Rahoitusta ongelmalähtöisen oppimisen ja energiatehokkuuden tukemiseen Afrikassa
Kaksi Aalto-yliopiston hanketta on saanut rahoitusta HEI ICI ‑ohjelmasta (Higher Education Institutions Institutional Cooperation Instrument), korkeakoulujen kansainvälisestä kehitysyhteistyöohjelmasta, jonka rahoittaa ulkoministeriö.
Kolmivuotisten hankkeiden tavoitteena on energiatehokkuuden ja ongelmalähtöisen oppimisen kehittäminen Afrikassa. Rahoituksen saavat hankkeista vastaavat Aalto Global Impact 700 000 euroa sekä sähkötekniikan ja automaation laitos 606 000 euroa.
Ongelmalähtöisen oppimisen vahvistaminen Itä-Afrikan yliopistoissa
Aalto Global Impact (AGI) ‑organisaation HEI ICI -hankkeissa keskitytään ongelmalähtöisen oppimisen vahvistamiseen Itä-Afrikan yliopistoissa (PBL East Africa). Hanke on yhteinen aloite Nairobin yliopiston (Kenia), Makereren yliopiston (Uganda) ja Dar es Salaamin yliopiston (Tansania) kanssa, ja siihen kuuluu myös useita kumppaneita Aalto-yliopiston monialaisilta projektikursseilta.
”Ongelmalähtöinen oppiminen on jo kumppaniyliopistojen vakiintunut strateginen prioriteetti. Nyt tarvitaan kuitenkin konkreettista toimintaa uusien opetusmenetelmien soveltamiseksi ja opiskelijalähtöisen, ennakoivan ajattelutavan edistämiseksi”, toteaa AGI:n päällikkö Riina Subra.
Kukin afrikkalainen kumppaniyliopisto vastaa hankkeesta paikallisella tasolla. PBL East Africa ‑hanke toimii koealustana, jossa kukin kumppaniyliopisto voi testata, valita ja viimeistellä parhaan tavan toteuttaa PBL-koulutusta ja sisällyttää sen jatkuvaan opetukseensa ja opetusohjelmaansa.
Kokeiluun kuuluu noin 10 opiskelijahaastetta, joihin osallistuu yli 100 opiskelijaa ja yli 30 jäsentä itäafrikkalaisista laitoksista monialaisten PBL-kurssien opettajina tai seminaarien osallistujina. Tämän lisäksi saadut kokemukset ja opiskelijahankkeiden tulokset jaetaan laajemmalle yleisölle.
Energiatehokkaiden valaistusjärjestelmien kehittäminen Saharan eteläpuolisessa Afrikassa
Kestävän kehityksen mukaista energiatehokasta valaistusta ja uusiutuvaa energiaa koskevan koulutuksen ja tutkimuksen edistämisestä (EARLI) vastaa sähkötekniikan ja automaation laitos, ja kumppaneina toimivat Dar es Salaamin yliopisto (Tansania), Eduardo Mondlane ‑yliopisto (Mosambik) ja Addis Abeban yliopisto (Etiopia).
”Valaistukseen kuluu eniten sähköä kehitysmaissa, ja kansallinen sähkönkulutus valaistukseen voi olla jopa yli 80 prosenttia kaikesta sähköntuotannosta”, tutkija Pramod Bhusal sähkötekniikan ja automaation laitokselta selittää.
”Sähkön kysyntä Tansaniassa, Mosambikissa ja Etiopiassa kasvaa nopeasti, mutta tuotanto ei ole pysynyt mukana kysynnän tahdissa”, hän jatkaa.
Hankkeen yleisenä tavoitteena on auttaa Tansanian, Mosambikin ja Etiopian korkeakouluja tarjoamaan opetusta, jolla edistetään kestävää sosioekonomista kehitystä. Ensin määritellään energiatehokkuuteen liittyvät tarpeet ja mahdollisuudet, jotta voidaan kehittää uusia, innovatiivisia kursseja ja perustaa kumppaniyliopistoihin valaistuslaboratorio. Hankkeessa pyritään myös levittämään tietoa energiatehokkaasta valaistuksesta teollisuudelle, julkiselle sektorille ja yhteiskunnalle.
Lisätietoja:
Pramod Bhusal, tutkija
sähkötekniikan ja automaation laitos
puh 050 3160 991
[email protected]
Riina Subra, Senior Manager
Aalto Global Impact
puh 050 4066 251
[email protected]
- Julkaistu:
- Päivitetty: