Talent Expo

Aalto Talent Expo 2024 yhteenveto

Aalto-yliopiston suurin rekrytointitapahtuma, Talent Expo, järjestettiin 14.11.2024. Messuilla Dipolissa vieraili tuhansia Aalto-yliopiston opiskelijoita ja 90 työnantajaa pääsivät verkostoitumaan ja luomaan yhteyksiä. Live-tapahtuman lisäksi opiskelijoilla oli mahdollisuus tavata yritysedustajia virtuaalisissa tapaamisissa.
Wooden doors where yellow and red posters with text Talent Expo are attached
Dipolin pääovet saivat värikkään ilmeen messupäivänä. Kuva: Sara Vertanen

Aalto Talent Expo keräsi taas marraskuussa 2024 kokoon taiteen, tekniikan ja talouden opiskelijat sekä työnantajat. Tapahtuma järjestettiin nyt viidettä kertaa ja ensimmäistä kertaa uusissa tiloissa Dipolissa. Messut ovat jo saavuttaneet hyvän maineen niin opiskelijoiden, kuin työnantajienkin keskuudessa. Monet näytteilleasettajista ovat olleet mukana tapahtumassa alusta alkaen, mutta joka vuosi iloksemme saamme mukaan myös uusia tulokkaita.

Tapahtuman markkinointi työnantajille alkaa aina jo ennen kesälomia ja jatkuu syyskuuhun, ilmoittautumisen päättymiseen asti. Jos haluat liittyä tapahtuman markkinointilistalle, voit tehdä sen täällä: Liity Aalto Talent Expo postituslistalle. Näin saat viestin ensimmäisten joukossa, kun ilmoittautuminen seuraavan vuoden tapahtumaan aukeaa.

Opiskelijoille tapahtuma on jo tuttu aiemmilta vuosilta ja uudet opiskelijat pääsevät kuulemaan Aalto Talent Exposta heti opintojen alussa Day One:n juhlissa. Tapahtumaa markkinoidaan opiskelijoille niin sähköisesti uutiskirjeiden ja somen muodossa, kuin myös kotiin lähetettävällä postikortilla sekä perinteisellä vuosittaisella markkinointikiertueella eri rakennusten auloissa Otaniemessä.

Aalto Talent Expo 2024 lukuina

Noin
5000
Opiskelijaa
90
Näytteilleasettajaa
3300
Vierailuja JobTeaserissa
84
Virtuaalista tapaamista
Tapahtuma kokonaisuutena
4,0/5
Opiskelijapalaute
Tapahtuma kokonaisuutena
4,5/5
Työnantajapalaute

Virtuaaliset tapaamiset olivat CV & LinkedIn klinikalla, pikamentoroinnissa ja portfolioneuvonnassa. 

A woman is attaching a green round sticker onto her black coat
Valokuvaaja: Sara Vertanen

Värikoodaus apuna opiskelijoiden ja työnantajien kohtaamisessa

Eriväriset tarrat auttavat työnantajia tunnistamaan ständillään vierailevien opiskelijoiden koulutusalat. Räätälöidyt messukyltit puolestaan auttoivat opiskelijoita löytämään työnantajat, jotka etsivät opiskelijoita Aallon eri kouluista. Lisäksi messukylteissä luki, jos työnantajat palkkaavat myös ei-suomenkielisiä opiskelijoita ja tarjoavat opinnäytetöitä. Tänä vuonna messukylteissä oli myös ensimmäistä kertaa tieto siitä, onko yrityksellä sopivia työpaikkoja myös tohtoriopiskelijoille.

80% opiskelijoista ja 80% työnantajista kokivat kohdentamisen keinot toimiviksi.
 

