Anna Valtonen taiteen ja luovien käytäntöjen vararehtoriksi

Valtonen jatkaa päätoimisesti Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun dekaanina.

Dekaani Anna Valtonen vastaa vararehtorina taiteen ja luovien käytäntöjen kokonaisuudesta koko Aalto-yliopiston laajuisesti.

– Taide ja muotoilu ovat tärkeä osa monitieteellistä Aaltoa. Vararehtorin nimityksellä halusimme osaltaan vahvistaa taiteen ja luovien käytäntöjen roolia koko yliopistossa. Annan tausta ja monipuolinen osaaminen antavat erinomaiset eväät vararehtorin tehtävään, sanoo Aalto-yliopiston provosti Ilkka Niemelä.

Valtonen oli Aalto-yliopiston hallituksen jäsen vuosina 2008–2014. Hän on toiminut Aalto-yliopiston taiteen ja suunnittelun korkeakoulun dekaanina huhtikuusta 2014. Valtonen on hallituksen jäsen myös Aarhusin arkkitehtuurin korkeakoulussa. Ennen Aalto-yliopistoa hän toimi Uumajan yliopiston muotoilukorkeakoulun rehtorina. Valtonen suoritti taiteen tohtorin tutkinnon Taideteollisessa korkeakoulussa vuonna 2007, jossa hän on toiminut myös tutkijana ja hallituksen jäsenenä. Vuosina 1997–2009 Valtonen työskenteli eri tehtävissä Nokiassa, viimeksi nimikkeellä Head of Design Research & Foresight.

Nimitys tuli voimaan 15.10.2015.

Lisätietoja:
Aalto-yliopiston viestintä
Laura Siira

Kuva: Anni Hanén

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Opiskelija Aallossa lukemassa kirjaa
Mediatiedotteet Julkaistu:

Aalto-yliopisto lisää toimenpiteitä päästöjen vähentämiseksi

Aalto-yliopisto on kartoittanut tärkeimpiä toimenpiteitä ilmastopäästöjen vähentämiseksi kaikilla yliopiston toiminnan alueilla. Suurimmat päästövähennykset saadaan energian hankinnasta ja käytöstä.