Uutiset

Kesäkoulun alumnitarina: Leading Transformation -kurssi paljasti vuorovaikutuksen muotoilun, sopeutumiskyvyn ja visionäärisen johtajuuden välillä

Julia Zambrzycki kertoo, kuinka Leading Transformation -kurssi osoitti hänelle, kuinka muotoilu, jatkuva muutos ja joustava sopeutumiskyky liittyvät toisiinsa, ja kuinka kenestä tahansa voi tulla visionäärinen johtaja jatkuvan muutoksen keskellä.
Photo of Julia Zambrzycki
Julia Zambrzycki Kuva: Laura Lumijärvi / Aalto-yliopisto

Julia Zambrzycki on saksalainen nuorempi sisustusarkkitehti ja näyttelysuunnittelija, jolla on kandidaatin tutkinto sisustussuunnittelusta. Hän kuvailee itseään ihmiseksi, joka on innostunut suunnittelemaan kokemuksia, jotka sytyttävät kipinän ihmisten silmissä ja rohkaisevat heitä ajattelemaan tavallisten rajojen yli.

Viime kesänä Julia opiskeli Aalto-yliopiston kesäkoulussa Leading Transformation ja Game Design -kursseilla. Hän valitsi alun perin Leading Transformationin varalle, sillä hän kiinnitti huomiota kurssin keskittymistä muutoksessa luovimiseen. Kurssi ylitti hänen odotuksensa ja paljasti muotoilun, sopeutumiskyvyn ja visionäärisen johtajuuden välisen vuorovaikutuksen nykypäivän muuttuvassa maailmassa.

Kurssin sessiot tapahtuivat eri paikoissa ja noudatti täysin analogista oppimistapaa, kehottaen opiskelijoita olemaan läsnä ja kuuntelemaan tunteitaan. Tietokoneiden sijaan tehtävät ja tehtävät suoritettiin muistikirjoihin, ja luonnosten ja kuvien käyttöä kannustettiin. 

Tämä kurssi antoi minulle kurkistuksen siihen, miten muotoilu, jatkuva muutos ja joustava sopeutumiskyky ovat vuorovaikutuksessa keskenään ja kuinka jokaisesta voi tulla visionäärinen johtaja jatkuvan muutoksen keskellä.

Julia Zambrzycki
Group of students sitting in a circle listening to a lecturer at a location filled with graffiti.
Kukin kurssin sessio järjestettiin eri sijainnissa pääkaupunkiseudulla. Kuva: Kiti Kainulainen / Aalto-yliopisto

Uusi sessio, uusi maisema 

Julian näkökulmasta päivittäinen sessio ja uusiin paikkoihin löytäminen sujui koko ryhmältä todella hyvin, sillä sen johdosta opiskelijat välttyivät ennakko-oletuksilta ja he pystyivät ottamaan tilanteista kaiken irti. ”Oppimiskokemus itsessään oli hyvin erilainen kuin se, mitä minä olen kokenut aiemmin koulussa. Meille kerrottiin muutoksen matkan yleisistä tavoitteista, ja asetimme niiden perusteella itsellemme omat tavoitteet. Meille ei kerrottu etukäteen, mitä teemme kunakin päivänä. Se oli yllätys. Pystyimme siis olemaan avoimia jokaiselle toiminnalle ja tilanteelle.” Julia sanoo.

Julia myös huomasi päivien aikana, miten sessiot liittyivät toisiinsa. Yksi mieleenpainuvista sessioista pidettiin judo-dojolla. Ilman aikaisempaa kokemusta kamppailulajeista hän oppi muuttamaan näkökulmia ja muuntamaan fyysisen kehon liikkeet liikehdinnäksi mielessään.

Oppi #1: Muotoilu muutoksen katalysaattorina

Yksi kurssin keskeisistä opeista Julialle oli ymmärrys siitä, että muotoilu voi olla muutakin kuin tuote- tai palvelukokemusten muotoilua. Lisäksi se voi olla katalysaattori muutokselle ja edistymiselle, varsinkin kun käytetään käyttäjä- tai ihmiskeskeisiä lähestymistapoja muotoiluun. "Löysimme ryhmän kanssa symbioosin suunnittelun ja tarkoituksen välillä, mikä on mielestäni tärkeä aihe juuri nyt", hän jatkaa.