Talent Expo -messujen visuaalinen banneri
Aalto Talent Expo sai uuden visuaalisen ilmeen vuonna 2024. Suunnittelija: Marianne Lenoir, Aalto-yliopisto

Tehokkaimmat markkinointikeinot

Opiskelijamarkkinoinnin keinoista sähköpostiviestit ja uutiskirjeet (38%), Aalto JobTeaser-palvelu (36%) ja aalto.fi-verkkosivut (30%) olivat tavoittaneet opiskelijat kaikista tehokkaimmin. Myös puskaradio (21%), julisteet ja esitteet kampuksella (17%) sekä kotiin lähetetty postikortti (16%) osoittautuivat tehokkaiksi keinoiksi.

Opiskelijajärjestöjen markkinointi (13%), aulakiertue (9%) ja Instagram ()%) saivat myös huomiota.

Muu, mikä -kohtaan vastaattiin muunmuassa Aalto Party, opiskelijapalvelut tai kurssit ja aiempi tieto tapahtumasta.

Palaute opiskelijoilta

4,0/5  keskiarvosana messuille kokonaisuudessaan

3,9/5  keskiarvosana virtuaalisille ohjelmille

79,2 % mielestä tapahtumaan osallistui tarpeeksi kiinnostavia näytteilleasettajia 

79,8 % mielestä oli helppoa löytää näytteilleasettajia, jotka olivat kiinnostuneita oman koulun opiskelijoista 

61% oli tullut paikalle löytääkseen kesätyön tai harjoittelupaikan, 27% löytääkseen vakituisen työpaikan

Palaute näytteilleasettajilta 

4,5/5 tapahtuma kokonaisuudessaan

4,7/5 opiskelijoiden määrä omalla ständillä/pisteellä 

4,5/5 tuki ja järjestelyt tapahtuman ajan

97% näytteilleasettajista tavoitteena messuilla oli tiedottaa organisaatiosta ja toiminnasta

87% näytteilleasettajista oli sitä mieltä, että messuosastolla vieraili heille relevantteja opiskelijoita

Avoin palaute


“Tiloissa oli kävellenkin hankala liikkua ja keskustelu todella haastavaa. Se, että standien päällä luki, minkä alan opiskelijoista organisaatiot olivat kiinnostuneita, oli hyödyllistä. Toisaalta oli kuitenkin masentavaa, että niin vähän oltiin kiinnostuneita Arts:n opiskelijoista. Vaikka erinäiset liikelahjat kuuluvat tällaiseen messukulttuuriin ja on yritysten oma valinta, tuovatko he tapahtumaan mitään, kaikenlaista turhaa oli tarjolla houkuttimeksi. Siinä mielessä tapahtuma ei ehkä ole kovinkaan kestävä.” - Opiskelija

“Onnistuneesti järjestetyt messut kaiken kaikkiaan! CV-klinikkaamme sattui todella lupaavia hakijoita, mikä on aina hienoa.”  - Näytteilleasettaja

“Tilat oli kivat, mutta erittäin meluisat. Välillä ei meinannut kuulla ollenkaan opiskelijoita."  - Näytteilleasettaja

“Tykkäsin tapahtumasta, se antoi hieman vinkkejä työnhakuun.” - Opiskelija

“Messut oli todella hyvin järjestetty, kiitos siitä! :) oli todella kätevää, että opiskelijoilla oli opintoalaa kuvaava tarra, ja monet osasivat mätsätä tarraa sekä ständillä olevia merkintöjä. Aiempina vuosina tässä on ollut haastetta, mutta tämä toi selkeän parannuksen. "  - Näytteilleasettaja

"Todella tarpeellinen tapahtuma"

- Opiskelija

Aalto Talent Expo 2024 näytteilleasettajat

Uutisia tapahtumaan liittyen

Vaikea taloustilanne korostaa verkostoitumisen merkitystä työnhaussa

Aalto-yliopiston suurin rekrytointitapahtuma Aalto Talent Expo kokosi yhteen 90 työnantajaa ja tuhansia opiskelijoita.

Lue lisää
Kaksi miestä seisoo kuvan keskellä. Toinen osoittaa kuvaajan suuntaan. Molemmilla käsissä värikkäät esittee. Taustalla näkyy ihmisiä ja roll-upeja.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty: