Mauri Kostiaiselle WCC:n tunnustuspalkinto

Professori Mauri Kostiainen sai 17.11. WCC:n tunnustuspalkinnon.
Mauri Kostiainen sai palkinnon WCC:n puheenjohtajalta, nobelisti Edmond H. Fischeriltä.

Aalto-yliopisto järjestää 16.--20.11. kansainvälisen tiedetapahtuman Aalto University Academic Summitin, jonka osana jaettiin World Cultural Councilin (Maailman kulttuurineuvosto, WCC) tiedepalkinnot juhlallisessa seremoniassa. Seremoniassa palkittiin kaikkiaan kuusi nuorta, ansioitunutta Aallon tutkijaa, joista professori Mauri Kostiainen biotekniikan ja kemian tekniikan laitokselta on yksi.

Professori Mauri Kostiainen valjastaa virukset avukseen materiaaleja rakentamaan

”Tietty virus on aina samankokoinen ja -muotoinen, ja usein sen tarkka rakenne on saatu määritettyä röntgenkristallografian avulla. Tämä on suuri etu kun viruksia valjastetaan materiaalitieteiden avuksi", professori Mauri Kostiainen kertoo.

Professori Kostiainen kertoo esimerkkejä, miten viruksia voidaan käyttää materiaalitieteiden osana. Viruksen sisus voidaan tyhjentää ja näin saatu tyhjä pallo voidaan täyttää entsyymeillä, jolloin sitä voidaan käyttää pienenä nanoreaktorina. Sovelluksia on myös lääketieteessä. Viruksen sisälle voidaan laittaa nanohiukkasia, joita voidaan kuljettaa elimistöön. Myös synteettisten polymeerien valmistus on mahdollista virusten sisällä.

Viruksia voidaan käyttää myös nanopartikkeleiden valmistuksessa, jossa halutaan tuottaa tarkasti määriteltyjä partikkeleita. Kaikki partikkelit halutaan olevan samankokoisia ja -muotoisia, ja koska virus on muodoltaan aina samanlainen ja samankokoinen, voidaan virusta käyttää muottina partikkeleiden valmistamisessa.

Kolmas esimerkki, mihin viruksia voi materiaalitieteessä käyttää on kidemäisten materiaalien valmistus.  ”Haluamme saada aikaan binäärisiä kiteitä, joissa on kaksi eri komponenttia. Näin yhteen kidemateriaaliin voidaan tuoda useita eri toiminnallisuuksia”, Kostiainen kertoo.

URL kopioitu

bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.