EU rahoittaa lähes 20 miljoonalla eurolla konsortiota tulevaisuuden tutkatutkimuksessa

Aalto-yliopisto on mukana ARTURO-konsortiossa, jota rahoittaa Euroopan puolustusrahasto (EDF).
Electronics - ICT Otaniemessä. Mikroelektroniikan suunnittelua.
Tutkimustyössä hyödynnetään Aalto-yliopiston Electronics – ICT häiriösuojattua tutkimustilaa Otaniemessä. Kuva: Aalto-yliopisto

Euroopan puolustusrahasto (European Defence Fund, EDF) on Euroopan komission lippulaivahanke, jonka tavoitteena on edistää eurooppalaista puolustusyhteistyötä tukemalla kilpailukykyisiä yhteistyöhankkeita. Nyt EDF on valinnut rahoitettavaksi 61 yhteistä puolustusalan tutkimus- ja kehityshanketta, joiden EU:n tuki on yhteensä lähes 1,2 miljardia euroa.

Valituilla ehdotuksilla EDF tukee korkealuokkaisia puolustuskykyprojekteja, kuten seuraavan sukupolven lentohävittäjiä, panssarivaunuja ja laivoja, kriittisiä puolustustekniikoita, tekoälyn, puolijohteiden, mikroelektroniikkasuunnittelun, avaruuden, kvanttiteknologian ja kyberturvallisuuden kehitystyötä.

ARTURO-hanketta toteuttavaan konsortioon osallistuu 23 eri organisaatiota useista eri valtioista. Aalto-yliopiston lisäksi Suomesta on mukana Aallon pitkäaikainen mikrosuunnittelun yhteistyökumppani CoreHW sekä strateginen kumppani Saab. Rahoitus on kolmivuotinen.

”ARTURO-konsortion tavoitteena on tutkia tulevaisuuden sensoreita tutkateollisuudessa. Projekti tukee Euroopan tavoitetta päästä yhdeksi mikrosirujen valmistajaksi tulevaisuudessa. Me Aalto-yliopistossa keskitymme mikroelektroniikkaan ja integroitujen piirien tutkimustyöhön tutkien sisällä, professori Jussi Ryynänen kertoo.

Lisätietoa rahoituksesta.

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.