K-ryhmään kuuluva Onninen on teknisen tukkukaupan markkinajohtaja Suomessa. Sen asiakaskunta koostuu urakoitsijoista, teollisuudesta, infra-alan toimijoista ja jälleenmyyntiasiakkaista. Onninen palvelee asiakkaitaan sekä verkossa että Onninen Express -myymälöissä ympäri maan.
Onnisella haluttiin tarkastella sen myyntiprosessien kehittämistä tekoälyn avulla, jotta yritys pystyisi vastaamaan kovenevaan kilpailuun ja asiakkaiden kasvaviin odotuksiin. Tätä varten Business Analytics -maisteriohjelman opiskelija Joonas Maisala ja markkinoinnin pääaineopiskelija Juho Tornberg toteuttivat aiheesta tutkimusprojektin. Työn ohjasi markkinoinnin professori Johanna Frösén.
Opiskelijat kartoittivat, minkälaisia ratkaisuja tekoäly tarjoaa myyjien ajankäytön optimoimiseksi, hinnoittelun yhdenmukaistamiseksi ja myyntiprosessien automatisoimiseksi. Työ toteutettiin tiiviissä yhteistyössä Onnisen myyntiorganisaation kanssa, haastatteluja ja työskentelyn havainnointia hyödyntäen.
Myyntityön arjen ymmärtäminen on avain onnistuneeseen kehitysprojektiin
Tutkimusprojektin pohja luotiin haastattelemalla Onnisen myyjiä sekä havainnoimalla heidän työskentelyään eri toimipisteissä, mikä auttoi tiimiä yksilöimään myyntityön arjen aitoja kehityskohteita.
Näitä havaintoja tiimi hyödynsi projektin toisessa vaiheessa, jossa tunnistettiin ja arvioitiin tällä hetkellä hyödynnettävissä olevia tekoälyratkaisuja. Lopputuloksena syntyi kuusikohtainen raportti, joka sisältää konkreettiset kehitysehdotukset sekä arvioinnin niiden vaikutuksista ja toteutettavuudesta.
Vaikka Kauppakorkeakoulun ja Keskon yhteistyö on jatkunut jo pitkään, oli tämä tutkimusprojekti ensimmäinen laatuaan, joka toteutettiin Onnisen kanssa.
Projekti täytti tavoitteensa tarjoten Onniselle konkreettisen suunnan tekoälyn integroimiseksi myyntiprosesseihinsa. Kehitysehdotukset lupaavat merkittäviä säästöjä manuaalisessa työssä ja mahdollistavat aiempaa tehokkaamman ajankäytön, mikä tukee myynnin tavoitteita.
“Tekoäly tarjoaa Onniselle välineet siirtyä proaktiivisempaan myyntimalliin, jossa teknologia tukee jokaista asiakaskohtaamista, eikä rajoita sitä”, Joonas Maisala ja Juho Tornberg sanovat.
“Opiskelijoiden näkökulma toi tuoreita ideoita myyntityömme kehittämiseen. Raportti täytti odotuksemme ja antaa meille vankan pohjan jatkaa tekoälystrategiamme rakentamista”, Onnisen kehitysjohtaja Hanna Jussila tiivistää.
Tämä yhteistyöprojekti Aallon opiskelijoiden ja Keskon välillä osoitti, kuinka yritykset voivat hyötyä akateemisen maailman asiantuntemuksesta. Tällöin uudet teknologiat eivät rajoitu kaukaiseen tulevaisuuteen, vaan ne voivat jo tänään toimia avaimena kilpailuedun saavuttamiseen ja asiakaskokemuksen parantamiseen.