Otso Lammi ja Linh Nguyen, jotka molemmat opiskelevat Kauppakorkeakoulun Business Analytics -maisteriohjelmassa, tekivät yhdessä Alma Median kanssa laajan brändipositioinnin ja asiakasdemografian analyysin kahdesta automarkkinapaikasta: Nettiauto ja Autotalli.com.
Projektin tavoitteena oli käsitellä ainutlaatuista tilannetta, jossa Alma Media omistaa kaksi autojen markkinapaikkojen liiketoimintasegmentin huippubrändiä. Jatkaakseen brändiensä kehittämistä päällekkäisyydet huomioiden Alma Media tarvitsi lisätietoa siitä, miten markkinapaikat eroavat toisistaan kohderyhmien ja käyttäjien mieltymysten osalta. Projekti on viimeisin Alma Median vuodesta 2019 lähtien tilaamista opiskelijoiden liiketoimintaprojekteista osana jatkuvaa kumppanuuttaan Aalto-yliopiston kanssa.
Aalto-yliopiston tiimi teki laajan taustatutkimuksen, sai näkemyksiä Alma Median tiimin asiantuntijoilta ja yhdisti ne sitten markkinointianalyysimenetelmin. Tämä tehtiin käyttämällä Alma Median aineistoon moninkertaista lineaarista regressiota ja klusterointimenetelmiä sekä tukemalla analyysia ulkopuolisista lähteistä tehdyllä lisätutkimuksella.
Projektin tuotoksena valmistui raportti, jossa esiteltiin yksityiskohtaisesti molempien alustojen asiakasdemografiaan, -segmentteihin ja -käyttäytymiseen liittyvät data-analyysin tulokset, jotka yhdistettiin Alma Medialle käyttökelpoisiksi ideoiksi. Projektin tulokset esiteltiin myös yksityiskohtaisesti Alma Median tiimille.
”Tutkimus antoi meille erittäin mielenkiintoisia ideoita, jotka tukevat edelleen strategisia valintojamme”, kertoo Alma Median Markkinapaikat-liiketoimintayksikön liiketoimintajohtaja Kirsikka Isohanni.
Analyysimenetelmien hyödyntämistä tosielämän tehtävään
Opiskelijat saivat kokea, miten heille luennoilla opetettuja teorioita ja menetelmiä voitiin hyödyntää todellisen liiketoimintahaasteen ratkaisemisessa. ”Projektista teki erityisen hienon se, että meillä oli ainutlaatuinen tilaisuus perehtyä syvällisesti kahden segmentin huippupalveluun, mikä on harvinainen etu, joka on harvoin saatavilla tämäntyyppisissä vertailuissa. Minusta tuntuu, että ammattitaitoni on kasvanut sekä analytiikan että sen hyödyntämisen osalta todella paljon projektin ansiosta”, opiskelija Otso Lammi totesi.
Linh Nguyen kertoo, että työskentely Alma Median laajojen tietokokonaisuuksien parissa oli sekä vaativa että palkitseva kokemus. ”Syvennyin data-analyysiin ja hyödynsin enemmän kuin vain perustyökaluja, jotta taitoni laajenivat ja ajatteluni kehittyi aiempaa strategisemmaksi. Tämä projekti oli enemmän kuin akateeminen harjoitus; se oli testi kyvyistämme tuottaa arvoa todellisessa ympäristössä. Olen nöyrästi ylpeä tekemästämme työstä ja kiitollinen kokemuksesta, joka on valmistanut minua dataan perustuvien strategioiden laatimiseen tulevaisuuden urallani.”
”Projektin ohjaaja, markkinoinnin professori Johanna Frösén antoi meille korvaamatonta tukea oikeiden työkalujen löytämisessä tuotemerkin asemoinnin analyysia varten ja tulosten tulkinnassa uusimpien markkinointitutkimuksen valossa. Hyvä yhteistyö sekä Alma Median tiimin että ohjaajamme kanssa varmisti projektin sujuvuuden ja tuotti samalla arvokkaita tuloksia Almalle ja arvokasta kokemusta meille”, Otso ja Linh totesivat.
”Kasvavien tietokokonaisuuksien ja nopean liiketoiminta-analytiikan kehityksen aikakaudella datan kokeilemisesta on tullut yhä tärkeämpi ideoiden ja oivallusten lähde. Projekti tarjosi Otsolle ja Linhille ainutlaatuisen tilaisuuden yhdistää markkinointitietämyksensä ja analytiikan asiantuntemuksensa ja ratkaista luovasti tosielämän liiketoimintaongelma”, Johanna Frösén sanoo.