Käyttäjien luovuus teki YouTubesta musiikkipalvelujen ykkösen

Vaihtoehtoisversiot suosikkiartistien videoista houkuttelevat miljoonayleisöjä, Aalto-yliopiston tuore tutkimus osoittaa.

Musiikki on suosituin YouTuben sisällöistä useiden mittareiden, kuten videoiden katselukertojen ja hakusanojen perusteella. Aalto-yliopistossa tehdyn, maailman ensimmäisen YouTube-musiikin kulutusta selvittäneen akateemisen tutkimuksen mukaan yksi syy sen menestykseen löytyy käyttäjien omista videoista. Käyttäjät kierrättävät suosittujen artistien alkuperäistä musiikkia luodakseen vaihtoehtoisia videoita, jotka nousevat suosittujen musiikkikappaleiden alkuperäisversioiden rinnalle ja voivat saavuttaa miljoonayleisön.

− Nämä versiot, joita me kutsumme käyttäjien muokkaamiksi videoiksi (user-appropriated videos) ovat YouTubessa helposti saatavilla ja näkyvästi esillä. Juuri tämä tekee YouTubesta mielenkiintoisen musiikkipalvelun, selittää tekniikan tohtori Lassi A. Liikkanen.

Tekstitetyt videot ja täytekuvavideot näkyvät korkealla YouTuben hakutuloksissa. Suosittu alkuperäinen video, vaikkapa Beyoncén uusin kappale, saattaa jakaa osan yleisöstään käyttäjien muokkaamien videoiden kanssa, sillä ne näkyvät hakutuloksissa ja sisältösuosituksissa rinnakkain. Tutkijat kutsuvat tätä haloefektiksi (halo effect).

Kolme keskeistä videotyyppiä

Tutkimuksessaan tutkijat laativat YouTuben musiikkivideoista typologian.

− Löysimme tarkastelussamme kolme keskeistä videotyyppiä: perinteiset, käyttäjien muokkaamat ja aiempaan teokseen pohjautuvat (derivative) musiikkivideot, tutkija Antti Salovaara kertoo.

Tutkijat tarkastelivat YouTube-sisältöä kvalitatiivisin ja kvantitatiivisin menetelmin tutkiakseen sekä musiikkivideoiden suosiota että niiden yleisöltä saamaa huomiota.

Tutkimuksen mukaan käyttäjät ovat halukkaita kuuntelemaan YouTubesta musiikkia myös ilman videosisältöä.  Käyttäjille kelpaavat myös tekstitetyt musiikkivideot, täytekuvalla varustetut pelkkää musiikkia sisältävät videot ja cover-versiot; jopa alkuperäisen musiikkisisällön parodiat.

− YouTube on mullistanut digitaalisen mediamaailman ja musiikin kuuntelukäytännöt. Nyt meillä on ensimmäistä kertaa akateemista tutkimustietoa tästä todella monipuolisesta kulttuurisesta ilmiöstä, Lassi A. Liikkanen kertoo.

− Aiemmissa tutkimuksissa ei ole huomioitu musiikin valtavaa vetovoimaa, vaikka sen on täytynyt olla itsestään selvä asia jokaiselle YouTuben käyttäjälle. Ainoa akateeminen vertailukohta on kuuden vuoden takaa. Tällä välin artistit ovat vaihtuneet, mutta musiikki on edelleen tilastojen kärjessä.

Julkaisun tiedot:

Liikkanen L. & Salovaara A. Music on YouTube: User engagement with Traditional, User-Appropriated and Derivative Videos.
Computers in Human Behavior. Elsevier. DOI: 10.1016/j.chb.2015.01.067

Julkaisu (sciencedirect.com)

Lisätietoja videotypologiasta, koe videotyypit (kryptoniitti.com)

Lisätietoja:

Lassi A. Liikkanen
Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Tietotekniikan tutkimuslaitos HIIT

Antti Salovaara
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.