Uutiset

Opiskelijat analysoivat brändin asemointia ja kehittivät markkinoinnin analytiikan työkalupakkia Alma Medialle

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu toteutti yhteistyössä Alma Median kanssa kattavan projektin, jossa syvennyttiin Autotalli.comin ja Nettiauton brändipositiointiin.
Opiskelijaprojekti Alma Medialle, työryhmä, Aalto BIZ
Projektiryhmä eli Kirsikka Isohanni (vas.), Elina Kukkonen, Johanna Frösén, Otso Lammi, Linh Nguyen, Erno Kalalahti, Mia Bonetti ja Heikki Siljamäki. Kuva: Aalto-yliopisto / Annemari Rautio

Otso Lammi ja Linh Nguyen, jotka molemmat opiskelevat Kauppakorkeakoulun Business Analytics -maisteriohjelmassa, tekivät yhdessä Alma Median kanssa laajan brändipositioinnin ja asiakasdemografian analyysin kahdesta automarkkinapaikasta: Nettiauto ja Autotalli.com. 

Projektin tavoitteena oli käsitellä ainutlaatuista tilannetta, jossa Alma Media omistaa kaksi autojen markkinapaikkojen liiketoimintasegmentin huippubrändiä. Jatkaakseen brändiensä kehittämistä päällekkäisyydet huomioiden Alma Media tarvitsi lisätietoa siitä, miten markkinapaikat eroavat toisistaan kohderyhmien ja käyttäjien mieltymysten osalta. Projekti on viimeisin Alma Median vuodesta 2019 lähtien tilaamista opiskelijoiden liiketoimintaprojekteista osana jatkuvaa kumppanuuttaan Aalto-yliopiston kanssa.

Aalto-yliopiston tiimi teki laajan taustatutkimuksen, sai näkemyksiä Alma Median tiimin asiantuntijoilta ja yhdisti ne sitten markkinointianalyysimenetelmin. Tämä tehtiin käyttämällä Alma Median aineistoon moninkertaista lineaarista regressiota ja klusterointimenetelmiä sekä tukemalla analyysia ulkopuolisista lähteistä tehdyllä lisätutkimuksella. 

Projektin tuotoksena valmistui raportti, jossa esiteltiin yksityiskohtaisesti molempien alustojen asiakasdemografiaan, -segmentteihin ja -käyttäytymiseen liittyvät data-analyysin tulokset, jotka yhdistettiin Alma Medialle käyttökelpoisiksi ideoiksi. Projektin tulokset esiteltiin myös yksityiskohtaisesti Alma Median tiimille. 

”Tutkimus antoi meille erittäin mielenkiintoisia ideoita, jotka tukevat edelleen strategisia valintojamme”, kertoo Alma Median Markkinapaikat-liiketoimintayksikön liiketoimintajohtaja Kirsikka Isohanni.

Analyysimenetelmien hyödyntämistä tosielämän tehtävään

Opiskelijat saivat kokea, miten heille luennoilla opetettuja teorioita ja menetelmiä voitiin hyödyntää todellisen liiketoimintahaasteen ratkaisemisessa. ”Projektista teki erityisen hienon se, että meillä oli ainutlaatuinen tilaisuus perehtyä syvällisesti kahden segmentin huippupalveluun, mikä on harvinainen etu, joka on harvoin saatavilla tämäntyyppisissä vertailuissa. Minusta tuntuu, että ammattitaitoni on kasvanut sekä analytiikan että sen hyödyntämisen osalta todella paljon projektin ansiosta”, opiskelija Otso Lammi totesi. 

Linh Nguyen kertoo, että työskentely Alma Median laajojen tietokokonaisuuksien parissa oli sekä vaativa että palkitseva kokemus. ”Syvennyin data-analyysiin ja hyödynsin enemmän kuin vain perustyökaluja, jotta taitoni laajenivat ja ajatteluni kehittyi aiempaa strategisemmaksi. Tämä projekti oli enemmän kuin akateeminen harjoitus; se oli testi kyvyistämme tuottaa arvoa todellisessa ympäristössä. Olen nöyrästi ylpeä tekemästämme työstä ja kiitollinen kokemuksesta, joka on valmistanut minua dataan perustuvien strategioiden laatimiseen tulevaisuuden urallani.”

”Projektin ohjaaja, markkinoinnin professori Johanna Frösén antoi meille korvaamatonta tukea oikeiden työkalujen löytämisessä tuotemerkin asemoinnin analyysia varten ja tulosten tulkinnassa uusimpien markkinointitutkimuksen valossa. Hyvä yhteistyö sekä Alma Median tiimin että ohjaajamme kanssa varmisti projektin sujuvuuden ja tuotti samalla arvokkaita tuloksia Almalle ja arvokasta kokemusta meille”, Otso ja Linh totesivat. 

”Kasvavien tietokokonaisuuksien ja nopean liiketoiminta-analytiikan kehityksen aikakaudella datan kokeilemisesta on tullut yhä tärkeämpi ideoiden ja oivallusten lähde. Projekti tarjosi Otsolle ja Linhille ainutlaatuisen tilaisuuden yhdistää markkinointitietämyksensä ja analytiikan asiantuntemuksensa ja ratkaista luovasti tosielämän liiketoimintaongelma”, Johanna Frösén sanoo.

Alma Medialle tehdyn opiskelijaprojektin välipalaveri
Projektin osapuolet välipalaverissa Alma Median nimikkosalissa Kandidaattikeskuksessa (Otakaari 1)
Opiskelijoita Kauppakorkeakoululla. Kuva: Aalto-yliopisto / Unto Rautio

Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit / Customized Student Business Projects

Kauppakorkeakoulun Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit -konsepti on suunniteltu yrityksille tehtäviä tutkimus- ja selvitysprojekteja varten ja sen lähtökohtana ovat yrityksen tarpeet.

Kauppakorkeakoulu
Alma Media mainoskuva sis. hashtagit #almaspirit ja #rohkeuskasvaa

Premium Partner - Alma Media

Kauppakorkeakoulun partneri vuodesta 2019 lähtien.

Kauppakorkeakoulu
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Kahvihuoneista kansalle – Aallon elämänlaajuisen oppimisen tarjonnan kehittämisessä tärkeää on keskustelu

Craig Carlson tunnistaa ja kehittää opetussisältöjä elämänlaajuisen oppimisen kohderyhmille, kuten työelämässä oleville aikuisoppijoille.
Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

Talent Boost -strategiaprojekti Aallossa 2021-2024

Tämä artikkeli tarkastelee Talent Boost -projektin saavutuksia.
Elisa Kultanen kahvilassa
Opinnot Julkaistu:

Väyläopiskelijan tarina: Tradenomista kauppatieteilijäksi

Elisa kertoo kokemuksistaan väyläopiskelijana
Three happy students. Photo: Unto Rautio
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Siemenrahoitusta Aallon, KU Leuvenin ja Helsingin yliopiston tutkimusyhteistyön vahvistamiseen

Rahoitetut hankkeet tukevat yliopistojen strategisen kumppanuuden tavoitetta edistää vaikuttavaa ja monitieteistä yhteistyötä.