Aalto-yliopisto ja Saab laajentavat strategista tutkimusyhteistyötä

Saab investoi kolme miljoonaa euroa yhteistyön laajentamiseen uusille tutkimusalueille. Yhtiön kokonaisinvestointi vuosille 2017-2026 kasvaa 23 miljoonaan euroon.
Elektroniikan ja nanoteknologian maisteriohjelma
Kuva: Unto Rautio

Vuonna 2017 Aalto ja Saab aloittivat 10 vuoden yhteistyön, johon Saab investoi 20 miljoonaa euroa. Tähän mennessä on käynnistetty 10 väitöskirjatason tutkimushanketta antenniteknologian, mikroelektroniikan, digitaalisen signaalinkäsittelyn, tekoälyn, hydroakustiikan ja kvanttiteknologian aloilta. Yhteistyössä on mukana 10 professoria sekä yli 20 tutkijaa ja tohtorikoulutettavaa.

Tutkimushankkeet ovat tuottaneet kymmeniä tieteellisiä julkaisuja ja useita patenttihakemuksia. Yhteisen tohtorikoulutusohjelman ensimmäiset tekniikan tohtorit valmistuvat tänä vuonna.

Uusia alueita ja post-doc -tutkimusta

Saabin kolmen miljoonan euron lisäinvestointi tutkimusyhteistyöhön kasvattaa yhtiön kokonaisinvestoinnin 23 miljoonaan euroon vuosina 2017–2026.

Lisäinvestointi mahdollistaa yhteistyön laajentamisen uusille alueille teköälyssä, autonomisissa järjestelmissä, kognitiivisissa teknologioissa ja koneoppimisessa. Lisäksi yhteistyö laajenee väitöskirjatutkimuksesta post-doc -tutkimukseen.

”Olemme investoineet viime vuosina paljon toimintojemme laajentamiseen Suomessa perustamalla runsaasti uutta tutkimus-, kehitys- ja tuotantokapasiteettia. Olemme todella tyytyväisiä Aalto-yliopiston kanssa tehdyn strategisen tutkimusyhteistyön tuloksiin, jotka tukevat sekä Tampereella sijaitsevaa tuotekehityskeskustamme että muita Saabin yksiköitä ympäri maailman. Tämän lisäinvestoinnin ansiosta pystymme nyt varmistamaan vahvan tutkimusosaamisen uusilla aloilla, jotka ovat merkittäviä nykyisten ja tulevien tuotteittemme kannalta”, sanoo Saabin toimitusjohtaja Micael Johansson.

”Saabin huomattava investointi ja pitkän aikavälin sitoutuminen yhteistyöhön Aalto-yliopiston kanssa auttaa tutkijoitamme nostamaan tutkimuksensa kansainväliselle huipputasolle. Saabin ansiosta tutkijoilla on käytössään alan uusin osaaminen ja tieto käytännön sovellusten haasteista, mikä vauhdittaa tieteellisten läpimurtojen ja innovaatioiden syntymistä”, sanoo Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä.

Yhteistyön laajentaminen lujittaa myös Suomen ja Ruotsin välistä tutkimusyhteistyötä sekä luo uusia mahdollisuuksia eurooppalaiselle ja maailmanlaajuiselle yhteistyölle.

Lisätietoa:

Teppo Heiskanen

Johtaja, Kumppanuudet ja yritysyhteistyö

Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.
Joukko ihmisiä kävelee Lehmuskujaa pitkin kesällä
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vahva kokonaistulos: Suomen Akatemialta 27,5 miljoonaa euroa tutkimukseen

Akatemiatutkija- ja akatemiahankerahoituksen sai yhteensä 52 aaltolaista. Aalto-yliopistolle myönnetty rahoitus on kokonaisuudessaan 27,5 miljoonaa euroa.