Alvar Aallon merkkirakennus uudistui

Kandidaattikeskuksena toimiva rakennus peruskorjattiin alkuperäistä arkkitehtuuria kunnioittaen.

Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksen näkyvin rakennus Otakaari 1:ssä on käynyt läpi mittavan peruskorjauksen. Useita vuosia kestänyt ja vaiheittain edennyt urakka muovasi perinteikkäästä arvokiinteistöstä nykyaikaista oppimista ja työskentelyä tukevan Kandidaattikeskuksen.

Rakennus yhdistää eri alojen opiskelijat

Rakennus on kotipesänä tuhansille Aalto-yliopiston kandidaattiopiskelijoille tekniikan, kaupan ja taiteen alalta. Kauppatieteiden kandidaatin opintoja suorittavat siirtyivät tänä syksynä opiskelemaan Otaniemeen, maisteritason opiskelijat työskentelevät edelleen Töölössä.

Uudistunut Kandidaattikeskus-rakennus toimi aiemmin Teknillisen korkeakoulun päärakennuksena. Näyttävin osa rakennusta on viuhkamainen rakenne, joka toimii rakennuksen kahden suuren luentosalin kattona. Kuva: Aino Huovio/Aalto-yliopisto.

Otakaari 1 -rakennus otettiin käyttöön vuonna 1964 ja sen vanhimman osan on suunnitellut Alvar Aalto. Laajennusosan, vuonna 1975 valmistuneen U-siiven, suunnittelijana on Elissa Aalto. Peruskorjauksen ratkaisuja kehitettiin alkuperäistä arkkitehtuuria ja kulttuurihistoriallisia arvoja kunnioittaen yhdessä Alvar Aalto -säätiön ja Museoviraston kanssa. Uudistuksen yhteydessä taloon jätettiin useita museohuoneita, joissa on edelleen Aallon alkuperäinen kalustus.

Oppimista tukevia tiloja

Peruskorjauksessa kiinnitettiin erityistä huomiota tilojen monikäyttöisyyteen ja muunneltavuuteen sekä oppimista ja tietotyötä tukeviin ratkaisuihin. Käyttäjät saivat osallistua tilojen konseptointiin ja suunnitteluun.

Kauppatieteiden kandidaattiopiskelijoille on remontoitu tilat U-siivessä viidessä kerroksessa. Kuvassa luentosali U7. Kuva: Tuomas Uusheimo

Kandidaattikeskuksesta on tiloja luentosalien lisäksi niin ryhmätöille kuin vapaampaan oleskeluun. Rakennukseen on sijoitettu myös opiskelijoiden tarvitsemia palveluita, ja esimerkiksi kieltenopettajia ja muuta yliopiston oppimispalvelujen henkilöstöä työskentelee siellä uusimuotoisessa suuressa monitilatoimistossa.

Aalto-yliopiston kirjasto palvelee uutena Oppimiskeskus betana rakennuksen A-siivessä sen aikaa, kun alkuperäinen kirjastorakennus on peruskorjauksessa vuoden 2016 loppuun saakka.

Peruskorjauksen laajuus oli noin 45 000 m2 ja pääsuunnittelijana toimi Arkkitehdit NRT Oy ja pääurakoitsijana NCC Rakennus Oy.

Aalto-salin hieno arkkitehtuuri on Alvar Aaltoa parhaimmillaan. Kuva: Marc Goodwin

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.