Handmade amulet, a colourful planet-shaped creature with horns.
Viimeisen session aikana opiskelijat tekivät kukin oman amulettinsa, joka muistuttaa heitä kurssista ja muutoksen matkasta. Kuva: Laura Lumijärvi / Aalto-yliopisto

Oppi #2: Iteroinnin merkitys

Julia muistuttaa, että iteraatiolla on suuri arvo visioiden ja odotusten muovaamisessa ja siinä, miten ne säilyvät merkityksellisinä jatkuvasti muuttuvassa ympäristössä. Muutos ei pääty ennalta määrättyyn maaliin, vaan se on jatkuva prosessi. Siksi piiloutuminen ympärillämme tapahtuvilta asioilta ei ole vaihtoehto.

Takeaway #3: Innostus voi olla väliaikaista

Lopuksi Julia mainitsee, kuinka hän on aina ollut innostunut uusista asioista, mutta epävarma siitä, kuinka kauan innostus säilyy. Kurssin aikana hän oppi, että innostus uusiin seikkailuihin liittyy kykyyn olla tyytyväinen hetkessä. Lisäksi innostuksen voi omaksua tietämättä kuinka kauan tunne kestää. Hän tunsi kurssilla Seurasaaressa metsän keskellä innostuksen hetkiä. "Me vain kuuntelimme  ympäristöämme ja tunsimme lehtien kosketuksen tai askeleen kiven päälle."

Mitä epävarmempi olet hakemisesta, sitä enemmän sinun pitäisi tehdä se

Koska Julia sai majoituksestaan pyörän, hän käytti tilaisuuden hyväkseen ja tutustui lähialueisiin satulassa. Pyöräily Helsingin halki on ihanteellinen tapa liikkua, ei vain nauttiakseen rauhasta, vaan myös tuntemattomien polkujen löytämiseen. Näillä reiteillä on yleensä myös parhaat näkymät ja vierailemisen arvoiset paikat.

Julia tiivistää terveisensä potentiaaliselle kesäkoulun hakijalle: ”Mitä epävarmempi olet hakemisesta, sitä enemmän sinun pitäisi tehdä se. Näin saat kokemuksesta kaiken irti. Riippumatta siitä, missä elämänvaiheessa tai elämäntilanteessa olet, voit aina saada siitä jotain irti, joko ammatillisesti tai henkilökohtaisesti.”

Lisätietoa

Students in front of Väre building of Aalto University campus

Aalto-yliopiston kesäkoulu

Aalto-yliopiston kesäkoulu tarjoaa korkealaatuisia akateemisia kesäkursseja ja -ohjelmia Aalto-yliopistossa.

A smiling Aalto student in a yellow Aalto University t-shirt sitting on the shoulders of another student.

Aalto-yliopiston kesäkoulun kurssit

Tutustu Aalto-yliopiston kesäkoulun kurssivalikoimaan

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Punatakkinen ja -hattuinen henkilö seisoo lumisella mäellä, katsellen jäistä jokea ja vuoria taustalla.
Opinnot Julkaistu:

Kaikille avoimia verkkokursseja Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa

Aloita uusi vuosi opettelemalla suunnitteluun ja luovuuteen liittyviä uusia taitoja!
Kuva Thesis Day -tapahtumasta vuodelta 2024. Kuvassa näkyy työnantajien edustajia ja opiskelijoita, jotka etsivät lopputyöprojektia.
Yhteistyö Julkaistu:

Espoon kaupunki ja Aalto-yliopisto allekirjoittivat strategisen sopimuksen uudesta viisivuotisesta kumppanuuskaudesta

Yhteistyö sisältää panostuksia Otaniemeen, yritys- ja innovaatiotoimintaan sekä kansainvälisten osaajien juurtumiseen.

Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Kahvihuoneista kansalle – Aallon elämänlaajuisen oppimisen tarjonnan kehittämisessä tärkeää on keskustelu

Craig Carlson tunnistaa ja kehittää opetussisältöjä elämänlaajuisen oppimisen kohderyhmille, kuten työelämässä oleville aikuisoppijoille.
Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

Talent Boost -strategiaprojekti Aallossa 2021-2024

Tämä artikkeli tarkastelee Talent Boost -projektin saavutuksia.