ABB:n Azipod®-teknologia on meriteollisuuden suunnannäyttäjä

​​​​​​​Suomessa kehitetty ABB:n Azipod®-potkurikäyttöjärjestelmä on uranuurtaja laivojen energiankulutuksen ja päästöjen vähentämisessä. Aalto-yliopiston Design Factoryn tuotekehitystiloissa syntyy jatkuvasti uusia oivalluksia sen kehittämiseksi.

Sähkömoottoriin perustuva Azipod®-propulsiojärjestelmä parantaa laivojen hydrodynaamista hyötysuhdetta ja vähentää polttoainekulutusta.Sähköpropulsio on myös hyvin joustava uusien energiamuotojen hyödyntämiselle akkujen ja polttokennojen avulla.

Tällä hetkellä Azipod®-teknologiaa käytetään maailmalla yli 20 erilaisessa laivatyypissä aina risteilijöistä jäänmurtajiin ja rahtilaivoihin. Järjestelmä on asennettu jo 300 laivaan. Azipod®-tuotteiden hyötysuhdetta ja suorituskykyä pyritään jatkuvasti parantamaan. Kehitystyössä hyödynnetään aktiivisesti Aalto-yliopiston Design Factoryn tuotekehitystiloja.

”Design Factory antaa meille hienon mahdollisuuden irtautua päivittäisestä arjesta ja päästä ideoimaan uusien tuotteiden prototyyppejä. Olemme rakentaneet siellä esimerkiksi vanerista pieniä osakokonaisuuksia ja kokeilleet, minkälaisen tilan huoltotoimenpiteet vaativat, mahtuvatko työkalut tilaan ja kuinka asennus-ja purkutyöt onnistuvat turvallisesti”, kertoo Aallon alumni ja ABB:n meriteollisuuden järjestelmien projekteista vastaava johtaja Mirva Nevalainen.

Viimeisen vuosikymmenen aikana Azipod®-tuotteisiin on kehitetty uusia kokoluokkia. Myös laakeri- ja sähkömoottoriteknologioihin on haettu uusia ratkaisuja. Tuotteiden hyötysuhteen ja suorituskyvyn parantamiseksi tehdään jatkuvasti töitä.

Opiskelijat tuovat kehitystyöhön tuoretta ajattelua

”Kehitystyöhön tarvitaan tarpeeksi laaja-alainen tiimi, jolla on osaamista erilaisista teknisistä osa-alueista sekä avointa mieltä tutkia asioita. ABB:llä on paljon osaamista, mutta ajoittain tarvitsemme tietystä osa-alueesta yksityiskohtaisempaa osaamista, jota yliopisto pystyy tarjoamaan", Nevalainen sanoo.

Opiskelijat tuovat tuotekehitykseen oman panoksensa, vaikka tekninen osaaminen ei vielä olisikaan syvää. Heillä on tuoretta ajattelua ja kykyä katsoa asioita laatikon ulkopuolelta.

”ABB panostaa jatkuvasti tutkimus- ja kehitystyöhön. Uudet teknologiset ratkaisut pitävät tuotteemme kilpailukykyisinä ja mahdollistavat sen, että sekä uusien että vanhojen asiakkaiden muuttuvat tarpeet täyttyvät nyt ja tulevaisuudessa.”

Teksti: Marjukka Puolakka

Takaisin pääartikkeliin

Lisätietoa:

URL kopioitu

Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.
Joukko ihmisiä kävelee Lehmuskujaa pitkin kesällä
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vahva kokonaistulos: Suomen Akatemialta 27,5 miljoonaa euroa tutkimukseen

Akatemiatutkija- ja akatemiahankerahoituksen sai yhteensä 52 aaltolaista. Aalto-yliopistolle myönnetty rahoitus on kokonaisuudessaan 27,5 miljoonaa euroa.