Englantia avaruuseläimille – Aallon ja Helsingin yliopiston tiimi kehitti koneoppimiseen perustuvan kielipelin lapsille
”Niin paljon värejä ja värit tekee minut iloiseksi!”
”Se oli niin hyvä, sain niin paljon tähtiä! Ensi kerralla tartten 20 tähteä!”
”Se oli hauskaa ja nautin siitä, koska pitää sanoa asioita ja toistaa niitä ja se on hauskaa.”
Jos lapsilta kysytään, uutta kieltä on hauskinta opetella pelaamisen kautta – ja ennen kaikkea niin, että pääsee itse puhumaan. Näin totesivat myös Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston tutkijat, jotka ovat kehittäneet lapsille uudenlaisen, puheentunnistusteknologiaan perustuvan ääntämispelin.
”Olemme testanneet peliämme sadoilla lapsilla, ja näemme, kuinka paljon lapset nauttivat puhumisesta”, sanoo kielenoppimisen kaupallistamiseen keskittyvä johtaja Maria Sipilä Aallosta. ”Helsingin yliopistossa tehdyt aivotutkimukset osoittivat myös, että lapset oppivat parhaiten nimenomaan pelin avulla”.
Tähtipalaute motivoi parantamaan
Pelin taustalla on usean vuoden tutkimus. Kun Helsingin yliopiston aivotutkijat ja pedagogiset asiantuntijat yhdistivät voimansa Aalto-yliopiston puheentunnistusteknologian eksperttien kanssa, syntyi Pop2Talk. Siinä lapset opettavat englantia avaruudesta Maahan saapuville eläimille, ja oppivat samalla itse. Pelissä hyödynnetään koneoppimista, jonka avulla lapsen ääntämistä voidaan pisteyttää tähdillä ja näin innostaa lasta parantamaan suorituksiaan. Peli on teknologisesti kilpailijoitaan edellä, mutta enemmän kuin teknologiasta, Sipilä puhuisi motivaatiosta.
”On aika huikeaa, kuinka teknologian avulla voidaan vaikuttaa niinkin pehmeään asiaan kuin motivaatio. Uskon, että juuri koneoppiminen ja puheentunnistus tuovat meille tulevaisuudessa paljon uusia oppimisen työkaluja. Teknologiaa tärkeämpää on kuitenkin se, miten sitä käytetään. Oleellista on oppimisen ymmärtäminen.”
Maria SipiläYhteiskunnat menettävät miljardeja euroja vuodessa ihmisten kielitaidon puutteen vuoksi.
Kielitaidolla kohti parempia yhteiskuntia
Pelin takana oleva tiimi uskoo, että hyvillä kieli- ja kommunikointitaidoilla voidaan vaikuttaa suoraan yhteiskuntien talouteen. Englantia toisena kielenä puhuvien lasten määrä kasvaa maailman muuttoliikeen vuoksi jatkuvasti. Lapsilla puutteelliset kielitaidot vaikuttavat koulunkäyntiin, aikuisilla työllistymiseen.
”Yhteiskunnat menettävät miljardeja euroja vuodessa ihmisten kielitaidon puutteen vuoksi”, Sipilä tiivistää.
Englannin kielen oppijoita on maailmassa Sipilän mukaan noin 1,5 miljardia, joten markkinassa riittää kokoa. Jatkossa Pop2Talk-pelin avulla voisi oppia muitakin kieliä. Pelin taustalla on kielestä riippumattomat algoritmit, eli lapsen äidinkieli voi olla mikä vain.
Tutkimuksesta liiketoiminnaksi
Tällä hetkellä Business Finlandin Tutkimuksesta uutta liiketoimintaa (TUTLI) -rahoituksella pyörivän projektin ympärille on tarkoitus perustaa yritys ensi vuonna. Tuote halutaan viedä suoraan maailmalle.
”Nyt valmistelemme sijoituskierrosta, pohdimme liiketoimintamalleja ja hinnoittelua sekä skaalautumista. Rakennamme myös kumppaniverkostoa, jonka kautta peliä voisi levittää kouluihin”, Sipilä kertoo.
Hänen mukaansa kaupallistamisessa tärkeintä on aina loppukäyttäjä.
”Oma oppini on, että loppukäyttäjän näkökulman tulee säilyä mukana tuotekehityksen jokaisessa vaiheessa. Meille lapsi on se tärkein kriitikko, ja lapsen maailman ymmärtäminen ratkaisee sen, onnistummeko vai emme.”
Lisätiedot:
Maria Sipilä
Johtaja, kielenoppimisen kaupallistaminen
Aalto-yliopisto
+358 50 472 5939
[email protected]
www.pop2talk.com
- Julkaistu:
- Päivitetty: