaa eri tilanteissa.
Jos havaitset kiireellisen hätätilanteen, tee aina ensin hätäilmoitus hätänumeroon 112.
AaltoAPUA-palvelunumeroon p. +358504646462 voi soittaa kaikissa avuntarvintatilanteissa. Palvelupuhelimen kautta avunpyyntö välitetään oikealle taholle: yliopiston asianomaiselle palveluyksikölle, kiinteistön huoltoyhtiölle, vartijoille jne.
Opiskelijalla on oikeus saattaa kokemansa epäasiallinen kohtelu korkeakoulun selvitettäväksi. Myös opettajalla on oikeus saattaa kokemansa epäasiallinen kohtelu korkeakoulun selvitettäväksi. Opettajalla on velvollisuus puuttua opetustilanteessa havaitsemaansa epäasialliseen kohteluun.
Mikäli opettaja on osapuolena konfliktitilanteessa, opettajalla on aina oikeus kertoa oma kantansa.
Aalto-yliopistolla on yhteinen ohje opiskelijoihin kohdistuvista vilppiepäilyjen selvityksestä. Opettajan on otettava yhteyttä korkeakoulunsa opintoasiainpäällikköön vilppiepäilytapauksessa eikä suoraan esimerkiksi hylätä opintosuoritusta tai määrätä muita seuraamuksia. Koulun opintoasiainpäälliköltä voi kysyä apua ja neuvoja vilppitapauksissa. He toimivat yleensä myös vilppitapausten selvittäjinä. Linkki ohjeeseen ja tieto selvittäjistä, OOS 39 § ja 40 §
Ohjeistusten vastuuhenkilöt ja yhteystiedot(.pdf)
Opiskelijalla on oikeus yliopistolain perusteella hakea oikaisua opintosuorituksensa arviointiin. Kurssin vastuuopettajan on annettava ratkaisu oikaisupyyntöön.
Oikaisun hakeminen opintoasioissa | Aalto-yliopisto
Opiskelijalla on oikeus hakea oikaisua tutkintolautakunnasta opettajan antamaan oikaisupäätökseen. Tällöin opettajalla on velvollisuus myötävaikuttaa asian selvittämisessä. Opettajalla on samalla oikeus myös antaa oma näkemyksensä.
Lausunnon antaminen oikaisuasiassa | Aalto-yliopisto
Tutustu myös Opetusta koskevat lait, säännöt ja linjaukset | Aalto-yliopisto ja Tekijänoikeudet | Aalto-yliopisto
Ajankohtaiset asiat ja palvelut opettajille.
Tavoitteemme on tarjota opettajille saatavilla olevaa, ajankohtaista ja tarkkaa tietoa. Kehitämme Opettajan käsikirjaa saamamme palautteen perusteella jatkuvana prosessina. Tarvitsemme käyttäjien apua tähän.
Annathan meille palautetta tällä yksinkertaisella pidän, toivon -lomakkeella.