Professori Maarit Karppinen on nimitetty Euroopan tutkimusneuvosto ERC:n jäseneksi

Aalto-yliopiston epäorgaanisen materiaalikemian professori Maarit Karppinen aloittaa kautensa ERC:n tieteellisen neuvoston jäsenenä 1. tammikuuta 2025.
Professor Maarit Karppinen
Kuva: Aalto-yliopisto / Linda Lehtovirta

Professori Maarit Karppinen on ansioitunut epäorgaanisen materiaalikemian tutkija. Hän on tunnettu uraauurtavasta työstään epäorgaanis-orgaanisten ohutkalvojen atomi- ja molekyylikerroskasvatuksen alalla. Tutkimuksella on sovelluksia esimerkiksi optoelektroniikassa sekä energian muuntamisessa ja varastoinnissa.

Euroopan komissio nimitti professori Karppisen 25. syyskuuta Euroopan tutkimusneuvosto ERC:n tieteelliseen neuvostoon (Scientific Council). Karppinen aloittaa tehtävässään 1. tammikuuta 2025, aluksi neljän vuoden toimikauden ajan.

”Olen aina arvostanut suuresti ERC:n elintärkeää tehtävää edistää Euroopan huipputason tutkimusta. Tutkijalähtöisellä ERC:n lähestymistavalla, jossa ainoa kriteeri on tieteellinen huippuosaaminen, voidaan tuoda esiin rohkeimpia tutkimusideoita ja avata aivan uusia näköaloja tieteen ja teknologian eturintamassa Euroopassa”, Karppinen sanoo.

Karppinen tietää henkilökohtaisesti, miten keskeinen rooli ERC-rahoituksella voi olla yksittäisen tutkijan akateemiselle uralle. ”Nyt, kun olen itse päässyt nauttimaan tämän arvostetun rahoitusjärjestelmän eduista, minulla on vahva tavoite edistää ERC:n huippuosaamisen konseptia Euroopan uudelle tutkijasukupolvelle. Tieteellinen neuvosto on ERC:n päättävä elin ja vaikutusvaltaisin foorumi, sillä se määrittelee ERC:n tulevat rahoitusstrategiat”, hän kertoo.

Professori Karppisen akateeminen ura pähkinänkuoressa

• Karppinen on osallistunut urallaan merkittävästi funktionaalisten materiaalien tutkimukseen siitä lähtien, kun hän väitteli tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 1993. Hänet nimitettiin vierailevaksi professoriksi Tokion teknilliseen instituuttiin vuonna 1995 ja vakinaiseksi professoriksi vuonna 2001. Japanissa Karppinen perusti monitieteisen tutkimusryhmän, joka keskittyi uusien materiaalien tutkimuksen edistämiseen ja loi pohjan hänen tulevalle työlleen.
  • Vuonna 2006 Karppinen palasi Aalto-yliopistoon (silloin Teknillinen korkeakoulu) ja otti hoitaakseen epäorgaanisen kemian laboratorion, joka on tunnettu atomikerroskasvatukseen (ALD) perustuvasta ohutkalvotutkimuksesta. Laitoksen johtajana toimimisen lisäksi Karppinen toimi arvostetussa akatemiaprofessorin tehtävässä vuosina 2009-2013.
  • Karppinen on saanut innovatiivisen tutkimuksensa ansiosta kaksi ERC Advanced Grants -apurahaa, ja hän jakaa asiantuntemustaan edelleen vierailevana professorina Aasiassa, Yhdysvalloissa ja Euroopassa, muun muassa vierailevana kansainvälisenä professorina Ruhr-University Bochumissa. Vuonna 2017 Karppinen nimitettiin Aalto-professoriksi. Arvonimi voidaan myöntää professorille, jonka tieteelliset ansiot ovat poikkeuksellisen merkittävät.

Kuvituskuva, jossa tummaa taustaa vasten koodia ja ihminen.

Viisi asiaa, jotka jokaisen tulisi ymmärtää tekoälystä työelämässä

Generatiivinen tekoäly tuntuu olevan kaikkialla, mutta tekeekö se oikeasti työstä helpompaa ja yrityksistä tuottavampia?
Shaking up tech 2023
Kampus, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Shaking up Tech toivottaa lukiolaisia kampuksille seuraavan kerran tammikuussa

Puhujana on tällä kertaa muun muassa aivotutkija Minna Huotilainen. Tapahtuman tarkoituksena on tehdä tekniikan alaa tutuksi aliedustetuille ryhmille.
Sienikasvustoa lasipurkissa läheltä kuvattuna.

Kudos kysyy, miksi pelkäämme sieniä mutta emme mikromuovia

Arkkitehdit Elina Koivisto ja Maiju Suomi ovat luoneet rakennusten ja elävien olentojen välisiä rajoja hämärtävän Kudos-paviljongin eli ’materiaalisten suhteiden kirjaston’.
BMM

Muutoksia julkaisukanavien tasoluokkiin

Uutinen JUFO tasojen alennuksesta.