Uutiset

Miten kouluttaa ongelmanratkaisijoita? Uusi raportti valottaa parhaita käytäntöjä

Aalto Design Factoryn raportti korostaa koulutuksen opiskelijakeskeisyyttä, reaalimaailman haasteisiin tarttumista ja erilaisten toimijoiden yhteistyötä.
Nainen ja mies katsovat ylöspäin
Kuva: George Atanassov/ Aalto-yliopisto

Luovuus ja ongelmanratkaisukyky ovat ratkaisevan tärkeitä tekijöitä nykyisessä  innovaatiovetoisessa taloudessa – oli kyse sitten organisaation tavoitteista tai kansallisesta menestyksestä. Maailman talousfoorumin tuoreessa tutkimuksessa luovuuden kasvava merkitys huipputaitona korostui, mutta monet johtajat raportoivat, että heillä on vaikeuksia löytää luovia ja innovaatiokykyisiä osaajia. Koulutus pyrkii vastaamaan tähän kysyntään dynaamisilla oppimismenetelmillä.

Aalto-yliopiston Design Factory selvitti, miten oppilaitokset ympäri maailmaa toteuttavat ongelma-, suunnittelu- ja projektipohjaista oppimista. Tutkijoiden raportissa tarkastellaan erilaisia tapoja, joilla tuetaan monialaista oppimista ja käytännönläheistä luomista. Lähestymistavat rohkaisevat opiskelijoita tarttumaan reaalimaailman haasteisiin, tekemään yhteistyötä ja tutkimaan vaihtoehtoisia ratkaisuja, mikä luo perustan kestävälle ja luovalle ongelmanratkaisulle. Raportti perustuu 33 Design Factoryn 54 opettajan haastatteluihin. 

”Projektipohjainen oppiminen edellyttää synergian löytämistä useiden eri sidosryhmien välillä – eri alojen opettajista ja opiskelijoista ulkopuolisiin yhteistyökumppaneihin. Oppiminen muiden luovista ratkaisuista voi auttaa opettajia eri intressien yhteensovittamisessa”, sanoo Tua Björklund, Design Factoryn johtaja.

Educating for Innovation -raportti tarjoaa opettajille kattavan oppaan oppimiskokemusten räätälöintiin. Siinä käsitellään menetelmiä ulkopuolisten yhteistyökumppaneiden sitouttamiseksi, tehokkaan tiimityön helpottamiseksi ja tiimikriisien käsittelemiseksi, oppilaita tukevaa yhteisöä edistäen. Raportti sisältää näkemyksiä opiskelijatiimien muodostamisesta, ohjaavien normien laatimisesta ja käytännön vinkkejä yhteisopettajuuteen, joten se on arvokas apuväline kaikille, jotka haluavat parantaa yhteistyötä ja innovointia koulutuksessa.

”Vaikka mikään yksittäinen ratkaisu ei sovi kaikille, Educating for Innovation -raportti tarjoaa vertailukohdan tehokkaista käytännöistä eri puolilta maailmaa. Jakamalla näitä näkemyksiä pyrimme innostamaan opettajia kehittämään innovaatiotaitoja, joita tarvitaan kestävän tulevaisuuden rakentamisessa”, Björklund sanoo.

Raportti on ladattavissa Design Factoryn sivuilta

Kuva raportin sivuista
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Kolme naisopiskelijaa
Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat tekivät EY:lle tutkimuksen eri sukupuolten edustuksesta transaktiopalveluissa

Opiskelijat analysoivat transaktiopalveluiden houkuttelevuutta tulevaisuudessa haastattelemalla tuotantotalouden, rahoituksen ja laskentatoimen naisopiskelijoita.
Valkoinen kukka edessä, ihmisiä taustalla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Miehet, ruotsinkieliset ja maisterin tutkinnon suorittaneet omistavat eniten listaamattomien yritysten osakkeita

Ensimmäisessä kattavassa selvityksessä suomalaisten henkilöomisteisten listaamattomien osakeyhtiöiden omistajista selvisi muun muassa se, että vain kolme prosenttia väestöstä omistaa näiden yhtiöiden osakkeita.
Nautakarjaa laitumella.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vauraiden maiden naudanlihan tuotannon maltillisella vähennyksellä olisi valtavat ilmastohyödyt – vastaa kolmen vuoden globaaleja fossiilisia päästöjä

Uusi tutkimus osoittaa, että metsien kasvatus laidunmaille auttaisi saavuttamaan merkittäviä ilmastohyötyjä.
Alumni Maria Kupila
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Maria Kupila: ”Uskon vahvasti monitieteisen lähestymistavan voimaan”

Kauppakorkeakoulun IDBM-ohjelmasta valmistunut Maria Kupila on omaksunut monitieteisen lähestymistavan myös työssään liikkeenjohdon konsulttina. Hän uskoo, että muotoiluajattelun, teknologian ja strategisen analyysin yhdistäminen on avainasemassa tulevaisuuden haasteiden muuttamisessa mahdollisuuksiksi.