Korkeakoulutus ja osaaminen Suomen kilpailukyvyn kannalta elintärkeitä

Homecoming Day -tapahtumassa etsittiin keinoja talouden kasvuun.
sauli_niinisto_bizhomecomingday_fi.jpg

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö puhui Kauppakorkeakoulun alumnipäivässä perjantaina 22.8.2014. Ensimmäistä kertaa järjestetty Homecoming Day -alumnitapahtuma oli suunnattu kaikille Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun ja sen edeltäjäkorkeakoulun kasvateille ja entisille työntekijöille.

Presidentti Niinistö tarkasteli puheenvuorossaan valtiovallan roolia Suomen kilpailukyvyn edistämisessä. Hän painotti muun muassa vastuullista julkisen talouden hoitamista ja tulevaisuuteen investoimisen tärkeyttä.

- Kaikki syntyy joko henkisen tai rahallisen investoinnin tuloksena. Se, missä tuo tulos syntyy, on ratkaisevaa. Jos investoinnit syntyvät Suomessa, tarkoittaa  se suomalaista työtä ja hyvinvointia.

Niinistö peräänkuulutti myös rohkeutta investointeihin: ”tämän päivän velka on huomisen veroa”.

Johtavaa näkemystä -seminaariin ja muuhun alumnipäivän ohjelmaan osallistui 600 henkilöä. Päivän aikana pohdittiin taloustieteen johtavien asiantuntijoiden ja elinkeinoelämän vaikuttajien kanssa, miten suomalainen yhteiskunta saataisiin uuteen nousuun ja miten Suomen kilpailukykyä voitaisiin edistää.

Osaaminen on perusta myös uusille työpaikoille

Metsä Groupin pääjohtaja Kari Jordan peräänkuulutti uudenlaista ajattelua.

− Jotta Suomi pääsisi jaloilleen, tarvitaan aivan uudenlaista ajattelua, tekemistä ja osaamista. Hyvä esimerkki on biotalous, joka tarjoaa meille valtavasti mahdollisuuksia. Osaaminen on perusta myös uusien työpaikkojen luomiselle Suomeen, Jordan sanoi.

Myös Aalto-yliopiston rehtori Tuula Teeri korostaa osaamisen tärkeyttä:

- Suomen kilpailukyvyn palauttamiseksi on panostettava siihen, että suomalainen osaaminen on maailman eturintamassa. Huippuosaajat luovat Suomeen teknologiaa, liiketoimintaa, palveluja, maailmaa muuttavaa taidetta ja tieteellisiä läpimurtoja.  Kauppakorkeakoulussa oli koolla ainutlaatuinen joukko näitä Aalto-yliopistosta ja sen edeltäjistä valmistuneita tulevaisuutemme rakentajia.

Kasvun eväinä kunnianhimo ja korkeat tavoitteet

Seminaariosuuden paneelissa taloustieteen professori Matti Pohjola innosti panelisteja Kirsi Piha, Miki Kuusi, Risto Murto ja Sixten Korkman keskusteluun kilpailukyvyn ja talouskasvun reseptistä. Pohjolan mukaan uuden kasvun aikaansaaminen vaatii poikkeuksellisia ponnistuksia ja luovuutta.

Ellun Kanat -viestintätoimiston toimitusjohtaja Kirsi Piha uskoo osaamisen kehittämiseen.

- Meidän pitää investoida henkiseen pääomaan. Se ei tarkoita pelkästään koulutusta, vaan jatkuvaa osaamisen päivittämistä, linjasi Piha.

Slush-konferenssin pääjärjestäjä Miki Kuusi puolestaan esitti kasvun eväiksi  määrätietoisuuden ja kovan työn.

- Kunnianhimon taso on asetettava korkealle ja tartuttava toimeen. Meillä pitäisi olla positiivisia roolimalleja tekemisestä, eteenpäin menemisestä ja kasvun luomisesta. Suomeen tarvitaan myös uudenlaista kansainvälistä osaamista, Kuusi totesi.

Kauppakorkeakoulun dekaani Ingmar Björkman oli erittäin tyytyväinen päivän antiin. Hän lupasi rakentaa tapahtumasta toistuvan yhteiskunnallisen foorumin, joka kokoontuu seuraavan kerran vuonna 2016.

− Olen iloinen, että olemme saaneet vieraiksemme tasavallan presidentin ja talon täyteen suomalaisen talouselämän vaikuttajia. Yliopistot ovat keskeisessä roolissa keskusteltaessa Suomen tulevaisuudesta ja kilpailukyvystä, tiivisti Björkman.

Dekaani Ingmar Björkman palkitsi yrittäjä ja pääomasijoittaja Riku Asikaisen vuoden alumnina.

Uutista muokattu 26.8.2014

Homecoming Day keskustelutti Twitterissä (biz.aalto.fi)
Homecoming Dayn verkkosivut (homecomingday.biz.aalto.fi)

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.