Aalto-yliopiston uusi avoimen tieteen ja tutkimuksen linjaus on julkaistu

Aalto-yliopiston avoimen tieteen ja tutkimuksen linjauksen keskeinen periaate on ’Niin avointa kuin mahdollista, niin suljettua kuin tarpeen’. Tämä merkitsee sitä, että tutkimustuotosten tulee olla avoimia, ellei ole perusteltua syytä rajoittaa pääsyä niihin. Aalto-yliopiston tutkimuspalvelut tarjoavat apua tutkimusdatan hallintaan sekä julkaisujen, datan, prokotollien ja koodin avaamiseen.
Aalto University BIZ main building, photographer Mika Huisman

Aalto-yliopiston uusi avoimen tieteen ja tutkimuksen linjaus on julkaistu. Tutkimuspalvelut ja data-agentit valmistelivat uuden linjauksen yhteistyössä Aalto-yhteisön kanssa. Tutkijoilta saatu palaute otettiin valmistelussa tarkasti huomioon.

Avoin tiede ja ACRIS -tiimin päällikkö Anne Sunikka johti valmistelutyötä.

Miksi Aalto-yliopistolle tehtiin uusi avoimen tieteen ja tutkimuksen linjaus?

Aalto-yliopiston avoimen julkaisemisen periaatteet julkaistiin vuonna 2014, rinnakkaistallentamiseen liittyvä suositus vuonna 2018, ja tutkimusdataan liittyvä linjaus vuonna 2016. Lainsäädäntö sekä tutkimusetiikkaan ja tutkimustuotosten avoimuuteen liittyvät vaatimukset ovat kehittyneet nopeasti. Oli siis aika päivittää Aalto-yliopiston avoimen tieteen ja tutkimuksen linjaus.

Avoin tiede ja avoimet tutkimuskäytännöt mahdollistavat tutkimustuotosten laajan käytön ja kasvattavat tutkimukseen perustuvan tiedon vaikuttavuutta ja löydettävyyttä, mikä tukee edelleen innovaatioiden luomista. Avoin tiede ja tutkimuskäytännöt lisäävät yhdenvertaisuutta ja parantavat tutkimuksen laatua. Avoimuuden tarjoamien mahdollisuuksien käyttäminen on osa tutkijan työkalupakkia.

Mikä muuttuu?

Avoimen julkaisemisen, tutkimusdatan hallinnan ja avoimen datan lisäksi linjaus käsittelee protokollia, metodeja ja ohjelmistoja. Linjaus kuvaa myös vastuunjaon tutkijoiden, johtavien tutkijoiden ja palveluorganisaation välillä.

Mitä haluat korostaa uudessa linjauksessa?

Keskeinen periaate ’Niin avointa kuin mahdollista, niin suljettua kuin tarpeen’ merkitsee sitä, että ellei ole erityistä syytä rajoittaa artikkelien, datasettien, protokollien, menetelmien ja koodin avaamista, tutkijoiden tulisi avata tutkimustuotoksensa. Toivottavasti linjauksen rakenne helpottaa avun löytämistä: jokaisen periaatteen jälkeen tarjotaan linkkejä konkreettisiin neuvoihin ja aiheeseen liittyvään lisätietoon.

Mitä tutkijoilta vaaditaan ja kuinka heitä tuetaan?

Pyydämme Aallon tutkijoita ja tohtoriopiskelijoita antamaan rahoittajille ja tutkimusinfrastruktuureille tunnustusta hyvän tieteellisen käytännön mukaisesti. Rohkaisemme heitä laatimaan aineistonhallintasuunnitelman ja päivittämään sitä tutkimuksen aikana.

Haluamme tehdä Aallon tutkijat tietoisiksi palveluistamme, joiden tarkoitus on auttaa heitä tutkimusdatan hallinnassa sekä julkaisujen, datan, protokollien ja koodin avaamisessa. Tarjoamme tutkijoillemme sopimuksia maksuttomaan avoimeen julkaisemiseen sekä alennuksia artikkelien käsittelymaksuista, rinnakkaistallennuspalvelua, tutkimusdatan hallintaan liittyvää koulutusta kahdesti vuodessa, aineistonhallintasuunnitelmiin liittyvää kommentointipalvelua ja koulutusta sekä datasettien metadatan lisäämistä ACRIS-tutkimustietojärjestelmään palveluna. Lisäksi tarjoamme infrastruktuurin tieteellistä laskentaa, tallennuspalveluja ja varmuuskopiointia varten.

Kuinka Aalto-yhteisön jäsenet voivat antaa palautetta linjauksesta?

Linjauksesta voi antaa palautetta lähettämällä sähköpostia osoitteeseen [email protected]. Palveluosoitteessa joukko tutkimusdatan hallinnan asiantuntijoita vastaa tutkimusdataan liittyviin tiedusteluihin. Kouluilla ja laitoksilla työskentelevät data-agentit ottavat myös mielellään vastaan palautetta linjauksesta.

Lisätietoa:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen ja tutkimuksen linjaus Data-agentit Avoin tiede ja tutkimus Tutkimusdatan hallintaAvoin julkaiseminen

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.